Anbefalte innlegg

hei!

 

må forhøre meg litt angående N75-ventil og tilkoblingen til turbo på denne.

da jeg skiftet ventil på bilen min, klarte jeg å knekke banjo/hulskruen på slangen fra N75 til turbo.

før jeg fikk tak i ny skrue, så blendet jeg av hullet på turbo med en vanlig skrue, som jeg også tredde banjokoblinga på. bilen gikk godt, og ladet som den skulle. fikk tak i ny hulskrue og monterte i går, men nå lader bilen 0.3 bar mindre og går merkbart dårligere. lurer på hva som forårsaker det, og hva funksjonen på den slangen er.

blør den overtrykk, eller gir den trykk til wastegate via N75? i såfall er det rart at bilen gikk godt uten å ha denne slangen koblet til, og at den gikk dårligere når jeg satt på plass ny hulskrue.

alternativt, kan jeg ha satt ventilen feil vei? det er en N75H.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkelt forklart så er det denne magnetventilen som styrer wastegaten din. Er den åpen til wastegate actulatoren så vil jo wastegate åpne; dvs ikke trykk lengre.

Er den åpen til friluft(inn på sugesiden av turbo) wastegate være lukket og turboen bygger trykk.

 

Hvis du har koblet fra den slangen som sitter på kompressorhuset så vil ikke wastegate åpne og du får høyt ladetrykk. Bilen vil gå "bra", men sjansen for et brent stempel e.l. er stor da motor får for mye luft i forhold til bensin.

 

audin75.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk, veldig bra med det bildet!

det som er uklart for meg nå, er hva som har skjedd i forhold til tidligere.

bilen ladet i utgangspunktet 1.2 bar med chip og original N75.

den originale N75'en sluttet å fungere skikkelig. byttet ventil, og nå lader den 0.9 med skruen i, og går mer ujevnt (tendenser til lugging under pådrag, mindre ladetrykk og vesentlig dårligere ytelse) noen tips? har prøvd både J og H-ventil, begge åpnet for trykk tidligere enn den originale C/F-ventilen, men gav seg på 0.9...

 

H-ventilen uten tilkobling fra kompressorhus gjorde at bilen gikk slik den gjorde i utgangspunktet med original ventil, bortsett fra at den begynte å lade litt tidligere, og trykket kom mye jevnere. ladet også da 1.2 bar...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er nummeret på H-ventilen? Jeg etterlyste denne når jeg byttet, men den "fantes" visst ikke i systemet... :P (Bare fordi den ikke stod oppført mot min bil...)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk, veldig bra med det bildet!

det som er uklart for meg nå, er hva som har skjedd i forhold til tidligere.

bilen ladet i utgangspunktet 1.2 bar med chip og original N75.

den originale N75'en sluttet å fungere skikkelig. byttet ventil, og nå lader den 0.9 med skruen i, og går mer ujevnt (tendenser til lugging under pådrag, mindre ladetrykk og vesentlig dårligere ytelse) noen tips? har prøvd både J og H-ventil, begge åpnet for trykk tidligere enn den originale C/F-ventilen, men gav seg på 0.9...

 

H-ventilen uten tilkobling fra kompressorhus gjorde at bilen gikk slik den gjorde i utgangspunktet med original ventil, bortsett fra at den begynte å lade litt tidligere, og trykket kom mye jevnere. ladet også da 1.2 bar...

 

akuratt samme prob fikk jeg på min å :( enda ikke funnet ut hva som er skjedd :( men går med mbc .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er nummeret på H-ventilen? Jeg etterlyste denne når jeg byttet, men den "fantes" visst ikke i systemet... :P (Bare fordi den ikke stod oppført mot min bil...)

 

034906283H

 

---

mulig det blir en tilsalgs straks dersom det viser seg at chip'en min kun takler original C/F-ventil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

akuratt samme prob fikk jeg på min å :( enda ikke funnet ut hva som er skjedd :( men går med mbc .

 

merkelig!

 

skjedde samme med J og med H-ventilen. kan være at chip'en rett og slett ikke tåler noe annet enn original C/F.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

merkelig!

 

skjedde samme med J og med H-ventilen. kan være at chip'en rett og slett ikke tåler noe annet enn original C/F.

 

hhe teste både J å kjører med H nå.med H får jeg noen ganger 1.1 men ikke noe mer :( kansje teste orginal da :P er vell eneste jeg ikke har testa siden jeg ikke har noen liggende ..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

leste litt rundt på forumet her nå. virker som det er en del som har opplevt samme problem.

i korte trekk: bilen lader en viss verdi, N75 tar kvelden, man bytter til en annen N75-ventil, og bilen går dårligere enn i utgangspunktet.

 

det er et par ting jeg kan gjøre:

1: sjekke for eventuelle lekkasjer i trykkslangene til ventilen, kan ha fått seg noen rift når jeg bytta ventil

2: prøve original C/F-ventil igjen

3: MBC... om det blir det, er det noen som har tips til en med god kvalitet til en fornuftig pris?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

leste litt rundt på forumet her nå. virker som det er en del som har opplevt samme problem.

i korte trekk: bilen lader en viss verdi, N75 tar kvelden, man bytter til en annen N75-ventil, og bilen går dårligere enn i utgangspunktet.

 

det er et par ting jeg kan gjøre:

1: sjekke for eventuelle lekkasjer i trykkslangene til ventilen, kan ha fått seg noen rift når jeg bytta ventil

2: prøve original C/F-ventil igjen

3: MBC... om det blir det, er det noen som har tips til en med god kvalitet til en fornuftig pris?

 

MBC har jeg testa på min, å fikk justert til 1.4 å gikk da normalt :D satte på N75 så ble den som du forteller :( ikke satt tilbake MBC enda men vurderer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, det er rart. hadde som sagt en N75C som har sittet i bilen hele tiden. den gav 1.2 bar med chip'en jeg har, og bilen gikk helt problemfritt på alle måter. plutselig gikk bilen veldig dårlig (ingen fusking av noe slag, men den ville bare lade ca 0.25).

da bestemte jeg meg for å kjøpe en J-ventil og installere. ble glad når jeg fant ut at det bare var N75'en som var feilen.

fant ut etter litt testing at den bare gav 0.9 bar. dermed kjøpte jeg N75H, som fremdeles gav trykk tidligere enn den originale C-ventilen, men denne også lader bare 0.9 samt at jeg opplever litt "surge" / lugging innimellom. nå vurderer jeg å få lånt meg en original C/F-ventil (C har utgått, F har tatt over og skal være samme ventilen)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis den ikke lader mer enn 1.2 når du har tatt av trykkslangen inn på n75, så ville jeg sjekken andre ting også. Da skal jo ikke wastegate åpne i det hele tatt og du skal lade "uendelig".

Så ville sjekket om det er slark i turbo, og om den går lett rundt. Er katalysator tett? Trykkrør/IC tett? Feilkoder? etc...

 

Hvis du skal kjøre med MBC så må du huske at da går den ikke i nødmodus hvis noe skjer, da vil du bare fortsette å fore på med ladetrykk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

slangen var tatt av, ja. merkelig, det der. i samme slengen som jeg tok av gammel N75, så sjekka jeg turbo. ikkeno unormalt slark eller ødelagte skovler. ingen ulyder heller. har dog ikke brukt vagcom på den enda. trykkrør til ic er ikke tett, ikke lenge siden jeg hadde dem av og sjekket. tror jeg skal få lånt meg en N75C/F og se hva som skjer da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg mistenker at en av slangene til N75 kan ha fått en liten sprekk i seg når jeg byttet ventil. blir nok å ta en titt i dag eller i morgen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis den ikke lader mer enn 1.2 når du har tatt av trykkslangen inn på n75, så ville jeg sjekken andre ting også. Da skal jo ikke wastegate åpne i det hele tatt og du skal lade "uendelig".

Så ville sjekket om det er slark i turbo, og om den går lett rundt. Er katalysator tett? Trykkrør/IC tett? Feilkoder? etc...

 

Hvis du skal kjøre med MBC så må du huske at da går den ikke i nødmodus hvis noe skjer, da vil du bare fortsette å fore på med ladetrykk.

 

Feil min gikk i limp mode med MBC.Hjernen er mappet til et trykk og overskrider du det går den i limp.Lader du for fort i forhold til ecu sier går du i limp mode.

Nå veit jeg ikke om det er stor forskjell på ecu din og den jeg har i cupraen da men

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sleit med dette på en golf 4 gti no nylig.. Monterte ECS N75 Race ventil å da ladet den vel 1.5 eller noe så kuttet den å gikk ned på 0.9 fikk feilkode på for høyt ladetrykk. Byttet til orginal ventil igjen å da fungerte den som normalt med omtrent samme trykket :)

 

Leste en plass at flere har problemer med at ventilen gir for mye ladetrykk iforhold til det ECU vil ha så den går i nødmodus..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da skal jeg få lånt meg en originalventil og prøve den, så eliminerer jeg i allefall det problemet!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feil min gikk i limp mode med MBC.Hjernen er mappet til et trykk og overskrider du det går den i limp.Lader du for fort i forhold til ecu sier går du i limp mode.

Nå veit jeg ikke om det er stor forskjell på ecu din og den jeg har i cupraen da men

Da er fortsatt koblingen med ledningene koblet til? Hvis den er pugga ut går den jo i nød.

Prøvde MBC på min 97' a4 for en stund tilbake. Den mbc'n var ikke helt god, Hadde stilt den inn og alt var supert. Men etter en stund så skjedde det noe med den.. Måleren inne i bilen viste 2 bar.... litt drøyt... Var bare ett drag man ja... Ingen meldinger eller limp

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da kan jeg friskmelde bilen min, i allefall:D

 

hadde dog vært artig å prøve MBC en gang i tiden...

 

Pål: 2 bar er vel noget drøyt ja :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører forøvrig på greddy EBC og kommer aldri til remontere N75 ventilen igjen, og jeg har prøvd C-F-J-H (c og f er mer eller mindre like) ventilene! Problemet med N75 ventilen er at den leverer altfor ujevt trykk. Dette kan utmerket utlignes ved hjelp av MBC eller EBC.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er fortsatt koblingen med ledningene koblet til? Hvis den er pugga ut går den jo i nød.

Prøvde MBC på min 97' a4 for en stund tilbake. Den mbc'n var ikke helt god, Hadde stilt den inn og alt var supert. Men etter en stund så skjedde det noe med den.. Måleren inne i bilen viste 2 bar.... litt drøyt... Var bare ett drag man ja... Ingen meldinger eller limp

 

Kan hende at det er mappet ut på din da: klø :veit det han gjøres.Ble gjort på en cupra i UK for han lada over 2550mbar(1.55bar)mapsensor registrer ikke lengere.På min ble det i hvertfall limpmode:)

Ventilen er plugga i kontakten ja:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dersom man skal kjøre med MBC, så er vel ventilen fremdeles plugga for å lure ECU til å tro at ventilen er der?

 

er det noen som kan anbefale spesielle boost controllers, både elektroniske og mekaniske/manuelle?

tar gjerne imot noen eksempler på rimelige MBC'er med god kvalitet!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sindre: Er ikke mapsensor på de gamle 1.8t'ene. Derfor da tenker jeg.

 

Må sitte i for å ikke få feilmelding ja.

 

Jeg kjører org n75 uten problemer på mitt gt28 oppsett : )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da kan jeg friskmelde bilen min, i allefall:D

 

hadde dog vært artig å prøve MBC en gang i tiden...

 

Pål: 2 bar er vel noget drøyt ja :P

 

hva feilen oss deg??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva feilen oss deg??

 

flaut å si, men som vi alle vet så er jo J og H-ventilen speilvendt i forhold til hverandre mtp lengde på ut og inngang... (ja, jeg hadde satt den feil vei: rolleyes)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.