#1 Skrevet Februar 25, 2005 Sliter litt med en kompis` sin 1.8tq her! Bilen er en 97 mod som har gått ca 100k km. Har akkurat byttet toppakning på bilen, da toppaningen røyk. Toppen ble planet, trykktestet og ny toppakning kjøpt og montert. Regnet med at alt var i orden, MEN, det kommer fremdeles olje i kjølevannet!!!! Oljen forsvinner tydligvis over til kjølevannet, og oljenivået i motoren synker. Oljen som er i motoren er fremdeles fin, og uten antydning til vann i den! Noe antydning til kondens rett under oljepåfyllingslokket.... Er dette bare pga at motoren ikke er kjørt skikkelig varm? Vi har lurt på om problemet kan skyldes oljekjøler eller turbo...!? HJELP!!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 25, 2005 Dersom dere vet at toppakninga er riktig, og er montert som den skal (vanskeli å gjøre det feil men må jo utelukke det), så ville jeg også helt klart sagt oljekjøleren. Har litt vanskelig å se for meg turboen, men har hørt at oljekjølere har tatt kveld f.eks av frostskade (for lite frostvæske)... At det ikke er vann i olja tyder vel kanskje på at lekkasjen er ett sted hvor oljetrykket er høyere enn vanntrykket, og da er kjøleren ett naturlig sted å mistenke... Den skulle det ikke være så mye styr å få bytta. Må av med kjølevannet vistnok, men det må jo uansett bort som er fullt med olje. Du skal klare å komme til kjøleren fra undersia, slik at du slipper av med innsuget. Slike kjølere er VAG-standardgreier, som finnes på masser av motorer, så burde være noen i nærheten der som har en gammel en liggende ? Jo, og når dere fyller på vann igjen kan det være smart å ha noe svakt fettløsende blanda i vann og fylle på engang, og tappe av, og fylle på rent vann en gang og tappe av, før dere tilslutt har på frostvæske/vann. Olje i kjølekanaler er litt ugunstig for å lede varmen effektiv bort. Håper jeg ikke sender dere på villspor, men that was my guess EDIT: eneste måten jeg kan se for meg å evt teste om det er kjøleren er å koble av vannslangene på den, og sette disse to sammen, så starter man bilen og ser om det kommer olje ut fra der vannslangen skal være koblet på kjøleren. Men, det blir jo like mye jobb som å bytte den nesten. Morten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 26, 2005 Dersom dere vet at toppakninga er riktig, og er montert som den skal (vanskeli å gjøre det feil men må jo utelukke det), så ville jeg også helt klart sagt oljekjøleren. Har litt vanskelig å se for meg turboen, men har hørt at oljekjølere har tatt kveld f.eks av frostskade (for lite frostvæske)... At det ikke er vann i olja tyder vel kanskje på at lekkasjen er ett sted hvor oljetrykket er høyere enn vanntrykket, og da er kjøleren ett naturlig sted å mistenke... Den skulle det ikke være så mye styr å få bytta. Må av med kjølevannet vistnok, men det må jo uansett bort som er fullt med olje. Du skal klare å komme til kjøleren fra undersia, slik at du slipper av med innsuget. Slike kjølere er VAG-standardgreier, som finnes på masser av motorer, så burde være noen i nærheten der som har en gammel en liggende ? Jo, og når dere fyller på vann igjen kan det være smart å ha noe svakt fettløsende blanda i vann og fylle på engang, og tappe av, og fylle på rent vann en gang og tappe av, før dere tilslutt har på frostvæske/vann. Olje i kjølekanaler er litt ugunstig for å lede varmen effektiv bort. Håper jeg ikke sender dere på villspor, men that was my guess EDIT: eneste måten jeg kan se for meg å evt teste om det er kjøleren er å koble av vannslangene på den, og sette disse to sammen, så starter man bilen og ser om det kommer olje ut fra der vannslangen skal være koblet på kjøleren. Men, det blir jo like mye jobb som å bytte den nesten. Morten. Takk skal du ha! Var vel dette som var neste post på programmet, men greit å høre andres syn på saken også! takk for tips! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 26, 2005 Som allerede nevnt over her, er dte nok svært sannsynlig at det er oljekjøleren som oljefilteret er skrudd i. Hørt om en del tilfeller av dette tidligere og har også hatt en kompis med en 97 A4 1,8T med samme diagnose. Enkel og grei sak å skifte. Husk å skylle gjennom kjøleanlegget godt etterpå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 28, 2005 Da er oljekjøleren byttet, og dette hjalp desverre fint lite! Nå trenger jeg virkelig HJELP her!!! Tar imot alt at tips og forslag med stor takk!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 1, 2005 Antageligvis er radiator og alt annet i kjølesystemet tilgriset med oljeguffe, så det kan jo hende det tar litt tid før du blir kvitt det ? Ellers har ikke jeg flere forslag i farten, desverre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 1, 2005 Antageligvis er radiator og alt annet i kjølesystemet tilgriset med oljeguffe, så det kan jo hende det tar litt tid før du blir kvitt det ? Ellers har ikke jeg flere forslag i farten, desverre. har dessverre ikke tro på at det kun er dette. Oljenivået i motoren synker fremdeles (stadig uten vann i motoroljen), mens det blir mer olje i vannet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 1, 2005 Har turboen både vann og oljekjøling? Det kan like gjerne være en pakning elns som er gåen der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 1, 2005 Har turboen både vann og oljekjøling? Det kan like gjerne være en pakning elns som er gåen der. Har tenkt på dette, men trodde ikke at oljetrykket ville være så høyt der. Det MÅ(?) jo være på ett sted hvor oljetrykket er høyere enn vanntrykket... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 3, 2005 Mistenker at det kan være turboen som synger på siste verset nå... Skal undersøkes nærmere! Er det noen som har liggende en pent brukt k04 el, eller som vet hvor det lønner seg å kjøpe? Vet at dette ikke er den mest gunstige løsningen hvis man skal trimme videre og sånn, men det kommer NEPPE til å skje... Dessuten har kameraten min akkurat bygd seg ny leilighet og sånn, så det er ikke akkurat aktuelt å punge ut med 85k for 285hk kit for å si det sånn... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 3, 2005 Fins jo en enkel måte å sjekke om det er vannet da... Rett å slett koble av vannslangene på turboen, og selvfølgelig sperre av så ikke du mister vannet Turboen har NULL problem med å kjøre uten vann. hvis teorien din stemmer så skulle det jo renne olje fra vannturen (den under) på turboen... Morten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 3, 2005 Mistenker at det kan være turboen som synger på siste verset nå... Skal undersøkes nærmere! Er det noen som har liggende en pent brukt k04 el, eller som vet hvor det lønner seg å kjøpe? Vet at dette ikke er den mest gunstige løsningen hvis man skal trimme videre og sånn, men det kommer NEPPE til å skje...Dessuten har kameraten min akkurat bygd seg ny leilighet og sånn, så det er ikke akkurat aktuelt å punge ut med 85k for 285hk kit for å si det sånn... OT: Eg skal klare 300+ hk for >50 000kr i sommar.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...