Passat 130hk ingen turbotrykk under 2000omd Hva kan det være?

Anbefalte innlegg

Passat 3BG 02mod 130hk AVF (Diesel)

 

som plutselig ikke vil lade trykk før den runder 2000omd

 

Når den først bynner å lade kommer alt trykket med en gang og bilen går som ei kule. Girer opp og samme skjer igjen. helt død før 2000omd altså :(

 

-Ingen feilmeldinger på motor

-Sett over vakumalsanger rundt motor

-Wasgatestaget flytter seg når jeg drar litt i den manuelt (altså ikke rustet)

-Går ikke i nødmodus

 

Noen som har forslag? vært i samme situasjon?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du sjekket ventil som styrer wastegate?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du har vagcom gå inn på motor og basic settings. Kjør kanal 11. Motoren vil da kjøre opp turtallet til rett under 1500 o/min og kjøre n75 av og på i sykluser for å kalibrere ladetrykks reguleringen. Dersom ikke staget til vnt da beveger seg så har du vacuum lekkasje eller defekt n75. En turbo uten vacuum vil alltid ha full åpning på vnt og minste mulige eksosstrøm forbi turbin hjulet. Dette gir sen trykkoppbygning og begrenser muligheten for overboost. Det kan og være at du ikke har full bevegelse på staget slik at du har en viss regulering men at den ikke klarer stenge nok til å få tidlig trykk.

 

Jeg gjetter mangel på vacuum eller def n75

 

Om du ikke har vagcom tilgjengelig kan dette sjekkes ved at du kikker på staget mens en annen starter bilen. Når motoren starter skal turboen få fullt vacuum og staget skal flytte seg en til to cm, til motsatt ytterpunkt. Når motoren stoppes, slippes vacuumet og staget skal gå tilbake til utgangspunktet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du har vagcom gå inn på motor og basic settings. Kjør kanal 11. Motoren vil da kjøre opp turtallet til rett under 1500 o/min og kjøre n75 av og på i sykluser for å kalibrere ladetrykks reguleringen. Dersom ikke staget til vnt da beveger seg så har du vacuum lekkasje eller defekt n75. En turbo uten vacuum vil alltid ha full åpning på vnt og minste mulige eksosstrøm forbi turbin hjulet. Dette gir sen trykkoppbygning og begrenser muligheten for overboost. Det kan og være at du ikke har full bevegelse på staget slik at du har en viss regulering men at den ikke klarer stenge nok til å få tidlig trykk.

 

Jeg gjetter mangel på vacuum eller def n75

 

Om du ikke har vagcom tilgjengelig kan dette sjekkes ved at du kikker på staget mens en annen starter bilen. Når motoren starter skal turboen få fullt vacuum og staget skal flytte seg en til to cm, til motsatt ytterpunkt. Når motoren stoppes, slippes vacuumet og staget skal gå tilbake til utgangspunktet

 

Takker for svaret :) dette skal jeg prøve imorgen. har ross tech lite programmet. får opp live målinger. men basic har jeg ikke prøvd. skal prøve imorgen jeg. om ikke får jeg få en til å starte. prøvde å ta av vakumslangen til wg når deg gikk på tomgang. da flyttet den seg iallfall ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har for en tid siden drevet feilsøking på en Golf 130 merd samme symptomer. Der var det lekkasje i VNT vakumdåsen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har for en tid siden drevet feilsøking på en Golf 130 merd samme symptomer. Der var det lekkasje i VNT vakumdåsen.

 

Ett tips ang dette.

Dersom det ikke er bevegelse på aktuatoren kan du prøve å suge i vacuumslangen. Om aktuatoren er hel så klarer du lage nok vacuum til at den beveger seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holder på å se litt nå.det er ganske mye lekkasje rundt uttaket til bremsekraftforsterker på motoren. Helt inntil vakumpumpa. Men det er så rar kobling der. Virker som slangen sitter fast i ei kule med tilkobling på:-/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nippelen der er ofte løs har jeg sett ja. Byttet tandem pumpe på min bil tidligere i år grunnet lite vacuum. Visstnok et relativt vanlig problem. Delen koster litt men jobben med å skifte den er litt knotete men relativt enkel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nippelen der er ofte løs har jeg sett ja. Byttet tandem pumpe på min bil tidligere i år grunnet lite vacuum. Visstnok et relativt vanlig problem. Delen koster litt men jobben med å skifte den er litt knotete men relativt enkel.

 

Tenkte å demontere å prøve å få fast denne nippelen jeg. men vet ikke om det er noen pakninger man må skifte samtidig på den flaten som pumpa står på der i bakkant.

 

merker godt at det er lekkasje. starter motoren og bøyer litt på nippelen så ser jeg at wg går ned. trykker jeg nippelen inn går wg opp. så jeg tror nok at d er her problemet ligger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pumpa har oljekanaler ifra toppen og inn i pumpa for smøring av denne. Det sitter en pakning mellom toppen og pumpa som nok bør byttes ja. Enten har du to formstøpte gummiringer, eller en stor stålpakning, dette avhenger av typen pumpe du har. Stålpakningen sitter ettersom jeg har skjønt på nyere pd motorer og er en oppgradert versjon av den med gummi. En ting er å tette den lekkasjen du har der, men pumpen fungerer samtidig som matepumpe til dysene. På min var stort sett alt defekt så jeg fikk merkbart bedre effekt i mellomregisteret på bilen og, da den plutselig fikk riktig mengde diesel tilført. Med litt flaks så har du kun lekkasje på vakuum siden men da tror jeg du er heldig. De fleste 1.9PD og 2.0PD har pumper som er kompatible så det er relativt greit å finne en brukt til hyggelig pris

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjorde dette ganske enkelt:) vasket med cleaner der det var løst innmed nippelen. Så dryppet jeg et himmla sterkt superlim rundt kanten der det var lekkasje. sitter som støpt nå. og tett ble det:)

 

Bilen går nå som ei kula:) å bremsene ble å bedre:)

 

Takker for kjemperaske svar og mye info om problemet:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så bra, får krysse fingrene for at det holder da:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det tilkoblinga til tandempumpa du har fikset? Min er også løs i tilkoblinga der, men vet ikke om det lekker nnoe der. Kanskje greit å fikse det uansett?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det tilkoblinga til tandempumpa du har fikset? Min er også løs i tilkoblinga der, men vet ikke om det lekker nnoe der. Kanskje greit å fikse det uansett?

 

Tilkoblinga inn fra bremsekraftforsterker til tandempumpa ja:) om den vris litt til siden så er det lekkasje. enkelt å finne d ut når motoren går.

 

Lys med lommelykt på wg staget samtidig som du vrikker på slangen som går inn på pumpa. går staget opp og ned har du lekkasje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Føles som om den ikke er helt bra enda. ladetrykket kommer mye tidligere.

 

Men girer jeg raskt så rekker ikke turbotrykket å komme like raskt som det har gjort før desverre :(

 

litt smådød enda me andre ord. hjalp utrolig mye den nippelen jeg tettet. det var hodevproblemet.

 

Som sagt så henger den litt igjen særlig ved girskift. Noen som har forslag?

 

Bestilte meg lmm nå. vet at det har vært kjørt å kjører enda på konfilter (stål) sikkert stått der i 2 år. men har vasket det ofte åg blåst av.

 

Tenkte at det kanskje er på tide å skifte lmm. for det kommer jo ikke noe feilmld fra den?!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.