Kam/veiv simringbytte V6 2,6 ABC. Noen som har gjort dette?

Anbefalte innlegg

Legger bare ut en tråd for å se om det er noen her som har gjort det og kan gi meg et raskt svar på et par ting.

Kjøpte forrige uke en 2,6 v6 med olje lekk overalt, som har resultert i våt regreim. Har i dag pakket om toppdeksler, komp innsugs manifoil og lokket mellom toppene og overhalt servopumpe. Fikk ikke de siste delene før helga så derfor blir det bytta til uka, det er simringer på kammer og veiv.

 

Er det noen ting man må passe på når man skal bytte dette?

Sitter kammer evt veiv på kon, eller noen annen for for tullete ingeniørkunst?

Hvordan er det og skru av "huset til veivaksel simringen" for å pakke om dette i samme slengen? (det er vel også her oljepumpa sitter?) Må man da også ned med nedre bunnpanne?

Kan man demontere reimhjul på veiv uten og løsne senterbolt?

 

Håper på svar, evt takk for det :D

 

=)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Simring på veiv er ihvertfall enkelt å skifte, bare å skru ut den store senterbolten og bytte ring. Jeg tror du må av med hele bunnpannen for å få ut oljepumpe, men jeg er ikke sikker, da jeg aldri har gjort det. Husk ny senterbolt på veivakselen, det er strekkbolt og må trekkes til riktig. Det ytre remhjulet til multiremmen kan løsnes uten å ta senterbolten for å bytte regrem, men da sitter regremdrevet igjen, og det må av for å bytte simring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Simring på veiv er ihvertfall enkelt å skifte, bare å skru ut den store senterbolten og bytte ring. Jeg tror du må av med hele bunnpannen for å få ut oljepumpe, men jeg er ikke sikker, da jeg aldri har gjort det. Husk ny senterbolt på veivakselen, det er strekkbolt og må trekkes til riktig. Det ytre remhjulet til multiremmen kan løsnes uten å ta senterbolten for å bytte regrem, men da sitter regremdrevet igjen, og det må av for å bytte simring.

 

 

 

Takker for svar.

Var kjekt at de hadde brukt huet litt så man ikke trenger av med senterbolten ved vanlig registerskift på disse motorene. Men jeg som skal bytte simring må jo det selvsakt :P Skal jo ikke være nødvendig og skifte strekkbolten så sant den er innenfor maks mål. Noen som har oversikten på hva det er?

Ang demontere oljepumpa, så var det i tankene mine siden det er vansklig og si akuratt hvor oljelekkasjen på motoren er, og derfor hadde det vært lurt og pakka om oljepumpehuset/simringhuset samtidig som jeg hadde det oppe. Men ingen som veit ca tid på dette og om bunnpanna må av?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det står ikke noe mål, det står bare "skal byttes". Den koster vel rundt en 50-lapp, så..

 

Dessuten sitter kammene på kon, så man må ha spesialverktøyet for å få det 100%. Å ta det på merker og "feelingen" blir ikke nøyaktig og kan påvirke både ytelse og forbruk om man ikke har en god porsjon flaks. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.