Audi 100 445 Quattro: Får ikke håndbrekket til å fungere ordentlig

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nettopp total renovert begge mine bakre bremsekalipre grunnet null bremsevirkning på parkbrems og at armen til håndbrekket hang seg etter man drog i dem.

Totalt demontert, pusset og smurt opp.

Jeg har også sjekket at stempelet flyttet seg (3mm gange tror jeg det var, syntes det var lite, men var likt på begge sider) når hendelen ble brukt..

Monterte alt på bilen og forsøkte å bruke brekket.. Null respons.

Strammet opp wiren under bilen og fikk da litt respons på venstre bakhjul men ingenting på høyre bak.

Det skal nevnes at det er nye klosser på venstre siden (20mm), mens høyre side er litt mindre belegg på (15mm).

Skal dette ha noe å si? Justerer ikke kaliperen seg etter tykkelsen på klossene uansett? :-)

Har også forsøkt trikset med å holde inne bremsepedalen hardt mens man pumper i håndbrekket.

Uten noe hell..

Noen som har noen andre tips før jeg må av med kaliperene igjen? :-)

På forhånd takk!

Morten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Jeg har nettopp total renovert begge mine bakre bremsekalipre grunnet null bremsevirkning på parkbrems og at armen til håndbrekket hang seg etter man drog i dem.

Totalt demontert, pusset og smurt opp.

Jeg har også sjekket at stempelet flyttet seg (3mm gange tror jeg det var, syntes det var lite, men var likt på begge sider) når hendelen ble brukt..

Monterte alt på bilen og forsøkte å bruke brekket.. Null respons.

Strammet opp wiren under bilen og fikk da litt respons på venstre bakhjul men ingenting på høyre bak.

Det skal nevnes at det er nye klosser på venstre siden (20mm), mens høyre side er litt mindre belegg på (15mm).

Skal dette ha noe å si? Justerer ikke kaliperen seg etter tykkelsen på klossene uansett? :-)

Har også forsøkt trikset med å holde inne bremsepedalen hardt mens man pumper i håndbrekket.

Uten noe hell..

Noen som har noen andre tips før jeg må av med kaliperene igjen? :-)

På forhånd takk!

Morten

Wirene skal normalt sett ikke strammes under bilen. Hvorfor har du ikke skiftet brekkwirene? De er sikkert utslitt og trege etter mange år i salt og skitt.

Jeg skiftet skiver, klosser, calipere og wirer i fjor høst og det var ikke behov for å røre den skruen du nevner. Den skruen er der for å gjøre opp for evnt produksjonstoleranse på wirene, ikke for å stramme wirene slik du beskriver det. Dersom du må stramme wirene fungerer ikke selvjusteringsmekanismen i caliperne slik den skal.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glemte å nevne at jeg har byttet alle skiver, klosser (bortsettfra høyre bak, da disse var bra) og begge håndbrekk wire :-)

Hvordan skal denne selvjusteringsmekanismen fungere?

Driftsbremsen fungerer som normalt bak på begge sider.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor har du ikke byttet klosser på begge sider? De kommer jo i par!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Før jeg renoverte kaliperen på den siden så gikk det ikke ann å trykke inn stempelet nok til å sette på nye klosser.

Og de nye klossene er borte så tenkte å høre etter om de 5mm i forskjell ville gi utslag på håndbrekket før jeg kjøpte nye..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.