#1 Skrevet November 15, 2010 Hei! Lurer på om det er noen som har litt roen på å bygge subkasse til bil og har lyst å bygge en til meg mot en godtgjørelse. Siden jeg egentlig ikke har så mye peiling på bygging av slike kasser, så trenger jeg tips på hvilken sub jeg bør gå for, og hvordan kassen bør være slik at den fungerer optimalt rent plassmessig og lydmessig. Skal stå i bagasjerommet på en golf 2, jeg hører på ganske blandet musikk, men er ute etter en fast bass med punch i, ikke noe buldrebass eller noe med voldsomt trykk i. Det synes jeg blir slitsomt i lengden. (Tenkte på en 10-12", gjerne av middel kvalitet, men ikke noe som ruinerer meg ) Gi meg en lyd her, eller på PM hvis du har lyst å hjelpe til med dette På forhånd takk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 15, 2010 Lukket kasse er løsningen med minst faseforskyvning (tidsforsinkelse) og som vil spille mest rett uansett hvor mye du tryller med bassrefleks og båndpasskasser. Hva er budsjettet? Skal det lages skikkelig frontsett som dette skal matche eller skal det matches små mikkemus høyttalere i dashbordet? Eller 6x9 i hattehylla? (grøss, står du med ryggen til når du er på konsert? ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 15, 2010 Du kan jo spørre Stian Johannessen (strøken brun ener-golf) om råd . Han har meget god peiling og har drevet med bilstereo konkurranser osv:) Link til profil: http://forum.vwaudi-club.no/member.php?u=12746 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 15, 2010 Lukket kasse er løsningen med minst faseforskyvning (tidsforsinkelse) og som vil spille mest rett uansett hvor mye du tryller med bassrefleks og båndpasskasser. Hva er budsjettet? Skal det lages skikkelig frontsett som dette skal matche eller skal det matches små mikkemus høyttalere i dashbordet? Eller 6x9 i hattehylla? (grøss, står du med ryggen til når du er på konsert? ) Hehe, langsiktig er planen å parere med et 6,5" komponentsett fra Focal. Budsjettet er maks 5000,- (sub og monoforsterker) Jeg har en 5-kanals forsterker, men er litt skeptisk på hvor godt den klarer å drive en sub skikkelig, i tillegg til de andre høyttalerne jeg har. Pdd, har jeg 6x9" (DLS) i hattehyllen og 3,5" (Polk) mikkemus i dashbordet. Det jeg hadde sett for meg var en høy kasse som dekker hele bakseteryggen i bagasjerommet, men som gjerne ikke tar så mye plass i dybden. Da får jeg på en måte brukt bagasjerommet hvis jeg trenger det også. Hvordan er det forresten med å hive ut reservehjulet og bygge sub i brønnen? Det hadde vært et alternativ også. Du kan jo spørre Stian Johannessen (strøken brun ener-golf) om råd . Han har meget god peiling og har drevet med bilstereo konkurranser osv:) Link til profil: http://forum.vwaudi-club.no/member.php?u=12746 Takk for tipset, kan sende han en PM, selv om det står at han ikke har vært innom her siden mai i år. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 15, 2010 Hvilken 5-kanals forsterker er det du har? Hiv ut det som er i bilen (selg det på finn.no) og kjør bi-amping på ett skikkelig 6 1/2" frontsett + sub på 5.kanalen. Er ikke nødvendig med supertusenwatts sub element, når det finnes lettdrevne som spiller ganske så bra til hverdags Eventuelt kjøre båndpass på ett sett høytallere i hattehyllen som rearfill. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 15, 2010 Hvilken 5-kanals forsterker er det du har? Hiv ut det som er i bilen (selg det på finn.no) og kjør bi-amping på ett skikkelig 6 1/2" frontsett + sub på 5.kanalen. Er ikke nødvendig med supertusenwatts sub element, når det finnes lettdrevne som spiller ganske så bra til hverdags Eventuelt kjøre båndpass på ett sett høytallere i hattehyllen som rearfill. Harman Kardon CA5250 heter den; * 55W RMS x 4 channels, plus 200W RMS x 1, @ 4 ohms and ≤1% THD + N* • 80W RMS x 4 channels, plus 320W RMS x 1, @ 2 ohms and ≤1% THD + N* • THD+N: 0.05% (rated power @ 4 ohms) • Signal-to-noise ratio: 85dBA (reference 1W into 4 ohms)* • Signal-to-noise ratio: 102dBA (reference rated power into 4 ohms) • Frequency response: 10Hz – 100kHz and 13Hz – 320Hz (–3dB) * CEA-2006A-compliant Hvis jeg går for et decent komponentsett fra focal og bi-amper det, hva vil du anbefale til sub da? Noen tips til plassering av sub i bagasjerommet? Tenker på hjulbrønn eller inntil seterygg etc. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 16, 2010 (endret) Lurer på en ting i sammenheng med forsterkeren som er nevnt her og hvordan/hvilke element det er mest gunstig å bruke. Forsterkeren kan kobles i både 2 & 4 Ohm, det tåler den utifra spesifikasjonene. Den yter mer i 2 Ohm, så jeg vil helst koble den opp slik. På forsterkeren er det en utgang for sub, + og -. Hvis jeg kjøper et dobbelspole element på 2x4Ohm, og jeg parallellkobler spolene på elementet, vil forsterkeren og elementet være koblet i 2Ohm og yte 320 WRMS? Også, hvis jeg kjøper 2 element som har 4Ohms enkelspole, vil virkningen være samme hvis jeg paralellkobler spolene på de respektive elementene? Jeg kan koble subkanalen i 2Ohm, og har de 4 andre stereokanalane i 4Ohm, right? Har jeg forstått det riktig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 16, 2010 Du har forstått det helt riktig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...