EGR hengt seg opp ?? Golf 3 1.9 TDI

Anbefalte innlegg

Skulle ta bilen etter jeg var ferdig på jobb isted,hadde stått å gått på tomgang i drøye 20 minutt pga frosne ruter. Satt ikke bilen skikkelig i gir med den følge at motoren rusa seg godt opp før jeg fikk summa meg. Den var oppe på rundt 4-4500 o/min før jeg slapp gassen. Når den da gikk på tomgang igjen gikk bilen ekstremt ruskete og med en skikkelig grå/hvit røyk ut av eksosen. Gikk ikke skikkelig på alle sylindrenene for å si det mildt. Prøvde å gi litt gass men den hosta og harka ganske så mye. Etter litt så gikk den rent igjen etter litt rusing osv. Har en mistanke om at muligens EGR-ventilen har hengt seg opp,det er iallfall eneste jeg kan få det til å være. Mens den hosta og harka som værst måtte jeg holde cirka gasspedalen halvveis inne for at den i det hele skulle gå sånn noenlunde på tomgang.

EDIT : Jeg har blendelokk til egr liggende men det er to skruer som sitter som f*en så jeg har ikke turt å tatt i så mye. Må vel til med varming for å få løsna de.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har noe innspill om hva det kan være ? Siden bilen stod på tomgang sålenge så har vel egr-ventilen stått åpen.....eller tenker jeg helt feil ? : klø : Siden bilen har runda 250 tusen så er vel innsug og egr-systemet fullt av møkk fra motoren : rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har samme problemet med min golf 3, gått 240.000 Verkstedet visste ikke vha det var, men kanskje det er dette som du beskriver : O

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har samme problemet med min golf 3, gått 240.000 Verkstedet visste ikke vha det var, men kanskje det er dette som du beskriver : O
Forsvinner den harkinga når du får litt pådrag ? På min bil virker det som om egr-ventilen henger seg opp i åpen stilling. Er iallfall det tror jeg det er,skal få på de to blendelokka så fort jeg får opp de to skruene som sitter som f. : rolleyes At en motor spiser sin egen dritt er sjelden noe suksess over lengre tid. Gruer meg nesten til å ta av innsuget å se hvordan det ser ut med koks og gammel olje-sørpe som har blitt forsteina : bråk :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare å skrape av det og smøre på brødskiva. Namnam.

Nah.. godt å bli kvitt er det uansett^^

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare å skrape av det og smøre på brødskiva. Namnam.

Nah.. godt å bli kvitt er det uansett^^

Hehe vil tro man vil få litt løs mage av den gørra der ;) Men ja,egr skal vekk !!!! Den som fant opp noe slikt skulle hatt juling : mad :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ett 1Z innsug jeg vaska reint i forbindelse med EGR fjerning, 240k km:

kamera079.jpg

kamera083.jpg

Fjern dritten!!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi må få se etterbildet også da ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Golfen min og blir slik ved full gass i 1. gir, motor kutter å begynner å gå ruskete/ på3 sylindre. og den har blenda egr system. men det skjer kun i 1. gir og er fin igjen etter 15-20 sec ca. vet ikke hva som gjør det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan være nødmodus pga ladetrykkspeak, det går litt for fort i 1. giret i forhold til hva en msa12 eller msa15 hjerne greier å regulere, spesiellt med tanke på tregheten i n75 systemet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.