Bytte kupevifte på Audi 100

Anbefalte innlegg

Skal bytte viftemotor på en 1990 Audi 100 (2.3 Avant) i neste uke.

 

Noen som kan gi meg en enkel walk-trough, eller noen tips om hva som må demonteres?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal finnes poster her som allerede tar for seg dette. Men i all hovedsak må du:

 

-Ta ut midtkonsollen og løsne alle dingser som er festet til viftehuset

-Ta av vannskjoldet over viftehuset i motorrommet (oppe ved frontruta) og løsne kjølevannsslangene som går inn/ut.

-Skru løs viftehuset og ta det ut av bilen

-Dele viftehuset og bytte deler

Montering i omvendt rekkefølge ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stopp! ;)

 

Er det ikke AC på bilen tar du av dekselet over varmeapparatet, tar ut batteriet, så løsner du "trakten" med luftinntaket og tar ut denne. Da ser du rett inn i viften. På andre siden av vifteboksen er det en kontakt og en låsering. Fjern dette og dra viften rett ut. Sett inn den nye, på med låsering, inn med batteri og på med deksel igjen - alt ferdig.. Burde ikke ta mer enn 15 minutter.

 

Har bilen AC er det mye mer jobb, da må enten hele boksen med viften eller hele AC-fordamperen ut..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oops :)

 

Du har rett Eyvind. Jeg rota sammen vifte og varmeregister... Like før jeg fikk noen timer banning på samvittigheten nå : bråk :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eyvind: burde man ikke klare å snike ut vifta hvis man demonterer toppdekselet til kjøleregisteret til ac'en? Husker jeg holdt på å styre med dette på 200'en, men greier ikke huske om jeg måtte skru av noen ac-rør for å få det til. Det blir jo litt dumt i så fall, for da er det jo snakk om fylling etterpå.

 

Uansett, å ta ut hele viftehuset er en sikker vinner. Selv om det er relativt mye arbeid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går nok da også, men ihvertfall på type 44 er det like greit å bare ta ut varmeapparat-boksen. Trenger ikke å ta den helt ut, men må løfte den ca. 10 cm opp. Trenger heldigvis ikke å koble fra kjølevæskeslanger eller noe sånt, men må kanskje av med noen luftrør under dashbordet. Dette skal være ganske likt på type 44 etter facelift og på C4..

 

Å ta ut fordamperboksen helt utgår siden man da må slippe ut gassen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvist det er ønskelig kan jeg fikse bilder ang bytte av kupe vifte.

Det er veldig, veldig enkelt!! : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bildene for den veldig veldig enkle måten vil jeg se! For det gikk med 4 timer på byttet og MYE irritasjon over plastdeler. :) (Bil med A/C)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.