#1 Skrevet November 14, 2010 Har en Passat 1,6 2000mod som det står en DEFA motorvarmer på, med ledning inn i kupé til varmer der også. Problemet er at dette er kun en blokkvarmer (sabla jukse opplegg) som ikke varmer sykt bra. Hadde ordentlig varmer på forrige bil, og det er jo svært behagelig når det krabber under -5 ute.... Møller har funnet ut at DEFA kun lager blokkvarmer til disse motorene. Noen andre som har noen tips til å gjøre dette bedre? Finnes det andre leverandører av slike system? Kan man gjøre noe slik at man kan "bygge om" med skikkelig varmer fra DEFA? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 14, 2010 Skjønner ikke helt hva du er ute etter. Blokk varmer er jo konge og varmer opp bra. Slangevarmer er jo noe drit i forhold 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 14, 2010 Vil tro han har element som festet på bunnpanna, disse er ikke så veldig effektive. bedre med slangevarmer da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 14, 2010 Okei, har må det avklares litt.... På forrige bilen hadde jeg varmeelement som gikk inn i blokka. Nå har jeg et slikt som Tore omtaler, kun festa utenpå motorblokka, helt døvt spør du meg. Varmer, men ikke særlig bra. Kan man koble element inn på slangen??? Kan dette være en løsning for meg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 14, 2010 Jeg mener nå at element som festes på bunnpanna er den beste. Når det er 30 kuldegrader ute vil du gjerne at olja skal være så varm som mulig, og ikke tjukk som sirup... Sjekka at elementet faktisk funker? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 14, 2010 Ja det funker.... Men du får det ikke like varmt inni bilen som ved et annet element gjør du vel? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 14, 2010 Jeg mener nå at element som festes på bunnpanna er den beste. Når det er 30 kuldegrader ute vil du gjerne at olja skal være så varm som mulig, og ikke tjukk som sirup...Sjekka at elementet faktisk funker? Jeg vil nå si att den er dårligst. mye av varmen forsvinner ut i friluft. dessuten anbefaler DEFA selv slangevarmer foran bunnpannevarmer f.eks. Den beste varmeren spør du meg er blokkvarmer som festes i blokka! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 14, 2010 Jeg mener nå at element som festes på bunnpanna er den beste. Når det er 30 kuldegrader ute vil du gjerne at olja skal være så varm som mulig, og ikke tjukk som sirup...Sjekka at elementet faktisk funker? Om du kjører på sirup (les: mineralolje) kan jeg jo se at dette er et problem. Kjører du derimot på helsyntetisk olje er ikke dette noe problem, og en oljevarmer er ikke nødvendig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 15, 2010 En god, helsyntetisk motorolje som ikke har vært på motoren i evigheter er ikke nevneverdig tykkere i -25 enn i +10 grader, så det er nok ingen stor fare. Slangevarmer har jeg relativt dårlig erfaring med, lite effektivt, dog bedre enn bunnpannevarmer.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 21, 2010 Trodde slangevarmeren var bedre pga varme i kjøleveska jeg da....? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 12, 2010 Tar opp denne igjen for å få bedre svar....hvorfor er slangevarmer dårligere enn bunnpannevarmer? Som spurt i forrige innlegg....er ikke det en fordel å få kjølevæska varm? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 12, 2010 som nevnt over her, DEFA selv anbefaler slangevarmer foran bunnpannevarmer! så ja, det er bedre å varme opp kjølevæske enn motorolja! bunnpannevarmeren er lite effektiv! den beste varmeren er blokkvarmeren! altså typen der du vipper ut en frostplugg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 10, 2011 Takk for gode svar, men da kommer neste spm, hvordan monterer jeg slagevarmer på Passaten? Må jeg kjøpe en spesiell slange, eller kun element som settes inn som en del av slangen? Kan vel i praksis da evt koble fra blokkvarmeren, og flytte tilkobling over på nytt element? Vet noen om dette er en "universal del" fra DEFA eller må jeg kjøpe til f eks Golf og mekke det litt til? (spør før jeg har sjekka på DEFA tilfelle noen vet/har gjort dette selv)..... Håper på å få orden på dette før neste vinter da det er godt med varm bil til bæibisen som er underveis..... skal nok kjøpe en kupé varmer også, pga ligger ferdig opplegg inni bilen..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 11, 2011 du får slangevarmer til pasaten din... på passat 1,9tdi heter den 781 til slutt..har blokkvarmer på min slik som man vipper ut en frostplugg å den vrmer jo olja å kjølevæska... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 11, 2011 skal nok kjøpe en kupé varmer også, pga ligger ferdig opplegg inni bilen..... Thomas, jeg skal ha en kupevarmer liggende og slenge et eller annet sted du kan få billig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...