Oljelampe lyser og hyler, GTi 16v (PL) Løsning side 3. Kjørekomp. funker ikke (s.3)?

Anbefalte innlegg

Nei, skal være noe småtteri hele tiden:o

 

Forsøkte ikke jordingstrikset, for fant ingen kabelsko i verkstedet, så må kjøpe dette først. Se om jeg ikke prøver dette i morgen.

 

Skal prøve å nappe av stikkeren bakpå instrumentet også. Batteripolen(e) var av når jeg koblet på oljetrykksmåleren, så er nok ikke det. Er heller ikke pga. at det har vært dårlig batteri, for MFAen har vært lik hele tiden. Veit den kan tulle ved for lite batteri ved start, men det har altså ikke skjedd på denne bilen:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenker å ta en tur oppi verkstedet i dag for å plukke ut instrumentet og se om jeg ser noe galt der, men er det noe spesielt jeg skal se etter/et spesielt sted jeg skal se? Og er det noe jeg kan gjøre, som f.eks spraye på litt elektrorens og tørke av?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fått konstantert at det er instrumentet som lager krøll, så det er da ihvertfall et lite steg på veien. Veit hvor på printfolien det er som går til oljelampa og hylekoret også, så prøve å se om jeg får noe orden på det i morra. Dårlig batteri på bilen, så gadd ikke å stå med startkabler i en halvtime for å starte den igjen - får være nok å gjøre det en gang:p Står på lading nå, så da er det forhåpentligvis batteri nok til å starte i morgen.

 

Men, kan jeg bruke elektrorens å tørke over med, eller blir det mer krøll en fiks av det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

lager ikke noe mer krøll med elektro rens! Du kan jo teste det først. Hvis ikke så kan det loddes og legge opp en ny kurs med ledning. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er også en mulighet;) Trykte lett på forskjellige punkter bakpå printfolien, og da ble hylinga først borte, og når jeg trykte en annen gang så lyste (ikke blinket som den vanligvis gjør) oljelampa på tomgang, men hylte ikke. Er tydelig at det er noe feil der et sted.

 

Prøvde også med et annet instrument, og det funket fjell, så er bare å fikse den kursen som det er noe krøll på på et vis.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er problemet borte for godt (ihvertfall i noen år til, om ikke noe annet:p). Når jeg dreiv her om dagen, så var jeg oppe med instrumentet for å se inni om det var noe åpenbart inni det, noe det ikke var da. Renset alt bakpå printfolien, godt i alle kriker og kroker, med CRC elektrorense som jeg sprutet på en mikrofiberklut før jeg tørket godt av. Gjentok dette mange ganger, monterte instrumentet igjen for å teste, men da var det bare surr med mesteparten. Irritert og oppgitt åpnet jeg instrumentet forsiktig igjen, og da så jeg at jeg hadde vært uheldig å fått nappet av "kontakta" som sitter på printplata bak selve speedometeret enten ved demontering eller montering (mest sannsynlig sistnevnte, ettersom jeg ikke så noe når det var åpnet første gangen). Trykte denne forsiktig på plass igjen, testet, og oljelampa er slukt og ingen piping når jeg kommer over 2000rpm:) Var nok litt uforsiktig første gangen jeg delte og monterte igjen instrumentet, og fikk nappet av denne "kontakta", selv om jeg prøvde å være like stødig på hånda som en hjernekirurg.

 

Tørket godt over både foran og bak denne "kontakta", så dette var da altså synderen (sprutet også litt elektrorens direkte på både foran og bak):

IMG_2835.jpg

 

Her ser man printplata som jeg fikk nappet av kontakta på:

IMG_2837.jpg

 

Så om det ikke hjelper med nye oljetrykksbrytere, så er det disse to tingene jeg ville ha sjekket som nr. 2 på lista om oljelampa hyler og blinker, før man går til det steget at man skiftet oljepumpe og den slags;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bra du fant løsninga :)

 

kretsen til oljetrykkvarslinga sitter jo bak speedometeret :) which you found out :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, fant ut det. Var "mye" støv og dritt både foran og bak, så gjorde seg nok med å få renset alt igjen:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra du fant feilen. Var verre med en billig golf 3 jeg hadde noen mnd.. pep i tide og utide.... Var på langtur, så begynte det å pipe igjen, men det ga seg ikke, så stoppet demonterte instrumentet og rev av den pipe høyttaleren bak på instrumentet. Monterte å kjørte videre... hehe.:P ( golf 3 til 4000kr).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra du fant feilen. Var verre med en billig golf 3 jeg hadde noen mnd.. pep i tide og utide.... Var på langtur, så begynte det å pipe igjen, men det ga seg ikke, så stoppet demonterte instrumentet og rev av den pipe høyttaleren bak på instrumentet. Monterte å kjørte videre... hehe.:P ( golf 3 til 4000kr).

 

2'er golfen summer bare heldigvis, ikke som 3'ern som piper som en brannalarm :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe. Piper da her også. Ganske høyfrekvent falsk lyd, men mulig det er noe annet på Golf 3.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hylinga er i sjakk matt fortsatt, men ergrer meg enda for at de tingene som har med fart å gjøre ikke fungerer på kjørekomputeren; gjennomsnittshastighet, antall kjørte kilometer og gjennomsnittsforbruk. Sitter det noe giver på girkassa som kan ha tatt kvelden? Isåfall, hvor og hvordan ser denne ut? Andre ting som gjør det, forutenom selve instrumenthuset?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen tips i det hele tatt? Haster forsåvidt ikke, men er noe som plager meg ganske mye:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen altså? Jeg er klar for å feilsøke, men må vite hvor jeg skal begynne om jeg skal få gjort noe:p Det er jo ikke noe ukjent at kjørekomputeren blir litt klikk på disse bilene her, så må jo være noen som har noen glupe tips.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan legge til at det noen ganger kommer opp 99,99l/mil, 1km kjørt osv på komputeren, mens det ellers bare er stiplet linje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

MFA'n må man jo nesten ha i orden på en slik bil som har det orginalt :) Min fungerer smertefritt etter 25 år på baken.

Har du forsøkt og ta batteripolen av på? Det måtte jeg gjøre en gang siden den ikke virket.

Det sitter en liten vakumslange bak på instrumentet, denne må være på plass.

Ingen giver på girkassa som går til MFA, den har kun ryggelysbryter og speedometerdrev.

 

Jeg tipper at instrumentet ditt er delvis defekt, siden MFAn ikke klarer og motta info fra hastighetsgiver og vakum osv...

Vanskelig og si, men du kan jo høre med speedometer service om dem kan hjelpe deg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke prøvd det, men kan jo prøve for moro skyld - selv om det neppe fungerer, ettersom både klokke og alt fungerer som det skal:o Veit hvordan de er når det har vært lite batteri, men det er ikke sånn nå.

 

Vakuumslangen skal være på, men kan da stikke hånda oppunder der å sjekke uansett:) Men synes det er rart at det til tider står tall i displayet på de tingene som ellers har stiplet linje. Sjekket også at slangen var tett når jeg tok ut instrumentet sist, for den sugde seg godt fast i fingeren min.

 

Men hvor får kjørekomputeren sin informasjon fra da, hvis det ikke er noe føler/giver på girkassa? Er det noen kontakter i motorrommet som har med kjørekomputeren å gjøre noe sted - isåfall hvor? Må ha noen steder å feilsøke på:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper denne:) Sugen på å få det i orden igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Roger? :P Du har ikke mer informasjon også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter min prat med meg selv her. På Vortex sier de at det er en fartssensor som sitter på toppen av girkassa, men jeg kan ikke si jeg ser noe annet enn det som meg bekjent er ryggelysbryteren.

 

Tips?

 

15052011889.jpg

 

15052011890.jpg

 

15052011891.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, han fjotten på Vortex sa visst feil:p Sitter på speedometeret, og den som er sirklet rundt med rød er visstnok denne delen:

IMG_2835ss.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hils han fjotten på vwvortex at det ikke sitter noen fartsgiver på kassa! Kun ryggelysbryter og speedometerwire.

Det som skjer er, inst. får informasjon fra wire på kassa, som omdanner dette til "digi" signaler til MFA, inst.får også informasjon om vakum gjennom slangen som utregner forbruk osv.

Oljetemp får den gjennom føleren bak på toppen, en 1 polet sensor som måler oljetemp.

 

Kan være at kjørecomputer delen din kan være defekt, i selve inst. men et brukt instrument bør vel kunne skaffes, også flytter du over MFA delen til det du har.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som du ser over her, så har jeg nok funnet synderen nå;) Må bare finne ut delenummeret på denne sensoren, så jeg får sjekket om jeg får fatt på en ny.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og da var det i orden igjen: ja : Var fartssensoren som hadde tatt kvelden. Fant en fra et annet instrument i verkstedet og byttet over, og den var god som gull igjen. Fungerte dog ikke på turen ned igjen fra verkstedet, men tok av kontaktene på instrumentet i et par minutter, og da fungerte det igjen. Mulig det kødder til litt ettersom batteriet mitt så smått begynner å ta kvelden.

 

Husk at det er kun biler med cruisecontrol og kjørekomputer som har denne sensoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men neida, det fungerer fortsatt ikke som det skal. Virker som det fungerer kun den ene gangen etter at instrumentet har vært uten strøm, og så fort man nullstiller det med bryteren, så er det bare -- -- som vises. Jævla irriterende, så skal prøve med et annet instrument, men først skal jeg prøve å bytte fartssensoren med en annen sensor som er i verkstedet. Har jo ligget der i evigheter, så kan hende det er derfor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.