Passat 3BG "Nedgradere" Xenon til halogen

Anbefalte innlegg

Jeg har vel forsåvidt lagt merke til at venste fjernlys lyser skeivt og feil helt siden jeg kjøpte bilen brukt for omtrent to år siden, men det har ikke vært noe stort problem før bilen ikke ble EU-godkjent nå nettopp.

Siden en ny lykt er en forholdsvis dyr (4000kr) affære, samt at jeg synes det er hysterisk dårlig/lite lys i xenon-lyktene, så lurer jeg på om det er mulig å erstatte xenon-lyktene med noen rimelige halogenlykter (da nødvendigvis på begge sidene) eller om det krever mye omkobling.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

trenger ikke ny lykt men ny pære eller ballast, dette får man kjøpt nytt andre steder enn møller til en hyggelig pris.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På Møller sa de at det ikke ville bli noe _mer_ lys av å bytte pærer/ballast, så da antar jeg det er andre typer pærer? Noen mer hint om hvor? :)

Det største problemet er uansett at Biltilsynet ikke vil godkjenne bilen før fjernlyset peker riktig. (Og at avgassen ble målt til 3.54 som var over grensa på 3 - trolig takket være mye småkjøring på under mila)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke lyset justeres? Sitter pæra feil osv. den lyser jo ikke plutselig skeivt? Hva kan gå istykker inni lykta da?

Men om du skal konvertere til halogen, får du vel 2 stk nye halogen lykter til ca 3000kr samlet på Norskbildelsenter

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

halogen vil nok uansett alltid lyse dårligere enn xenon. jeg hadde satset på å få stilt originallyktene skikkelig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde ALDRI nedgradert til halogenlys når man har xenon. Det er som natt og dag... Og da ville jeg heller sett om det var mulighet til å finne noe på Ebay.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svingte innom verkstedet på vei hjem og spurte om noe mer info. De sier at lykta må byttes fordi det ikke går å justere, de trodde kanskje festene var gåen og antydet at det var en forholdsvis vanlig sak på min modell. De skulle ha noe i overkant av seks tusen for å bytte.

I og med ny lykt + to nye pærer/ballast blir sykt mye penger - så tenkte jeg at det ville være like bra (og mye mer rimelig) å bytte ut S2D/H7-lyktene med H7/H7 - men det stemmer jo kun hvis det ikke krever noe koblingsjobb :) Noen som vet om det er plugg and play å "nedgradere"?

På kvelden ser jeg på veien rett foran panseret at jeg skygger for bilen bak, hvis det er en med normalt bra lys - så de jeg har er dårlige saker... :\

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden du har xenon orginalt sitter det en høydeføler/potmeter som er festet på bærearmen forann og en bak, disse

er der for å justere lysene riktig i forhold til vekt på bilen, dette er et krav for biler som har xenon org.

Verkstedet der du har hatt bilen har tatt diagose ?

Jeg har på feelingen at en av sesorene sier at bilen er skikkelig framtung eller skikkelig feriesenket. (derfor lave lys)

Når man justerer xenon lykter skal man inn på diagnosen og sette lyktene i grunninnstilling FØR man justerer.

Hvis verkstedet har forsøkt og justert høyden på lysene hjelper det veldig lite så lenge bilen trur bilen er feil lastet, har vært borti defekt nivåfølere eller knukket arm på føleren, har også sett der personer har skiftet nedre bærearm forann og glemt og montere på igjen nivåføleren på armen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

x

Verkstedet der du har hatt bilen har tatt diagose ?

Jeg har på feelingen at en av sesorene sier at bilen er skikkelig framtung eller skikkelig feriesenket. (derfor lave lys)Når man justerer xenon lykter skal man inn på diagnosen og sette lyktene i grunninnstilling FØR man justerer.

Hvis verkstedet har forsøkt og justert høyden på lysene hjelper det veldig lite så lenge bilen trur bilen er feil lastet, har vært borti defekt nivåfølere eller knukket arm på føleren, har også sett der personer har skiftet nedre bærearm forann og glemt og montere på igjen nivåføleren på armen.

Hei, takker for svar - interessant teori: når jeg skrur på tenningen så går nærlysene ned og opp til normalt nivå. Fjernlysene blir ikke justert av dette. Dette vil da si at om lykten er justert for en dårlig sensor på den ene siden så vil automatisk nivåregulering funke for nærlyset mens fjernlyset kan se ut som Ivar Medaas ;)? Ordrett sa de på verkstedet at det "ikke er noe mer å justere på" og da antar jeg de mente de ikke fikk fjernlyset lavere.

(Eller misforstår jeg helt?)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette kan du faktisk løse ved å skru opp skurene som lampen sitter i å justere hele lykten litt ned. det kanskje hjelper.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan også ta av dekslet bak på lykten og føle/se på halogenpæren som sitter i fjernlyset ditt.. kan denne pæren være satt galt inn i branketten sin? Her er det litt trangt og guffent å komme til, så det er ikke umulig at en evt tidligere eier har vært litt kjapp? På en annen side..hvis ikke verkstedet så dette så hadde du vell blitt skremt. Her er det jo klart glass i lykta di, så man kan kanskje sammenligne å se forskjell på v og h side.. reflektoren på fjernlyset ditt er ikke motorisert som du nevner tidligere her..denne reflektoren sitter skrudd i lyktehuset med 4 lange bolter el skruer, temmelig skrøpelig konstruksjon. Se over at dette fortsatt er hel ved.. hvis du kan komme unna med å bytte bare ei lykt, uten ballast er prisen overkommelig.

Jeg er forøvrig enig med deg at langlyset på 3bg med xenon var svake greier...selv når alt er justert.. Jeg satte inn xenonpærer her også, da ble det en annen dans. absolutt ett bedre alternativ enn å bygge om til halogen i værtfall.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes heller ikke at xenon-lysa på 3bg`n min lyser noe heftig.

Jeg har nye pærer i også.

Det må jo være mulig og få bra lys på disse bilene også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

6000K og 55w ballaster i fjernlys, og det ble en drøm. De tenner riktignok ikke så fort som jeg skulle ønsket..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.