Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om dette hører hjemme her, men.. Noen som vet om det er gjort noe ordentlig forskning på hvor mye møkk (olje, støv, generell veimøkk) isolerer? Hvor mye skal til før det har noe å si på f.eks. en intercooler? Skal jo ikke så mye dritt til mellom stekeplate og panne, før det merkes godt... : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke helt om dette hører hjemme her, men.. Noen som vet om det er gjort noe ordentlig forskning på hvor mye møkk (olje, støv, generell veimøkk) isolerer? Hvor mye skal til før det har noe å si på f.eks. en intercooler? Skal jo ikke så mye dritt til mellom stekeplate og panne, før det merkes godt... : klø :

 

Jeg jobber som kuldeteknikker, og i forbindelse med kjøling har vi kondensator på varm side, og fordamper på kald side.

Disse er oppbyggd på samme måte som en intercooler, og jeg kan love deg at skitt og møkk reduserer effekten utrolig mye.

Ett av problemene er hvis du kjører på våt grusvei, og den smørja kommer inn i cooleren, når du så parkerer tørker dette og da blir intercooleren helt tett, og dermed ingen effekt.

Det kan kanskje lønne seg å spyle denne i ny og ne. : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har erfaring med Atlas skrukompressorer som slår ut på høy temperatur. Dette skjer når kjøleren er full av støv.

Har som Kay også hatt problemer med A/C-anlegg som får sterkt redusert ytelse når kondenseren er full av møkk.

Konklusjonen er at dette reduserer kjøleevnen vesentlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei, men hvor mye har dette å si i praksis? Kona er ute å kjører bilennå, så jeg får ikke sjekka hvor mye dritt det er på IC'n. Bilen min måler omtrent som den skal på rulla (145hp/230Nm). Er det slik at jeg kunne merket det hvis jeg hadde spylt IC'n? Og evntuelt hvor mye hadde det vært å hente på å frontmontere IC? Nok til å rettferdigjøre arbeidet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med motor og sånne ting da? Vil det ha noe praktisk betydning før det er helt gjengrodd? På en vanlig bil som ikke yter så altfor mye er det vel ikke så nøye som på ting som plages litt mer? Har en far som jobber som skytebas, og han har skrudd en del på Deutz motorer som har blitt litt for møkkete (luftavkjølt). Her blir jo kjøleribber på motor og oljekjøler nesten gjengrodd av hydraulikkolje og bormel, så det er jo litt mer ekstremt enn de fleste biler, men uansett. Vannkjølt vil vel uansett tåle en del mer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.