#1 Skrevet November 12, 2010 Kjappt spørsmøl på fredagskvelden: Er det nokon som med sikkerheit kan fortelle meg kva veg skal denne mellom-ringen i drivknuten skal sitte? Slik: eller slik: Håper å skru sammen igjen i morgon tidlig så eg håper nokon har eit raskt svar. Mvh Kristian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 12, 2010 Kon skal stå utover dvs du skal ha den enden som er flat in mot kassa om du skjønner:P 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 12, 2010 Kon skal stå utover dvs du skal ha den enden som er flat in mot kassa om du skjønner:P Takker for hurtig svar. Dette er yttre knuten, så er det da det samme? Forstår eg deg rett, så er det da det øverste bildet som er korrekt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 12, 2010 (endret) Det øverste bildet i din første post er korrekt montering. Ringen du snakker om er spissere på den ene siden ved at innerdiameteren er litt større der. Den spisse siden skal sitte innover mot drivakselen og sikrer at drivleddet får mulighet til sort nok utslag til siden uten å komme borti drivakselen. Dersom du monterer det feil, altså med den tykkeste/flate delen mot drivaksel vil aksel kunne ta borti ringen ved stort utslag. Ellers ser denne delen relativt symetrisk ut, så jeg vil tro at selve leddet vil fungere bra også ved feil montering, bortsett fra ved fullt styreutslag. Forøvrig er den innerste delen av leddet ditt er korrekt montert på begge dine bilder. Svaret slik det pt står i post 2 er altså feil eller en misforståelse. Edit: har ikke selv sjekket at ringen evt kan ta borti drivaksel, men man får større klaring når ringen er riktig montert. Dette ser logisk ut, og jeg har også sjekket et gammelt drivledd jeg hadde liggende. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 12, 2010 det stemmer som du sier, gikk litt fort i svingen her! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 12, 2010 Det øverste bildet i din første post er korrekt montering.Ringen du snakker om er spissere på den ene siden ved at innerdiameteren er litt større der. Den spisse siden skal sitte innover mot drivakselen og sikrer at drivleddet får mulighet til sort nok utslag til siden uten å komme borti drivakselen. Dersom du monterer det feil, altså med den tykkeste/flate delen mot drivaksel vil aksel kunne ta borti ringen ved stort utslag. Ellers ser denne delen relativt symetrisk ut, så jeg vil tro at selve leddet vil fungere bra også ved feil montering, bortsett fra ved fullt styreutslag. Forøvrig er den innerste delen av leddet ditt er korrekt montert på begge dine bilder. Svaret slik det pt står i post 2 er altså feil eller en misforståelse. Takker og bukker :-) Ja innerdelen/ stjerna var eg sikker på var korrekt. Leddet virka ikkje når det var snudd, det kilte seg bare. Med det eg måler meg fram til så kjem aldri mellomringen i veien for akslingen, samme kva veg den er montert. Akslingen tar i koppen først uansett. Einaste forskjellen eg klarte å måle meg fram til var at stjerna flytta seg eit par millimeter lenger inn i "koppen" når mellomringen er montert med konen synlig. Kva konsekvens det har om akslingen kjem desse 2 mm lenger inn mot kassa veit eg ikkje, men det er greit å få det riktig. Takker for godt svar :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 12, 2010 det stemmer som du sier, gikk litt fort i svingen her! Takker for oppklaringa. Eg stussa litt. Greit å ha det utvetydig, så kan det hjelpe andre og. :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 13, 2010 (endret) Ja da var knuten på plass igjen, og bilen på bakken. Har kun igjen å stramme senterbolten, men er usikker på moment. Det er 16mm 8.8 bolt, så er det noen som veit det i farta? Klarer å søke meg fram til 190Nm +180 grader, men det var tall for en A4. Er det samme momentet for en 2001 A6 1,9TDI Fwd? Det fulgte selfølgelig med feil bolt i belg kit-et (14mm) så eg må bruke gamlebolten. Vil det bli eit problem? Er det strekkbolt? Den ser ikkje ut som det, med gjenger heilt til hodet.... ??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 13, 2010 På C4 2,5tdi synes jeg å huske at momentet er 200Nm + 90 grader, så dette varierer nok litt fra bil til bil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 13, 2010 (endret) På C4 2,5tdi synes jeg å huske at momentet er 200Nm + 90 grader, så dette varierer nok litt fra bil til bil. Nettopp... noen som veit kva det skal vere på en A6 2001 1,9TDI Fwd? EDIT: Her http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=53514&highlight=a6+drivknute står det 210Nm + 90 grader for en 1996 A6, så da prøver eg det. Det er veldig nær det du foreslår, så eg satser på at dette blir bra. Det hadde vore supert om nokon kunne funnet ut dette 100%, så tråden får en konklusjon på dette spørsmålet også. Takker uansett :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...