Startproblemer lunken 2.3 AAR

Anbefalte innlegg

Jeg har fått et merkelig problem med 100en min..Har jobba nattvakter den siste uka, og pleier å ha motorvarmeren stående i for å slippe å kjøre iskald bil hjem om morningen..Det har gått fint i 2 år, men nå har bilen nekta å starte to dager etter hverandre..

Jeg kjørte starteren til batteriet omtrent var tomt begge dagene før motoren helt plutselig begynte å reagere..Et par startforsøk etterpå gikk den som normalt. Da kan jeg stoppe og starte som jeg selv vil, uten problemer.

Hvis jeg ikke har motorvarmeren i er problemet borte..

 

Hallgivere er vel typisk problematiske når motoren er halvvarm, men når motorvarmeren står i tviler jeg vel på at den varmer så mye at fordeleren min blir lunken..?

 

Alle tips mottas med takk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har noen tips...???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

KE3-Jetronic-trollet har kommet og tatt deg :P

 

Har du gjort the basics med KE3-Jet? Sjekket for vakuumlekkasjer og skiftet temperaturføleren til motorstyringen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt en runde med startgass i motorrommet men ingenting gjør utslag..

Kan ta å måle tempføleren..Er det den som står på vannslangen i nærheta av radiatoren?

 

Skiftet slangen på tomgangsregulatoren som går inn på underdelen av innsuget her om dagen..men jeg husker ikke om problemet dukket opp etter det..Den gamle slangen var det hull i, så bilen gikk ikke særlig pent på tomgang..Nå går den i allefall fint på tomgang når den først starter :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skal bruke sinnsykt mye startgass før du får noe utslag.

På min første Audi (86 2,2 CSq hadde jeg en vakuumlekkasje så stor at jeg kunne stikke inn en lillefinger, og selv om jeg sprayet rett på med startgass var det såvidt jeg kunne høre motoren ruse seg litt opp.

 

Du må fysisk inspisere alle slanger og koblinger :)

Temperatursensoren sitter på flensen inn på toppen der hvor øvre radiatorslange går inn i motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ny sensor bestilt :) Så får vi se om det er problemet :)

Kan ikke se noe som helst av eventuelle lekkasjer så da fikk det bli G62en først

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sensoren jeg fikk var selvsagt feil..Ikke lett når han som bestiller ikke tar hensyn til motorkoden... : bh :

 

Så fikk jeg spørsmålet om jeg ville ha tempsensoren, tempgiveren eller om jeg ville bytte hallgiveren..Alle tre skal visst gi samme symptom..??

Prisene var jo rimelig stive i tillegg så jeg har ikke så veldig lyst til å gjøre ei "bom-bestilling" her..

Noen som tør gjette hvilken det er best å starte med?

 

Problemet har vist seg å kunne være til stede på vinterstid..På sommeren starter bilen lunken uten problemer.. : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har noen tips..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hallgivern er det neppe. pga symptomene pleier å være kun avhengig av varme i motorn.. dvs at motorn kutter når den er varm for så å fungere igjen når den er kald.

 

jeg klarer ikke helt å gjette meg forskjellen på hva som er hva av tempsensor og tempgiver. Men ville prøvd å bytte den som har to pinner fremfor den som har 3/4 pinner hvis det er disse det er snakk om og en skal byttes :)

 

Men du kan jo prøve å bruke motorvarmern for så å nappe ut den temsensoren med to pinner (står på flensen som går inn på motorn fra radiatoren øvesrt) og så starte. Hvorfor? fordi jeg er nysgjerrig på om et funker, hehe :P

Nå husker jeg desverre ikke om hjernen tror motorn er kald eller varm når den ikke går signal fra denne sensore, men regner med det er kald.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal se på det :) Største problemet var jo i vinter når bilen nekta å starte så lenge motorvarmeren sto i : bh:

Da var litt av vitsen med motorvarmeren borte..Jeg skal ta en tur ut å sjekke, regner med den ene bare gir signal til giveren i instrumentene, mens den andre går til hjernen..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er ikke så kjent med akkurat denne motortypen, men det er jo en viss likhet i sensorene.

Tempgiver = Innstrumentet

Tempføler = Motorstyring

 

Når du tar av tempføleren så vil motoren ta utgangspunkt på 25C grader, dvs. mer bensin for å hindre skade.

 

Den 3/4-pins enheten er en giver, en til autocheck, en til instrumentet, en til A/C og siste er +12V

MFTS.jpg

MFTS_wiring.jpg

 

Den to-polede er mest sannsynlig den som går til ECU`n som følger gradene oppover og justerer deretter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer Chris William! :)

 

Husker jeg hadde litt tull med disse sensorene selv.. mener jeg fant ut at 3/4 (multifunction sensor eller hva nå enn den het igjen) pola gikk til noe annet også, men er litt usikker på om jeg bare surra

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da satser jeg på den to-polte. Klarte å lete meg frem til den 4-polte i ElsaWin, og jeg ser koblingsbildet er likt det du har lagt inn Chris William. Denne heter forøvrig F76 om noen skulle finne på å søke i dette forumet for å finne noe informasjon om den :)

Denne er kalt Electronic Thermoswitch, mens den andre føleren er Coolent Temperature Sender også kjent som G62.

Skal koble denne av og se om det blir noen forskjell å merke.. :)

 

Takk for hjelpa!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.