Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om dette hører hjemme her, men.. Noen som vet om det er gjort noe ordentlig forskning på hvor mye møkk (olje, støv, generell veimøkk) isolerer? Hvor mye skal til før det har noe å si på f.eks. en intercooler? Skal jo ikke så mye dritt til mellom stekeplate og panne, før det merkes godt... : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke helt om dette hører hjemme her, men.. Noen som vet om det er gjort noe ordentlig forskning på hvor mye møkk (olje, støv, generell veimøkk) isolerer? Hvor mye skal til før det har noe å si på f.eks. en intercooler? Skal jo ikke så mye dritt til mellom stekeplate og panne, før det merkes godt... : klø :

 

Jeg jobber som kuldeteknikker, og i forbindelse med kjøling har vi kondensator på varm side, og fordamper på kald side.

Disse er oppbyggd på samme måte som en intercooler, og jeg kan love deg at skitt og møkk reduserer effekten utrolig mye.

Ett av problemene er hvis du kjører på våt grusvei, og den smørja kommer inn i cooleren, når du så parkerer tørker dette og da blir intercooleren helt tett, og dermed ingen effekt.

Det kan kanskje lønne seg å spyle denne i ny og ne. : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har erfaring med Atlas skrukompressorer som slår ut på høy temperatur. Dette skjer når kjøleren er full av støv.

Har som Kay også hatt problemer med A/C-anlegg som får sterkt redusert ytelse når kondenseren er full av møkk.

Konklusjonen er at dette reduserer kjøleevnen vesentlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei, men hvor mye har dette å si i praksis? Kona er ute å kjører bilennå, så jeg får ikke sjekka hvor mye dritt det er på IC'n. Bilen min måler omtrent som den skal på rulla (145hp/230Nm). Er det slik at jeg kunne merket det hvis jeg hadde spylt IC'n? Og evntuelt hvor mye hadde det vært å hente på å frontmontere IC? Nok til å rettferdigjøre arbeidet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg