#1 Skrevet November 11, 2010 (endret) Da kan det se ut som at jeg har fått kam havari på A4'n. Skulle bytte register og flushe motoren for oljeskift. Men etter at flushen var fyllt på så ble det en god del ulyder i motor. Så nå har vi fått tatt av toppdekselet, og der så vi løftere som var knukket, tannhjul på kammene var blitt "litt" spist opp, en kam var knekt. Fremste bukken var knekt, så kan vel regne med at toppen er gåen? Noen med tips om hvor få tak i deler til grei pris, i verste fall byttemotor? Legger ved bilder av dritten! " border="0" alt=""> 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 11, 2010 Blaaaaaaaa 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 11, 2010 Ikke annet å si enn at 2.5 TDI fortsetter å imponere... Jeg knakk et par vippearmer på min når registret hoppa. Hadde toppene inne hos Motor Teknikk. INGEN ventiler som var bøyd. Nå skal ikke jeg anbefale deg og ikke ta av dine, men... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 11, 2010 Ikke annet å si enn at 2.5 TDI fortsetter å imponere... Jeg knakk et par vippearmer på min når registret hoppa. Hadde toppene inne hos Motor Teknikk. INGEN ventiler som var bøyd. Nå skal ikke jeg anbefale deg og ikke ta av dine, men... De ulydene som kom under flushen, de som var i nærheten sa at de hadde aldri forventet og se det synet som kom når toppdekselet ble tatt av, skal ta av på andre siden imorgen, og kanskje ta av toppen også for å se om ventilene er skada. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 12, 2010 Begynte og lure litt når jeg sto og leste på den kammen som er tatt ut og der sto det klart og tydelig RS4, hørtes veldig søkt ut men kan det være at det er RS4 kammer som står på? Delenr: 059 109 022P Noen som kanskje kunne sjekket dette i ETKA eller noe? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 12, 2010 Begynte og lure litt når jeg sto og leste på den kammen som er tatt ut og der sto det klart og tydelig RS4, hørtes veldig søkt ut men kan det være at det er RS4 kammer som står på? Delenr: 059 109 022P Noen som kanskje kunne sjekket dette i ETKA eller noe? Nope... Audi skriver ikke modellbetegnelse på kammene Er kun 2.5TDI V6 som har disse kammene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 12, 2010 aiajaj.... lei sak! Men dette skjedde altså som en følge av at du flushet motor, hva slags tilsett ble helt på ? sto å gikk på tomgang da det skjedde? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 12, 2010 Tviler vel på at motorflushen kan tilskrives disse skadene. Tror nok heller at motoren var skadet fra før, og at det der hadde kommet enten før eller senere. At det kom da trådstarter kjørte motorflush/-rens er nok en tilfeldighet... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 12, 2010 ble det gjort registerskifte først? er motor gått langt? en motorflush knekker ikke kammer i allefall... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 12, 2010 sikkert ikke en direkte følge nei, men om det feks har ligget avleringer i olje kanaler, som har løsnet pga flushinga gått videre og lagt seg å sperret andre kaneler, som feks smøringa på kambukk... er vel ikke utenkelig det?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 12, 2010 Kjip sak, kjøpte komplett kam sett fra tyskland nå for 6000Nok, her er linken: http://cgi.ebay.de/Nockenwellen-Satz-VW-Audi-A4-A6-A8-Passat-2-5TDI-V6-/380283658818?pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item588aac2242 Ville nok kjøpt kammer fra tyskland da det er 12000kr å spare bare i deler. Mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 12, 2010 aiajaj.... lei sak! Men dette skjedde altså som en følge av at du flushet motor, hva slags tilsett ble helt på ? sto å gikk på tomgang da det skjedde? Husker ikke i farten hva det het, men den sto å gikk på tomgang og lå på ca 85 grader. Så havariet har nok vært ganske nærme og flushen har gjort oljen tynnere og bare gitt den det siste skubbet, men kan se ut som bruddet på kam var gammelt, var ingen lyder som skulle tilsi at kammen skulle knekke i to og tenna på tannhjula skulle ryke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 12, 2010 ble det gjort registerskifte først? er motor gått langt?en motorflush knekker ikke kammer i allefall... Registeret var skiftet og alt sto riktig på når det ble fjernet front/radiator osv. gått ca 225000. Det irriterende er at jeg ble opplyst av selger og importør om at alt dette ble byttet på ca 160 000 i tyskland.. Flushen har nok bare gjort oljen og alt sånt så tynn at det ble unngåelig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 12, 2010 Åpna tokkdekselet på andre siden idag, og der var det bare en vippearm/løfter som var gåen, og blitt tappa olje av bunnpanna og fiska inni etter om det var noe gøy inni der, men fant ingenting. Så har et lite håp om at det bare er ene toppen som er gåen utenom kammene.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 12, 2010 Du kan jo ta leak-test med toppene montert. Vil gi svar på om ventiler holder tett. Men.... Kjøpte og via tyskland til min, men samtidig fullt register,vannpumpe etc.Betalte vel ca 10 000,-pluss mva da. Og ja, det står RS4 på orginal kammene... Men har nok ingen sammenheng :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 12, 2010 Du kan jo ta leak-test med toppene montert. Vil gi svar på om ventiler holder tett.Men.... Kjøpte og via tyskland til min, men samtidig fullt register,vannpumpe etc.Betalte vel ca 10 000,-pluss mva da. Og ja, det står RS4 på orginal kammene... Men har nok ingen sammenheng :-) Har fått mail av en på forumet om at han har komplett kam sett liggende, og topper, visste ikke helt tilstanden på de men. Har et håp om at ventilene ikke har fått skade, men finner det ut iløpet av helgen når vi skal ta av toppen som har fått smellen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...