Oljelampe lyser og hyler, GTi 16v (PL) Løsning side 3. Kjørekomp. funker ikke (s.3)?

Anbefalte innlegg

Siden litt før jeg parkerte Golfen for vinteren, lyste og hylte oljelampa når jeg fikk bilen over 2000rpm. Opplvevde det samme like etter at jeg hentet bilen, men da ga det seg når jeg stoppet og startet bilen igjen. Konkluderte da med at det var en av oljetrykksbryterne som ikke var helt god, og problemet ga seg - inntil nylig. Nå slutter lampa å lyse og hyle først etter at bilen har blitt skikkelig driftsvarm, gjerne etter at den har stått på tomgang skikkelig lenge.

 

Kjøpte oljetrykksbrytere på Meca i dag og fikk byttet de, men ingen bedring. Tok utgangspunkt i at det er ett fett hvor man plasserer hvilken av bryterne, så fullt mulig det bare er å bytte om disse. Prøvde ihvertfall å bytte over ledningene på bryterne, men fortsatt hyling så fort den går over 2000rpm. Er det ett fett hvor disse sitter, eller kan det fungere å bytte om på bryterne? Om ikke, hva er normalt oljetrykk på en motor som denne? Skal få lånt meg et manometer å målt, med mindre det er mulig å se oljetrykket på "de skjulte menyene" på kjørekomputeren, sånn for å få en indikasjon på om det er oljetrykket som er galt eller noe annet - noen som veit om det er mulig? Veit hvordan man får de frem, men ikke hva som betyr hva.

 

Kanskje litt mange spørsmål på en gang, men vil gjerne få ordnet i dette - logisk nok:)

 

Ingen låter i motoren utover det normale, btw.

 

Mads Kristian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De må stå på riktig plass for alt skal være ok.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk. Da skal jeg prøve å bytte plass på de i første omgang, og krysse fingrene for at det fungerer som det skal da;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du også sjekket at det er rikige følere ? kan se like ut selv om de varsler ved ulikt trykk . står på dem , så sammenlign med de gamle , om du har de enda...:P ellers kan jeg sjekke det for deg på jobb imorgen ..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, har forsåvidt ikke det. Bare Roger som sa at de hadde sånne på Meca, og da med forskjellige farger. Kjøpte da brytere med samme farge som de gamle. Skal få sjekket ut det også, så gir jeg deg heller en lyd om det viser seg å ikke stemme:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viktig at riktig kontakt er på riktig føler også. Den ene varsler når trykket er under nedre grenseverdi, og den andre motsatt eller noe sånt. Husker ikke eksakt...

 

Kjent feil både på einser og toergolf dette. Fant aldri ut av det på min, men det er etter hva jeg har lest, mye sannsynlig at det er instrumentet som kødder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Også lest meg til at det kan være instrumentet. Har hatt det et par ganger før på noen Golfer, men da har det gitt seg med en gang.

 

Skal stikke oppi verkstedet i morra og prøve å bytte om på bryterne, og også prøve å bytte om på ledningene om det ikke blir stilt etter at bryterne er byttet om;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byttet om bryterne, men fortsatt hyling og skriking i instrumentet. Prøvde også å bytte om ledningene etter at jeg byttet om bryterne, men gjorde ikke noen forskjell det heller.

 

Neste nå blir å måle oljetrykket for å vite med sikkerhet at det ikke er noe galt med det. Er dette utstyr som man kan kjøpe for en billig penge et sted, som også er nøyaktig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltema har både giver og måler for et par hundrelapper. Giveren skrur du inn i toppen. Baksiden mot girkassa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt nærmere forklaring på hvor den skal - gjerne bilde?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er den runde bronsefargede klossen rett ved høyrehånda mi på dette bildet.

 

polo_5_of_3.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha. Hvilke av monteringsdelene fra Biltema trenger jeg da? Gjerne alle delene jeg trenger - må få det inn med teskje, sånn at jeg får med meg alt jeg trenger i en og samme sleng.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener å huske at giveren som følger med (32182) har de samme gjengene som sitter i det hullet fra før.

 

Lenge siden jeg monterte den, men mener at det holder med giver, ledning og instrument. Trenger ikke noe T-/Y-ledd eller noe, da det kun sitter en blendebolt i hullet fra før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for hjelpa. Se om jeg ikke tar turen på Biltema i morgen og kjøper det jeg trenger og prøver å sjekke trykket i morgen.

 

Da til det siste man lurer på i denne omgang: Oljetrykk ved forskjellige turtall på disse motorene kald og varm, noen som har en anelse der?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener den ligger på over 5 bar når den er kald.

 

Motoren min har alltid gitt lite trykk når den er varm og ved lave turtall. Rundt 1 bar. Det er for lite, men uvisst om det er pga. plassering av giveren (tror ikke det), eller noe annet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener den ligger på over 5 bar når den er kald.

 

Motoren min har alltid gitt lite trykk når den er varm og ved lave turtall. Rundt 1 bar. Det er for lite, men uvisst om det er pga. plassering av giveren (tror ikke det), eller noe annet.

Får tro plasseringen er grei, hvis ikke får noen andre si ifra i denne tråden før jeg handler.

 

Hvis noen veit nøyaktig hvor høyt oljetrykket skal være ved ulike turtall ved kald og varm motor, så skrik ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved varm motor 80 grader ca, skal du ha minst 1 bar på tomgang, og minst 2 bar ved 2000rpm!

Føleren som du kjøper monterer du på oljefilterbraketten, tar ut føleren som sitter der og tjuvlåner den plassen eller så kjøpe du deg et t-stykke og har begge montert der.

I toppen ble det feil hos meg og måle, var ca 0,5 bar forskjell ut fra braketten kontra toppen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da bare skrur jeg ut den ene føleren og bruker den plassen, ettersom det var så betydelige forskjeller. Også tar jeg med en av de gamle bryterne og sørger for at jeg får riktig dimensjon på giveren sånn at jeg kan skru den inn ved oljefilterbraketten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var selvfølgelig ikke plass til giveren i de originale hullene, så da ble dette utsatt til i morgen eller i helga grunnet mangel på Y-ledd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytt til orginale brytere du. så skal du se det blir i orden..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir bestilt originale brytere på Mandag, sånn for å sjekke ettersom oljetrykket var bra.

 

Lå på rundt 1,5bar ved 1000rpm, 3bar ved ved 2000rpm og helt opp til 7000rpm lå det jevnt rundt 5bar +/minus, og alt dette med oljetemperatur fra 80-90º. Tipper oljetrykksmåleren fra Biltema er temmelig pålitelig, ellers hadde de vel ikke hatt den til salgs;) Dette burde være greie tall, vel?

 

Men tenkte på et par ting; er det noe annet som kan bidra til at oljelampe lyser og hyler? Som f.eks slitte ventiltetninger eller noe annet? Tett oljesil?

 

Uansett, om det ikke hjelper med nye originale brytere, må jeg få fatt på et nytt instrument og få dette justert til riktig km-stand av noen som driver med dette på lovlig vis - vil ha det med kvittering dersom dette er mulig. Kjørekomputeren min viser utetemperatur, oljetemperatur og tid jeg har kjørt, mens resten som skal vise tall etter at man har kjørt/når man kjører, fungerer ikke. Så er jo ikke umulig at instrumentet ikke er helt riktig, for disse overnevnte tingene forsvant uten forvarsel, selv om de har fungert som bare det før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noe galt med oljetrykket ser jeg, du kan utelukke noe mekanisk feil med motoren med en gang.

Har du fremdeles de orginale bryterne dine fremdeles? Med orginale delenr?

Jeg sitter og tenker på at du har kjøpt feil brytere, noe galt elektrisk er det hvertfall, kan jo være ledningsbrudd eller noe galt med instrumentet, men tviler litt på dette også....

 

En ting du kan prøve er og ta ledningen som går inn på bryterene og prøve og sette disse til jord en etter en.

Lag deg en lednings stump med hann i ene enden, og kabelsko med hull i på andre enden, og skru denne til jord enten på batteriet -pol eller toppdeksel-bolt

Kjør deg en tur, og sjekk om problemet blir borte.

Blir det borte, har du feil føler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, går for å sjekke det elektriske nå ettersom trykket var såpass bra, og at det var stabilt.

 

Har de originale bryterne fortsatt, ja. Prøvde å "kryssjekke" på Meca.no ved hjelp av delenummer på den ene, men fant ikke noe der. Den andre var det ikke så lett å lese delenummer på, så fikk ikke prøvd den. 056919081 E står det ihvertfall på den jeg får lest av på, og et kjapt søk på Google bekrefter at det nummeret er riktig.

 

Fikk ihvertfall brytere med lik farge som de gamle når jeg var på Meca, men mulig det er feil for det. Virker litt lettere distré han jeg kjøpte av på Meca, og han har gitt meg feil ting før:p

 

Bare jorde en og en av ledningen og så kjøre meg en tur/holde turtallet like over 2000rpm? Får prøve dette over helga, men bestiller uansett nye brytere fra Møller sånn at jeg har det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nye oljetrykksbrytere fra Møller, og fremdeles ingen bedring. Skulle hatt et instrument jeg kunne ha prøvd med, for å sjekke om det blir borte da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var kjipt Mads, skal liksom ikke ha noe særlig flaks og god følelse med dissa 16v'ne dine du, men har du forsøkt jordings

trikset? Det du kan forsøke er og ta av batteri polen av og på ei stund, for å sjekke om flere av funksjonen i MFA begynner og virke igjen, dette må jeg ha gjort på golfen min noen ganger, spesielt hvis jeg har hatt lite strøm ved startforsøk slik at den så vidt startet, da pleier MFA og blir kødda til.

 

Forsøkt og tatt stikkeren av og på inn på instrumentet?

 

Det du kan gjøre er og prøve et annet instrument hvis du får lånt deg et, og det som går er og bruke printfolien fra et dele instrument og flytte det over til ditt, er nok det som blir det beste så slipper du og bytte hele.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.