#1 Skrevet November 5, 2010 Hei. Er ny på forumet her men håper på noe hjelp. har seg slik at jeg kjørte i en vanndam med gtien. vannet spruta høyt over panseret på bilen. (dammen var dypere en jeg trodde ) etter dette kom det en rar tikkelyd i motoren, på det tidspunktet trodde jeg det var eksosen som var løs da det har skjedd før og lyden var nesten den samme. jeg kjørte videre hjemover, en ca 10km. og rett før jeg skulle svinge inn hjemme så begynte det en syk bankelyd i motoren. stoppa bilen med engang og ble taua hjem. har hatt gang i bilen par ganger etter dette (for å prøve å høre hva dette kan være) og den sviver fint om man ser bort fra bankelyden. bankelyden er en høy og klar banking, man hører den best om man åpner panseret og hører rett på toppen av motoren. lyden endrer seg etter turtall, noen ganger er det bare tikkelyden som er tilbake og går over til banking etter litt turtall for eks. vanskelig å forklare dette her Noen som vet hva dette kan være? og hva et evt verksted vil ta for å finne ut hva det kan være? litt surt å enda ikke ha betalt bilen så skjer dette på forhånd takk for all hjelp jeg kan få! mvh Pedersen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 5, 2010 fikk forresten dette svaret på bilforumet: "Du har tydeligvis fått vann i motoren. Dette høres ikke bra ut. Mulig du har fått en bøyd råde eller to. Du kan prøve med en kompresjonstest og se om denne avdekker noe. En annen ting kan være å prøve å måle hvor høyt stemplene går igjennom plugghullet. Med bøyd råde, så vil ikke stempelet går like høyt som de andre. Ellers så kommer jeg ikke på noen andre gode råd" men ønsker andre svar / forklaringer før jeg kontakter verksted. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 5, 2010 muligheter for at blokka har slått seg pga brutal nedkjøling. nøyaktig hva som banker er vanskelig og si skjørtebank? edit: eller hydrolock som nevnt på BF 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 5, 2010 har du bøyd rådene blir jeg overrasket 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 5, 2010 Noe jeg kan prøve selv? uten å dra på verksted? leste noe på wikipedia om å ta ut pluggene og at evt vann ville da komme ut der når du starta opp, men er vell forseint dette da det allrede banker? edit: og ja, har ca 0 peil på motor så har lite sjangs å få fiksa dette selv med mindre det er noe småtteri. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 5, 2010 har du bøyd rådene blir jeg overrasket tru meg det skjer std 16v råde. ikke overlada 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 5, 2010 fikk forresten dette svaret på bilforumet: "Du har tydeligvis fått vann i motoren. Dette høres ikke bra ut. Mulig du har fått en bøyd råde eller to. Du kan prøve med en kompresjonstest og se om denne avdekker noe. En annen ting kan være å prøve å måle hvor høyt stemplene går igjennom plugghullet. Med bøyd råde, så vil ikke stempelet går like høyt som de andre. Ellers så kommer jeg ikke på noen andre gode råd" men ønsker andre svar / forklaringer før jeg kontakter verksted. Er vel mest trolig det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 5, 2010 tatt feil før jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 5, 2010 da antar jeg det lureste bare er å få levert bilen på verksted å få en pris på hva det vil koste? vill dette være verd det på en så gammel bil? bilen kosta meg ca 15.000. noen peiling på hva det vil koste å fikse? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 5, 2010 må finne ut hva som er feil først uanset ta det derfra du. finn ut feilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 5, 2010 hvor mye må demonteres for å finne ut om det er bøyde råder da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 5, 2010 trenger i teorien ikke demontere noe men måle vendehøyden med dertilegna redskap igjennom tennplugg hulla 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 5, 2010 Hva slags redskap snakker vi om? noe jeg kan klare selv eller noen bedrevitende så må gjøre dette? takker for alle svar til nå forresten! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 5, 2010 Et godt tips er og kjøpe seg en haynes reparasjonsmanual, søke på nett og lese. Slik tilegner man seg kunnskap:) men bruk et digitalt skyvelær. eller noe som dette, men skulle nok hatt lengre målelengde 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 5, 2010 har haynessboka til golf 2, usikker om den omfatter gti da. men får ta en kikk der å se hva jeg finner ut. takk for hjelpen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 6, 2010 har haynessboka til golf 2, usikker om den omfatter gti da. men får ta en kikk der å se hva jeg finner ut. takk for hjelpen. fått sett litt i dag, målt komp osv. ser ut som det kan være bøyd råde ja. men så er spm. hva er billigst? skaffe ny motor med nesten gratis montering eller å overhale/fikse den motoren som står i? en onkel av meg mente på jeg burde få god pris på motor hos norskbildelesenter og bare bytte motoren, det var billigst og lettest. hva mener dere? sender forespørsel på motorpris nå ihvertfall. så siste spm. passer pl og kr motor koder om en annen? kan jeg bruke kr når jeg har pl motor i orginalt uten store modifikasjoner? takker for all hjelp! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 6, 2010 Du kan bytte råder uten å ta ut motoren, og er nok det som både blir billigst og enklest. Plukk av bunnpanna og du har tilgang til veiv, råder og stempler etc. Å kjøpe motor hos NBS ville jeg neppe ha gjort - tipper de har stive priser i forhold til å kjøpe brukt privat. Men igjen, det kan jo hende du har et par måneders garanti fra NBS, ikke veit jeg. Meg bekjent er motornettet forskjellig fra KR og PL, så passer ikke rett over, nei:) Noen får rette meg om jeg tar feil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 6, 2010 oki, har hvertfall sendt en fårespørsel så får jeg se hva jeg får tilbake har leita etter motor privat men ser ut som det starter på 6000-7000kr og oppover, blir i dyreste laget. er vell nesten billigere å kjøpe en delebil å plukke fra da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet November 6, 2010 delebil eller kun og bytte råder etc blir vel det billigste ja tror jeg ville satset på det siste om motoren ellers er i god stand og ikke kjørt 400000+km hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet November 6, 2010 Er nok en bøyd råde i motoren din ja, det du kan gjøre er og skaffe en ny motor, samme om det er KR eller PL, du kan bare flytte over komponenter fra den gamle over til den nye, alt passer overens. Eller så kan du handle deg en toppakning, og bolter, rådelager sett og en ny bunnpannepakning. Ellers trenger du en ny råde, og det har jeg på lager som du kan få billig. Gjør du det, så mangler du kun en som kan skru for deg. For å skifte råde må du av med toppen, stempelet må taes opp for å få skiftet råden, hvis du skal ta det ned må du ut med veiv, og girkasse også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet November 7, 2010 er vell lettere for en som ikke kan skru (men kan få god hjelp, for eks fra vg2 bil linje og venner ellers) å få bytta motor enn å begynne å demontere motoren som allrede står i? motoren som står i kan jeg jo bruke som delemotor etterpå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...