2000 A6 1,8TQ henger kraftig med rumpa. Bilder

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg ny A6 for litt over en uke siden. Det er en 2000 modell som er gått 177 000km.

Den har originalt sportsunderstell, men nå er den altfor lav bak. Er det nivåregulering på disse bilene, eller er det ekstrautstyr?

Her er bilder av bilen:

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=24771589

Siden det er sving på forhjulene ser man det ikke så veldig godt på bildene, men man kan se at den er satt bak.

Første tanke som slo meg var å montere senkeskåler foran for å få den 1-2 cm lavere foran.

Men problemet er vel egentlig at bakfjærene (og evt demperene) er slitne og bør byttes? Eller er det vanlig at disse siger med rumpa?

Forøvrig noen som har tips til hvordan jeg kan freshe opp bilen litt uten at det koster skjorta? Skal fjerne de stygge skvettlappene foran og bak. Kunne og tenke meg å få på en ny bunndel på bakfangeren med utsparing til eksosutløp slik det er på faceliftutgavene, og modifisere eksosutløpene tilsvarende. Litt harry slik det er nå mener jeg.

Jeg må forøvrig bytte låsekasse på venstre bakdør, så om noen har tips til fremgangsmåte, evt tips til hvor jeg får kjøpt ny låsekasse billigst, så skrik for all del ut. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vet ikke hvordan det er med A6, men A4 B5 har i allefall en tendens til å bli noe lavere bak enn foran dersom man monterer senkesett som skal være likt (f eks 40/40)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

min fars 2003 A6 1.8TQ påstås å være "luftfjæring" bak.

Han har også problemet med at bilen er for lav, Møller har tittet på det og finner ingen feil, skifte av luft-delen bak, skulle møller ha 24 000,- for. Så det ble lagt på is!

Kan ikke bekrefte noe, men antar at a6 2000-2003 mod har luftfjæring bak, eller såkalt nivåregulering. Da vil bilen holde seg i normal høyde uansett ballast bak (kan noen bekrefte det?).

Har sterkt vurdert Justerbart understell, siden originalt er alt for dyrt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ble fortalt her inne at Audi gikk vekk ifra det på 99/00 modeller. Min bror sin 98 A6 har det, men min 01 A6 levert med org. sportsunderstell har det ikke.

Men da var det nok mulig å få det på nyere modeller også. Hva står det i instruksjonsboken? Kommer det ikke et lys på ved feil?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

min henger mye mer når jeg har hatt bilen på bukk for eksempel eller hatt den stående over lenger tid..den er 2000 mod men allroaden hehe..når nivåreguleringa kødder på den..da snakker vi å henge kraftig med rumpa hehe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så ut til å være endel forskjell der ja. Har du sjekket tilstanden på fjærene bak? Jekk opp bilen bak og bruk fjærspenner for å trykke sammen fjærene noe. Se etter om at det ikke er knekt av biter i øvre del av fjærene. Hadde et tilfelle av det på en Audi A4(2001 mod.) med orginalt sportsunderstell en gang. Var knekt av 3 biter på hver side, tilsammen 1 tørn på h-side og 1 1/2 tørn på v-side. Ikke rart den var "siræva" med lettere nervøs bakende..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipset. Skal ta en tur ut i garasjen nå etterpå for å sjekke. Dersom fjærene er inntakt, bør jeg kunne fortsette å bruke dem da? For isåfall er gjerne senkeskåler foran enkleste og beste løsning for å få bedre stuk på bilen. Det er ingen krise slik det er nå, men ser veldig tragisk ut at den sitter såpass bak som den gjør. :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fjærene bak var intakte ut ifra hva jeg kunne se når jeg løftet opp bilen..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis senkeskåler får ned fronten med ca 2 cm så vil det bli rimelig bra. Men spørsmålet er jo om det at jeg senker den ned foran får den til å sette seg litt ytterligere bak også? For isåfall vil ikke det senkeskålene senker være nok... Så isåfall er det best å heller skaffe nye fjærer bak for at den skal heve seg litt. Hva anbefaler folket? Og hvordan var disse bilene originalt? Nøyaktig like høye foran og bak, eller sitter de litt lavere bak originalt også? Mener å ha lest noe om at det er pga kjøresikkerhet at de er pittelitt lavere bak originalt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.