Kjøpt ny A6. Må bytte låsekasse, og feil med temp-måler..

Anbefalte innlegg

Igår var jeg i Kristiansand en tur og hentet meg ny bil. En 2000 mod A6 1,8TQ:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24771589

 

Låsekassen på venstre bakdør må visstnok byttes, for låsen her reagerer ikke.

Er dette en vanskelig jobb? Finnes det evt metoder for å fikse låsekassen som står i, istedenfor å bytte?

 

En annen ting jeg reagerte på på vei hjem til Bergen igår, var at temperaturmåleren lå for lavt. Den lå stort sett rundt 80 (Skal ligge på 90, altså peke rett opp), og når jeg trillet i nedoverbakker eller lå på veldig lav belastning på flat vei i stor fart så kunne den komme så lavt som 70. I lange oppoverbakker kunne den nærme seg 90.

 

Hva tyder dette på? Jeg regner med det enten er termostaten, temperaturmåleren eller sensoren, eller at den elektriske motorviften kobler inn på for lave temperaturer eller evt går hele tiden. Hva er mest sansynlig ut ifra symptombeskrivelsen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som en thermostat som henger åpen:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen ting jeg reagerte på på vei hjem til Bergen igår, var at temperaturmåleren lå for lavt. Den lå stort sett rundt 80 (Skal ligge på 90, altså peke rett opp), og når jeg trillet i nedoverbakker eller lå på veldig lav belastning på flat vei i stor fart så kunne den komme så lavt som 70. I lange oppoverbakker kunne den nærme seg 90.

 

Hva tyder dette på? Jeg regner med det enten er termostaten, temperaturmåleren eller sensoren, eller at den elektriske motorviften kobler inn på for lave temperaturer eller evt går hele tiden. Hva er mest sansynlig ut ifra symptombeskrivelsen?

 

Først, Gratulerer med "ny" bil! :)

 

Kan være feil på måleren også. Hvis den viser 10 grader feil, så er jo egentlig alt normalt. Jeg ville prøvd å bytte termostaten først. Hvis ny termostat gir samme resultat tror jeg alt er OK. Vifta vil ikke ha noe å si hvis termostaten holder seg lukket når den skal. Vifta er kun til hjelp når full gjennomstrømming ikke er nok til å kjøle motoren.

 

Lykke til!

 

P.S. Målte du forbruket på hjemturen? Er interessert da jeg er i vurdering av en A6 1,8 T 2WD...

 

mvh

 

ERWI

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det! :)

Får vel prøve å bytte termostaten først da tenker jeg. Har en liggende til A4'en. Antar det er samme termostat på alle 1,8T?

 

Jeg målte ikke forbruket nei, men jeg følte at det ikke var så altfor gale sammenlignet med når jeg har kjørt A4 1,8T 2WD på tilsvarende turer. Men det har kanskje mer med at A4'en har 230hk og jeg da får en ekstra tung høyrefot på langkjøring. Igår derimot prøvde jeg kjøre økonomisk da vi har skrapt alle kontoer for å få råd til bilen. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi skal reise til Geilo nå i helgen. Er det veldig dumt å kjøre lengre distanser med bilen med gåen termostat? Rekker neppe bytte før vi reiser fredag...

 

Noen som forresten har formening om den låsekassen som må byttes/fikses?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har tips om bytte av låsekasse? Og er det veldig sansynlig at det er termostaten som er gåen mtp feil verdi i temp-måleren? Har lest noen andre poster om feil med en temp-sensor osv, og at dette forekommer iblant. Men siden oljetempen ligger veldig lavt og, tyder det vel på at motoren går for kaldt, og at dette skyldes termostaten. Eller? :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, bytt termostat. Koster deg ett par hundrelapper og er gjort på 5min...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svarene! :)

 

Siden jeg må av med all kjølevæsken for å bytte termostat, og så må fylle på igjen samt lufte systemet etterpå, så tar det vel litt mer enn 5 minutt. Derfor jeg ville være mest mulig sikker før jeg går igang. Men er vel bare til å la det stå til og håpe det er synderen.

 

Angående låsekassen så har jeg sett den tråden du linker til Hans Petter. Men der gjelder det microswitchen. Når min lås ikke reagerer i det hele tatt, er det sansynlig at det er microswitchen som er årsaken der og?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.