Problemer med girkasse. Multitronic.

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt problemer med girkassen på min 2006 Audi A4 med multitronic.

Plutselig mister jeg giret og motoren ruser akuratt som om den var i nøytral. I tillegg forsvinner "PRNDS" fra indikatoren i dashbordet, og ESPen slår seg av. Det virker som om girkassen forsvinner, for senere å komme tilbake igjen. Da kan den være tilbake i noen sekunder før den forsvinner igjen, og slik holder den på selv om jeg kjører eller står stille. Har også prøvd alle girvalgene uten hell. Når jeg står stille og har giret i "P" hører jeg det "klikker" girkassen på samme måte det gjør når jeg trykker ned bremsen og lyset med foten slukker. Første gang jeg hadde det hjalp det å stoppe bilen for så å starte den igjen, og da var alt normalt igjen. I dag måtte jeg gjøre dette flere ganger, i tillegg til å "krabbe" meg litt rundt mens giret var på plass, for å få den til å virke normalt igjen.

Er det noen som har vært borti dette, eller har noen forslag om hva dette kan være?

Alle tips mottas med STOR takknemlighet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, på eldre A6 (4b) så ligger hjernen under teppet på passasjersiden. Hvis det kommer inn vann på den siden legger det seg under teppet og hjernen blir da liggende totalt under vann. Dette kan lage mange rare problemer. Høres uansett ut som et problem med kontakt med hjernen hvis den virker normal til tider. Må uansett få tatt en diagnose! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ikke artig ut. Er reklamasjonsretten gått ut, eller er det importbil?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Styreenhet til disse er vel inne i gearkassen ? Har vært med på å bytte noen sånne på jobb.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er importbil, og det er et firma som har importert bilen kan faktisk reklamasjon framstilles mot det firma som importerte bilen inn til norge. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Styreenheten sitter inne kassa ja, rett bak baklokket..

Men som det har blitt spurt; Er bilen ny i norge, eller kjøpt hos forhandler?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen er blitt solgt ny i norge og blitt tatt som innbytte i den samme Møllerforhandleren jeg kjøpte den på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du regnr så kan vi sjekke når den er registrert. 5 år reklamasjonsrett gjelder fra dagen den ble registrert i norge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Førstegangsreg. i Norge: 20060511

5 år fra den datoen ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen er blitt solgt ny i norge og blitt tatt som innbytte i den samme Møllerforhandleren jeg kjøpte den på.

Hvis det er mindre enn 5 år siden du kjøpte den av forhandleren kan du reklamere til dem.

Så ta bilen dit for videre feilsøk. Dette kan være en kostbare reparasjon og disse multitronic'ene har mange kjente svakheter, dessverre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen går rett til Møller imorgen for diagnose og klaging. :fy:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det spiller igrunnen ingen rolle om bilen er over 5 år - Det er 5 års reklamasjonsrett også på selve bruktbilkjøpet når det er et forbrukerkjøp.

Da tror jeg man må vær ekstremt bestemt og sta hvis man skal få det gjennom hos forhandler. De har vel typ 6 mnd eller 3000km garanti ved bruktbilkjøp. Kan jo også ofte få prisavslag på bil hvis man går med på å kjøpe uten den garantien (been there, done that).

Under 5 år og under 100 000 / 150 000km er de vanligvis greie hvis du gjør dem oppmerksom på at det er 5års reklamasjonsrett på deler som er ment å vare mer enn 5 år.

Case: Bilen min har trolig defekt dynamo nå. Kjøpte den for under 1 år siden hos bilforhandler, men bilen er over 5 år og under 100 000km. Kan jeg klage til forhandler å få dem til å skifte delen? Tviler sterkt på at de går med på å bytte noen deler på den...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regelverket er klinkende klart - det er 5 års reklamasjonsrett ved forbrukerkjøp - selv om bilen er brukt. Nå ser det ut til at du også trekker inn garanti i samme forhold og det er noe helt annet.

Problematikken ved reklamasjon er at produkter som har nådd sin forventede levetid normalt ikke vil bli dekket. Jeg hadde reklamert til selgeren hvis det bare er ett år siden du kjøpte den, de skal slite ganske kraftig med å finne hjemmel i forbrukerkjøpsloven for å kunne avslå den. Dette er jo ikke en komponent du som bilbruker kan påvirke levetiden på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare påpeker at forhandlere ofte har en liten garanti. Den er isåfall unødvendig hvis man har 5 år reklamasjonsfrist. Slitedeler blir vel ikke dekt av garantien uansett, så det som denne garatien dekker er det samme som reklamasjonsfristen dekker?

Skal ta en telefon til autostrada i morgen og høre hvordan de stiller seg til dette.

Hvis man kjøper en 10 år gammel bil fra forhandler, vil du si man har 5 års reklamasjonsrett på deler som er ment å vare lenger? Hvor lenge skal en del vare? Har vanskelig med å se at dette kan praktiseres, jeg hadde værtfall ikke turt å være bruktbilselger.

Fullt mulig lovverket er slik, men om det praktiseres er en annen sak. Sleng gjerne ut en paragraf eller lign der dette står!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.