#1 Skrevet November 4, 2010 Hei På tide å preppe quattroen til vinterføre. Har funnet ut at jeg har differ med EDL (electronic diff lock) og thorson senter. Jeg ønsker å styre diffene selv med en treveis bryter, ! Er det noen som har prøvd dette ? Er det så enkelt som å bare manipulere styrespenningen til diffen ? Ønsker selvfølgelig å kjøre bak og foran i noen situasjoner :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 4, 2010 Ikke helt sikker, men tror EDL bare går ut på at den bruker ABS-sensorer til å vite hvor den skal bremse hjul for å fordele kraft. Blir ikke som på eldre Q som har mekanisk diff 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 4, 2010 torsen er mekanisk. Det du har bak er en slags form for antispinn ved at den bremser ned det hjulet som spinner vha abs sensor 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 5, 2010 Er ikke sperre på disse. Setter du på en RS2 bakdiff derimot 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 5, 2010 På Wikipedia står det: Fjerde generasjon Quattro: Dette sytemet kom i 1995 og ble brukt i Audi A4/S4(1997/2008)/RS4, Audi A6/allroad/S6/RS6 og Audi A8/S8. Det fikk en ny type Torsen differensial og åpne differensialer foran og bak med elektronisk styrt differensialsperre (Electronic Differential Lock, EDL) som går på ABS/ESP-systemet. Den nye Torsen differensialen kan ikke fordele mer enn 67% av motorkraften til et hjulpar, mens vanlig kraftfordeling er 50/50. Da må det gå en styrespenning til diff sperren for å slå den av og på ?! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 5, 2010 neida. den bruker rett og slett bremsene til å bremse ned hastigheten på det hjulet som spinner og lager en "simulert diff lås" er ingen fysisk inngrep i diffen som sperrer funker fint for mannen i gata som ikke veit bedre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 5, 2010 neida. den bruker rett og slett bremsene til å bremse ned hastigheten på det hjulet som spinner og lager en "simulert diff lås" er ingen fysisk inngrep i diffen som sperrer funker fint for mannen i gata som ikke veit bedre Du har rett, leste på engelsk wiki. Ja da blir det værre å trikse med systemet. Hmmmmm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 5, 2010 funker fint for mannen i gata som ikke veit bedre Fungerer veldig fint også om man vet hvordan det virker, synes jeg. Bilen blir ikke like lett å legge ut i sving som med manuelle sperrer, men med avslått ESP synes jeg det oppfører seg veldig konsekvent og helt greit også ved litt inspirert kjøring. Har heller ikke hatt noen problemer med å komme fram, men ser for meg at det i en del situasjoner kan være problematisk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 5, 2010 Jeg vet at forskjellen mellom s4/s6 (c4 chassiet) er enorm. S4 har manuell sperre mens S6 har sånn edl. Ikke lett å spinne rundinger med den i allefall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 6, 2010 Jeg vet at forskjellen mellom s4/s6 (c4 chassiet) er enorm. S4 har manuell sperre mens S6 har sånn edl. Ikke lett å spinne rundinger med den i allefall S4 C4 er den vanskeligste 4x4 jeg har kjørt. Den er fryktelig understyrt. Hjelper litt med masse håndbrekk og full låsing av diff bak (uten auto utkopling) Det er lettere å forholde seg til en låst bakdiff. enn sånn auto ESP, EDL, E ditt og datt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...