Får du mye effekt ut av og fjerna katalysatoren 1.8t?

Anbefalte innlegg

Får vel potensiale til å ta ut en del mer på et BT-prosjekt, men tror ikke du finner opp kruttet på nytt i en chippa bil for å si det sånn....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer jo helt ann på hvor tett katalysatoren din er fra før. Men hvis den er fin, så blir det som å sette på åpent luftfilter; Det blir bittelitt mer lyd, men effekten er så og si den samme : )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bygde meg 3" downpipe og merka den ble litt bedre fra bunn,men kan godt hende kat. var tett her.Uchippa 1.8TSQ

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ferner du cat'en vil du få lavere mottrykk og dermed spooler turboen opp raskere (Ved lavere turtall). Om du får mer toppeffekt vet jeg ikke sikkert, men du får hvertfall en mer responsiv og kjørbar motor med mer futt i de lavere turtall. Katalysatoren er en såpass stor restriktor (Selv om den ikke er tett) at jeg vil tørre påstå at du får mer utbytte av å fjerne katalysatoren og erstatte med racepipe, enn å oppgradere hele eksossystemet fra etter katalysator og bakover til sportseksos. Sammenligner man kjernen i en vanlig katalysator med en racecat, så skjønner man hvor restriktiv en origianlkatalysator faktisk er. Lyser man med lommelykt inn på ene siden av en originalkatalysator, ser man knapt lyset i andre enden... Eksosen er varmest nærmest turboen, og trenger således størst plass der. Etterhvert som den beveger seg bakover langs eksosrøret kjøles den ned, og trenger ikke like stor dimensjon på rørene for å flyte relativt fritt. Siden katalysatoren sitter rett etter turboen, er det altså svært viktig med åpen passasje her. Noe det ikke er med originalkatalysator montert. ;-)

Jeg har montert racepipe på to stk 1,8T tidligere, og merket god forskjell på respons, også før bilene ble chippet. Så det kan ikke sammenlignes med å bytte fra vanlig luftfilter til sportsluftfilter, mye mer effektivt enn det. Dersom du ønsker å skåne miljøet, kan du montere en skikkelig racecat isteden. Den minsker også mottrykket betydelig, men fører ikke til unødvendige utslipp eller problemer med å passere EU-kontroller o.l. 034 motorsport selger fine downpipes med racecat integrert. Jeg tenker å montere en slik en i fremtiden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.