AAN problemer med sensorer på motor

Anbefalte innlegg

Sliter med å finne spesifik info på forumet, så jeg velger å spørre i tilfelle andre har hatt samme problemer. (er jo som oftest noen som har slitt med det samme før på disse motorene )

 

Kompis sin bil, en 91 S4 med org AAN motor. Starter såvidt, men går MEGET fett. Ikke kjørbar.

 

Koblet på VCDS, og ingen DTC koder, men fant derimot ut at både vanntemp og intake air temp er -49 grader...

Er jo veldig innlysende logikk at dette er problemet..

 

Sjekket plugg til vanntemp for ledningsbrudd (ser flere har hatt det), men fant ingen feil.

Forsøkte koble av ifra sensor, samt testet å kortslutte signalet, men ingen forandring på signalet inn til ECU.

 

Etter litt skjemalesning nå, så ser jeg at det er pinne 44 og 45 ifra ECU som går til hver av sensorene, og pinne 30 som er felles. Regner da med pinne 30 er + spenning, og 44/45 er avlest spenning imot ecu ground?

http://www.s2central.net/S2_Schematics/B/B73-03.pdf G42 og G62 er vel disse sensorene.

 

Har vi virkelig et brudd på dette felles pkt/ledningen på disse 2 sensorene, uten at andre sensorer har feil?

Og hvorfor senser ikke ECU dette som et brudd på sensor signalet?

 

Skal måle disse kontaktene imot ecu pinout så fort jeg får tid igjen altså, men håpte på litt innspill om noen andre har vært ute for problemet tidligere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er ikke helt sikker men mener min også står på minus 49 når bilen ikke er i gang. så fort du starter gir den riktig temp. ikke skyt meg om jeg tar feil men er rimelig sikker på det:-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe okai? Kan noen bekrefte dette?

 

Det har jeg ikke sett tidligere, så da må jeg vinkle feilsøkinga i en annen retning isåfall ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

var det på s4èn til en kompis som vi sjekket her om dagen også og den går som en klokke værtfall

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. Jeg har aldri tenkt på det på disse motorene før, så jeg ble litt satt ut nå.. :D

De jeg HAR sjekket dette på (en hel del andre motorer) har jeg da aldri sett dette på før, derfor ble jeg litt overasket nå hehe..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spenning over vanntempsensor ca 2v ved 10 grader og ca 0,5 volt ved 80 grader, test dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spenning over vanntempsensor ca 2v ved 10 grader og ca 0,5 volt ved 80 grader, test dette.

 

Takker..

 

Med motor igang da antar jeg? :P (om foregående tips stemmer)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det du skriver kan tyde på att motorstyringen faktisk tror det er veldig kaldt ute, og pøser på med bensin (warm-up).

Jeg hadde nettopp et lignende problem på min, da kontakten til sensoren var defekt. Jeg kjører VEMS, men prinsippet blir det samme. Trekker jeg ut pluggen fra sensor, får jeg -49 grader, og dette kan da tyde på att du ikke har en sluttet krets.

 

Jeg tror disse sensorene har felles GND i ECU. Så siden begge sensorene står som -49 grader, ville jeg sjekket dette.

 

motronic55 PIN30: Ground for Knock sensor #1 and #2 (G66 and G61), Baro sensor (F96), Throttle position pot (G69), Coolant Temp sensor (G62), Intake Sensor (G42), and Coding plug

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det du skriver kan tyde på att motorstyringen faktisk tror det er veldig kaldt ute, og pøser på med bensin (warm-up).

Jeg hadde nettopp et lignende problem på min, da kontakten til sensoren var defekt. Jeg kjører VEMS, men prinsippet blir det samme. Trekker jeg ut pluggen fra sensor, får jeg -49 grader, og dette kan da tyde på att du ikke har en sluttet krets.

 

Jeg tror disse sensorene har felles GND i ECU. Så siden begge sensorene står som -49 grader, ville jeg sjekket dette.

 

motronic55 PIN30: Ground for Knock sensor #1 and #2 (G66 and G61), Baro sensor (F96), Throttle position pot (G69), Coolant Temp sensor (G62), Intake Sensor (G42), and Coding plug

 

Ja det var tanken min og, men jeg må sjekke igjen med motoren igang.. TPS sensoren virket jo f.eks, så det kan isåfall neppe være den felles tilkoblingen helt innmed ECU uansett da, om det du skriver der er rett..

 

Har ikke tid idag, men vi skal måle litt på bilen nå en av de nærmeste dagene :)

 

Takker for innspill

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe okai? Kan noen bekrefte dette?

 

Det har jeg ikke sett tidligere, så da må jeg vinkle feilsøkinga i en annen retning isåfall ;)

 

Utetemp displayet mitt står på -49 mens jeg kinner starteren, Når bilen starter lett rekker en ikke å se det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.