#1 Skrevet November 8, 2010 Demonterte rådene mine idag på min 1.8T AQX motor. Denne er gått 47500km. La merke til at det har tydelig vært høy temp/belastning på veiven i tilkoblingspunktene mellom råder og veiv. Alle punktene er mørke som tyder på høy temp, værst er cyl.nr 2 som på bilde. Er dette noe å bry seg om? Skal jo være rimelige robuste disse veivene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 8, 2010 Lagerbanene ser overraskende fine ut til at det har vært så varmt at det har blånet.. Ser skålene like fine ut? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 8, 2010 Lagerbanene ser overraskende fine ut til at det har vært så varmt at det har blånet..Ser skålene like fine ut? Alt ser dønn støkent utenom blåfargen:-) Som sagt bilen er kun gått 47k siste 20k med chip å eksos. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 8, 2010 Når veiva blir slipt/polert kan det bli varmt. kan være det. Sett en annen 1.8t motor med slik veiv også. Helt strøkent bortsett ifra blåfargen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 8, 2010 Dette ser ut som nitrering, en slags herding. Tipper det har vært der orginalt, alternativt er dette gjort i ettertid. De orginal-nitrerte veivene jeg har sett har vært nitrert over hele og ikke bare lagerbanene. Har ingen tro på at dette har oppstått pga driften av motor. Skulle det blitt slik varmeutvikling ville det vært store skader på veiv/råde/lager. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 9, 2010 Helt enig med dere over. Kan muligens være fra veieven var ny evt fra herdingen ettersom det ikke er noen tegn hverken på lagre eller kantene på rådene som skulle tilsi at her var noe uregelementert. Men når sant skal sies har jeg aldri sett dette fenomenet før så tenkte jeg skulle poste det på noen engelske forum også å høre litt rund. Er rimelig nysgerrig på en forklaring. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 9, 2010 Alle veivene jeg har sett har vertfall sett sånn ut.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 9, 2010 Helt normalt, dukker opp under bearbeiding av lagerflatene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...