Trenger synspunkter rundt kammakel og reg.reim bytte 2,5TDI V6!!

Anbefalte innlegg

Hehe, interessant tema:)

 

Hvordan vet du at de er PRODUSERT av dette firmaet?

Det er jo ikke det som står på pakken, der står bare at forhandleren holder til i Tyskland. Og forhandleren har pene klistremerker som passer fint å klistre på eskene.

 

Ref mine påstander om Kinaprodukter, har de allerede skiftet navn fra Fela til Autlog: haha :

 

Fant de igjen på denne siden:

 

http://www.taiwantrade.com.tw/MAIN/en_front/searchserv.do?method=listProductCompanyDetail&company_id=175212&locale=2

 

Kan hende de er produsert i Taiwan?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan hende de er produsert i Taiwan?

 

Godt jobbet, det kan nok se ut som om produksjonen har skjedd i tilknytning til det Kinesiske riket ja.;)

 

BTW, det er mange som leverer resten av delene fra INA, uavhengig av hvor kammene kommer fra. Vet ikke helt hvorfor, men kan anta at det ikke er så stor avanse på små-delene og dessuten at de er vanskeligere å produsere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare så det er sagt: Så ser jeg samme kamsett som du averterer Steinar til ca 6000nok på ebay.de Prisene har nok falt en del etter finanskrisen.

Snakket med sørlandets sylinderservice, de mente det bare var en håndfull leverandører av kammakslinger til 2,5 tdi og at kammene mest sannsynlig blir laget på samme fabrikk under forskjellige navner.

De sa også så lenge det følger med 5 års garanti og det er fra tysk butikk, skal det mye til for at det er noe drit.

Prismessig ligger de samme som alle uoriginale kammer.

 

Men får bare se hva som skjer, kommer uansett til å kjøre 10000km service fremover!

 

Får ikke eskene før mandag da bilen er ferdig og står på verksted.

 

Men skal sjekke opp.

 

Nå er det desverre slik at det aller meste som blir laget i dag, kommer av en eller annen grunn fra østen: rock :

 

Betyr nødvendigvis ikke at produktet er dårligere.. støpegods er støpegods.

 

Vet jo ikke enda om de kommer fra taiwan/kina.,.. men takk for all info.

 

Mvh Bentein Brøvig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bentein, dette er en meget interessant tema så jeg skriver ikke her for å ta motet fra deg. Vi får anta at bilen din holder fint mens både du og detterfølgeren din har den. Problemet er at en av oss andre muligens kjøper den som 3. mann og da med utslitte kammer etter 120K i stedet for 180 eller 250 som det kunne vært med annen kvalitet. :P

 

Siden motorkonstruksjonen også er relativt ny så er det jo eller ikke så mange biler som har slitt ut sett nr 2 og resultatene av dette er kjent nok. Det eksisterer rett og slett for liten empirisk bakgrunn for å kunne si noe sikkert om kvalitet på ettermarkedskammene til denne motoren. Alt jeg skriver her blir således kun antakelser.

 

Du har rett i at prisene generelt på slike deler har falt ifm finanskrisen, og at det settet som jeg har liggende (og vurderer å selge) nå koster mindre enn det gjorde tidligere. I en del tilfeller ligger Kinavarer og Europavarer nesten på samme prisnivå og da er jeg ikke i tvil om hva jeg velger.

 

Dessverre er det ofte slik at maskinerte metallprodukter fra Kina har dårligere legering, herding og finish enn tilsvarende produsert i Europa og USA. Så det er etter mitt syn feil som du sier at støpegods er støpegods.

 

En to år gammel kinesisk fabrikk har i mange tilfeller ikke de samme forutsetningene for å produsere kvalitet som en 10-20 år gammel europeisk produsent, og særlig ikke når kinafabrikken produserte aluminiums-sparkesykler hele det første året:p I år er det noen som produserer kammer, neste år skifter de navn på kammene og om to år produserer de bremseskiver eller dørhengsler til kjøkken.

 

Jeg vet ikke, men tipper at det finnes en haug med fabrikker i verden som kan produsere disse. Det overrasker meg dersom det ikke finnes en håndfull eller to bare i Kina, og minst 10-15 i resten av verden. Det er klart det blir ulik kvalitet på beste og dårligste av disse. Så lenge motortypen vi snakker om har en sjaber kam-konstruksjon så tror jeg at ulik kvalitet gi seg utslag i svært ulik holdbarhet. Vi har jo eksempel her på forumet hvor kammene har holdt 50.000 km : eek : Når noen sier at det kun er en håndfull produsenter så er det en klassisk retorikk (mulig man også tror det selv) som brukes for å opphøye dårlige produkter til å være like gode som de beste.

 

Selvfølgelig kan en tysk butikk gi 5 års garanti, det er jo et bra salgstriks for at noen skal kjøpe. Med 20-30.000 km i året så rekker de som regel ikke å slites ut før det er gått 5 år. Og hvis de gjør det så koster det svært lite å gi ut et par ekstra sett, evt å avvise kunden med at det må ha vært andre faktorer inne i bilde (feil olje, sjeldne skift, mye kaldstart,osv). Jeg stoler derfor mer på 5 års garanti fra Elkjøp på en Elektrolux vaskemaskin enn jeg gjør på bildeler fra østen kjøpt på nett.

 

Det hadde vært morro om du la ut regnr i denne tråden så kunne vi løfte den i fremtiden, noen år og noen eiere senere. Da vil vi se hvem av oss som fikk rett;)

 

Mulig det er noen her inne som handler en del fra østen og kan undersøke noe rundt dette med antall fabrikker i Kina som produserer evt har produsert slike kammer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg slenger meg på her,

Jeg kjøpte i vår en t5 med defekt kamakslig, falt da for fristelsen til å prøve et eBay sett da det var flere i england som solgte slike sett med kammer og løftere til en hyggelig pris.

Skiftet kam men bilen ble tregstartet og gikk ikke rent eller godt, tok opp en gang til og timet opp en gang til uten bedring, da flyttet jeg tidspunktet litt senere siden det så ut som kammen var litt tidlig når jeg vurderte løfterne mot ød, da startet den lettere og gikk finere men ikke fint. Byttet kam til orginal da gikk den som den skulle.

Altså var det ingen tvil om at kammen ikke var riktig, i beste fall var timingssporet feil, jeg jobber på merkeverksted, har alt av verktøy tilgjengelig og har gjort denne jobben flere ganger før uten slike problemer.

Hadde dialog med han som leverte kammen hele tiden, han garanterte at det umulig kunne være noe feil med kammen siden disse ble masseprodusert og at da hele partiet ville hatt samme feil, men etter mye om og men sa han at jeg måtte returnere kammen for å få tilbake pengene mine etter at de hadde sett på den.

Sendte da tilbake kammen og de lovte å refundere pengene etter å ha sjekket den, nå svarer de ikke engang på mailene jeg sender, dette har kostet meg flere tusen pluss enormt mange timer frem og tilbake. På disse er det jo strekkbolter som også må byttes, bare disse koster over en tusenlapp.

Så for mitt vedkommende er det uaktuelt å gamble på dette mer, tross alt så kan man få motorskade hvis slike deler ikke er nøyaktige nok så for min del var dette aller siste gang

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lars Bjørn, snakker du her om V6 tdi?

I ditt tilfelle høres det ut som om du har fått feil deler. Så dårlige pleier vel ikke kammer å være, uansett hvem som har produsert dem.

Men tilfellet ditt skisserer jo hvilke problemer man kan få dersom man får feil eller skal klage på noe vis, og man er uheldig med firmaet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Steinar! dette er ikke v6 men T5 axd altså r5 motor med registerdrev, men har også vært ute for dårlig passform på flere kammer:

på en aab satte jeg sammen en topp som gikk å dreie et stykke men som kammen ikke gikk helt irundt på, dette var på grunn av en feil i støpingen som gjorde at kammen tok i siden på toppen, dette var en smal sak siden jeg bare slipet av "vorten" på kammen og problemet var løst.

på en ake motor skiftet jeg kammer på den ene siden passet tolkene fint og på den andre siden passet de heller dårlig, ved å sikte bakfra så ser man hva som er den nærmeste posisjonen så denne ble satt sammen slik og startet og går fortsatt fint

 

Jeg jobber som sagt på merkeverksted og har aldri vært ute for sånt på orginale deler ei heller på deler levert av seriøse forhandlere i norge, inntrykket mitt er at det er mye rart på ebay og at det er en grunn til at det er billig

 

Poenget mitt med disse tilfellene er: hvordan er toleransene ellers når den ene kammen ikke går irundt og de andre ikke har riktige spor til tolkene?

Jeg må legge til at jeg har montert mange ebay kammer som har hatt perfekt passform men det er når man er uheldig og havner i problemer uten støtte fra selger at problemene er større enn profitten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.