#1 Skrevet November 8, 2010 Jeg har søkt litt på nettet og på forumet, men ikke funnet noen guider på hvordan man skifter fjæring på A6 C4. Jeg skal bytte fjærene rundt baut på en 2.6 avant, men det har jeg ikke gjort før. Noen spesielle ting å merke seg? Spesielle ting som ryker og bør byttes underveis? Har også ikke kjøpt inn deler enda, jeg tenkte å kjøpe noen FK-fjærer på parts and retards, men om noen har noen spesielle anbefalinger taes de imot med takk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 8, 2010 Står omtalt litt i disse trådene: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=128876 http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=191631 Ifølge Bentley-manualen, og hvordan jeg gjorde det selv, er rekkefølgen slik: Foran: Løsne bolt til begge drivaksler Jekk opp bil på bukker og ta av hjulene Løsne 2 skruer på hver av brakettene til de 2 midtre stabstagforingene (vil hjelpe deg å lettere ta ned fjærbeina) Skru løs kalliperne og heng de til siden Løsne mutter til endeledd Skru løs bolt som holder fjærbein og bærearmen sammen (denne må du bytte til ny ved montering igjen) Bryt bærearmen nedover og ut av fjærbeinet Skru løs 3 muttere som holder fjærbeinet på toppen av fjærskålen (dette er de 3 ytre mutterne) OBS: trekk ut ABS føler som sitter i hjullagerhuset før du tar ned og ut fjærbeinet Bytt fjær/støtdemper (husk fjærklemmer) Reverser prosessen Bak løsner du bare nedre bolt og 3 muttere i toppen så er hele fjærbeinet ute. Bytt så over den øvre fjærskålen til nye fjærer/dempere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 8, 2010 Tusen takk for innlegget ditt! Det høres ut som en pain-in-the-ass jobb, altså. Jeg fant følgende inne i ene tråden du viste meg til: Punkt for punkt: Jekk opp bilen (hjul over bakken) Skru av tårnlager og det oppi der og lirk det ut Dra på biltema og kjøp verktøyet til denne jobben (trykk her) Løsne demperen med verktøyet Klem sammen fjær (du må nok bende ned fjærbeinet for å få på klemmene) Løft ut demperen Fjern fjæra Sett i ny fjær Og reverser hele prosessen. Har du noen ankepunkter på den prosessen der? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 8, 2010 Jeg skulle bytte hele fjærbeinet så det var liksom ikke noe alternativ løsning for meg. Spørsmålet jeg stiller meg er hvor mye tid du egentlig sparer på å gjøre den enkle jobben (bytte fjær) tungvindt, fremfor å gjøre den tidkrevende jobben først. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 8, 2010 Hehe, ja.. På min egen bil (b5) var det jo samme problematikken. Enten å lure demperen ut, uten å løsne nedre multilink, eller gjøre det skikkelig. Sparte litt tid på p lure den ut, men ble bra mye banning og steiking ja! Jeg har ikke sett hvordan forstillingen ser ut på C4 (men det finner jeg vel ut kjapt..), men på min var jeg litt redd for å ødelegge ting i forstillingen om jeg skulle løsne på det, for å få makkverket ut. Var det en kurant sak for deg å få av boltene med bærearmene, eller satt ting som bare helvete? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 8, 2010 Gjorde dette nettopp på min, men har aldri demontert abs giver fra lagerhuset da disse som oftest sitter:) Løsner bare stikket inne i motorrom. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 10, 2010 Men hvilken metode brukte du? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 11, 2010 Jeg brukte den metoden nevnt over, hvor du skrur ut "lokket" i overkant av fjæringa. Skrudde ut fjæra, løfta ut og satt in ny. Enkelt og fort gjort med riktig verktøy(brukte vel 15-20 min på fjær nummer 2). Bare husk rekkefølgen på pakningene osv 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 11, 2010 Sweet, da prøver jeg meg på den. Pakninger sier du.. hm.. Det høres ut som noe som bør byttes på en 15 år gammel bil Jeg gjør denne jobben for en kamerat, og har lite lyst til å la bilen stå i garasjen i dagesvis pga manglende deler, gjelder å være forberededt! Hvilke bolter og pakninger byttet du i prosessen, ingenting? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 11, 2010 Jeg brukte den metoden nevnt over, hvor du skrur ut "lokket" i overkant av fjæringa. Skrudde ut fjæra, løfta ut og satt in ny. Enkelt og fort gjort med riktig verktøy(brukte vel 15-20 min på fjær nummer 2). Bare husk rekkefølgen på pakningene osv Får man ut fjæra gjennom hullet til fjærbeinet i motorrommet, sånn at man slipper å demontere alt? Eller er det noe andre "Petter smart" løsninger ute og går. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 11, 2010 Skal gjøre det samme på min. Bytte fjærer og dempere. Er de orginale ok, eller bør man opppgradere? er selv ikke ute etter bil til banekjøring. Setter komfort først:-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 11, 2010 Jan-Åge, den originale fjæringen er som regel designet for komfort, mens en stivere og/eller kortere fjær vil gjøre at bilen ligger bedre i svingene, men vil kjennes hardere ut. Den originale fjæringen har mange smarte ingeniører brukt mye tid på å få et passe forhold mellom komfort og kjøreegenskaper, man ofrer gjerne en del komfort for å få en lavere og/eller stivere bil. Så jeg ville beholdt original- eller tilsvarende 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 14, 2010 Hei! Høres fornuftig ut Vegard:-) takk for ditt svar. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...