Diverse spørsmål ifm bytte av glødeplugger på 1.9tdi (AVF)

Anbefalte innlegg

Heisann : vinke :

 

Tenkte jeg skulle bytte glødeplugger på A4 (2003mod,AVF) idag, har kjøpt ett sett på Nbs som de var helt sikre på at passet,

Men når jeg skulle skru den nye inn så ble det høy motstand i gjengene nesten med en gang.Det virker ikke som de passer.

De gamle pluggene var trange både inn og ut de også,men ikke så trange som de nye.

Har ikke akkurat lyst til å bare true de inn og ødelegge gjengene.

 

Er det flere typer glødeplugger på disse motorene????: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er vel 2 typer til avf tror jeg. men er jo et hav av andre gløde plugger som ikke passer. Sjekk dele nr på pluggene. står jo på di

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er vel 2 typer til avf tror jeg. men er jo et hav av andre gløde plugger som ikke passer. Sjekk dele nr på pluggene. står jo på di

 

Så det er 2 typer ja....Typisk...Jeg spurte når jeg kjøpte glødepluggene,"er dette riktige eller finnes det flere typer til AVF motoren som står i en a4,2003mod", og fikk til svar at det er disse som passer...: bråk :

Man må passe på alt selv skjønner jeg......

 

Men er det samme numrene som blir brukt på orginal glødeplugger og de som kommer fra andre leverandører?

Er det på samme måten som med vanlige plugger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som topic sier, har litt angst for dette:p

Er dette en grei skru jobb?

Noe som bør tenkes på? Forsiktig pga alu-topp? Moment?

Noen som har noe erfaring med glødeplugger fra NBS, prisen er jo veldig brukbar?

 

Bilen starter knapt om dagen:p Så må til perss

 

Mvh

Kai-Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som topic sier, har litt angst for dette:p

Er dette en grei skru jobb?

Noe som bør tenkes på? Forsiktig pga alu-topp? Moment?

Noen som har noe erfaring med glødeplugger fra NBS, prisen er jo veldig brukbar?

 

Bilen starter knapt om dagen:p Så må til perss

 

Mvh

Kai-Robert

 

er en grei jobb dette gjorde det på min ifjord skrudde ikke med moment da,tok det på feelingen. kjøpte mine på bilextra jeg,denso plugger.men var annsatt der så fikk en bra pris.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skiftet akkurat på min selv. Jeg har tilgang til Norsk Bildelkatalog, og der står det at de skal trekkes til med 17 nm...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går dette greit på kald motor, eller bør den være varm?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På disse er det et skille i 2001, fikk jeg beskjed om. Før og etter er det bare et alternativ.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkurat byttet på min AVF (2005 Passat) og kjøpte orginale BERU plugger på nett til en fornuftig pris. Husker ikke delenr i hodet, men det skal være et delenr for BERU pluggene og et eget for BOSCH pluggene ifølge ETKA.

 

Mine plugger gikk forholdsvis fint ut og inn igjen, ikke noe motstand og måtte ikke bruke makt. Ville vel egentlig anbefalt og kjøpe OEM plugger så er man ihvertfall nesten på den sikre siden... er kjipt å ødelegge noe på akkurat det området i motoren. Been there... done that : dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motor skal vel være varm. Jeg kjører ihvertfall en tur før jeg bytter glødeplugger. Er vel noe med at det skal være enklere å skru de ut siden det er aluminiums topp og at man minsker risken for at de knekker og blir sittende igjen. Men har snakket med en kompis som er mekaniker om dette og han bytter på både varm og kald motor alt ettersom. Men er sikkert noen eksperter her som har det rette svaret....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er kjipt å ødelegge noe på akkurat det området i motoren. Been there... done that : dum :

 

Litt fint om du kan fortelle oss hvordan du fikset dette :)

Har tenkt å bytte plugger jeg også snart, og da hadde det vært fint med en løsning om det går til helve... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt fint om du kan fortelle oss hvordan du fikset dette :)

Har tenkt å bytte plugger jeg også snart, og da hadde det vært fint med en løsning om det går til helve... :)

 

Løsningen skal du få ja.....

 

Dette var en non VAG da, 1996 Nissan Patrol 2.8 TD jeg hadde en kort periode ifjor. Trengte nye plugger siden jeg bygde om til manuell gløding pga defekt glødeanlegg (vanlig feil på disse møkkabilene)

 

Er alu topp på Patrol'n så hadde fått ut 5 plugger, den 6 og siste knakk selvsagt og gikk bare rundt og rundt! Ikke kjørt motor varm heller for det visste jeg ikke at man burde gjøre, det var vel en 10 - 12 minus når jeg satt igang.

 

Løsningen ble en tur til Midtnorsk Diesel i Trondheim for utborring av knekt plugg og 3000 kr mindre på konto.

 

 

Pluggene på Passaten er greie å skifte, bare ta det med ro. Er litt trangt på den som ligger ved siden av dieselfilteret. Men bruk OEM plugger så slipper man forhåpentligvis problemer når de skal inn igjen....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På disse er det et skille i 2001, fikk jeg beskjed om. Før og etter er det bare et alternativ.

 

Jepp, det stemmer det.

Jeg sjekket det opp og glødepluggene skulle passe de,og det gjorde de også.

Problemet var dritt i gjengene på motoren,når jeg fikk renset opp så gikk pluggene greit på plass.: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

600kr for fire plugger og 10min. arbe. Gikk veldig greit og bytte da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løsner som regel lettest på varm motor, men momentet for montering er angitt til kald motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dro til med 16Nm på lunken motor. Bør jeg etterdra på kald motor da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dro til med 16Nm på lunken motor. Bør jeg etterdra på kald motor da?

 

Spørs hvor lunken den var. Dersom den var 30 grader og du dro til med korrekt moment så er det nok greit men var den 65 så ville jeg gjort det på nytt med kald motor.

 

Har du trukket til med for varm motor så er det ikke snakk om å ettertrekke men løsne, den er da blitt dratt til for hardt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.