#1 Skrevet Februar 27, 2005 Min 2.8 30v 1996 tikker i en ventil ved kald oppstart og forsvinner etter ca. ett minutt. Dette har oppstått siden ca. 80 000km. Har forsøkt flere syntetiske oljetyper: Hydro Texaco, Mobil 1. Statoil og Castrol. Er det verd og prøve noe annet eller er det bare og skifte ut løfteren? Har blitt fortalt at Quaker State er medisinen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 2, 2005 Som sagt tidligere, har man en eller flere ventilløftere som tikker, er eneste gode løsning å skifte løfteren(e). Om du ved skifte til annen olje klarer å fjerne tikkingen, har du kun fjernet lyden og ikke problemet! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 2, 2005 Hei Magnar.. Som Hermann sier er den beste løsningen å bytte løftere hvis de er slitt.. Men det vet man som regel ikke.. Kan også være litt grums i oljekanalene til toppen som gjør at det tar litt tid før oljen når frem. Kan også være du har en olje som er litt tykk når den er kald slik at det tar litt tid før den flyter fint rundt. Hvis du ikke vil ta jobben med å bytte løftere ville jeg annbefale deg og ta motorvasken til Qmi, da får du vekk avleiringer og drit og kanskje bedre gjennomstrømning til oljen. I tillegg til dette ville jeg kjørt motorbehandlingen til Qmi og kjørt på Esso Ultron 5W40. Royal Purple sin olje skal jo også være meget god, men har ingen erfaringer med den enda.. Passer du på å hele tiden ha fult oljenivå?? Vag sine maskiner er ganske kresen på dette, kommer det halveis ned på pinnen begynner det ofte å tikke spesielt ved kald motor.. Ta kontakt med meg hvis du er interessert i Qmi og Royal Purple... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 2, 2005 Hei Magnar.. Som Hermann sier er den beste løsningen å bytte løftere hvis de er slitt.. Men det vet man som regel ikke.. Kan også være litt grums i oljekanalene til toppen som gjør at det tar litt tid før oljen når frem. Kan også være du har en olje som er litt tykk når den er kald slik at det tar litt tid før den flyter fint rundt. Hvis du ikke vil ta jobben med å bytte løftere ville jeg annbefale deg og ta motorvasken til Qmi, da får du vekk avleiringer og drit og kanskje bedre gjennomstrømning til oljen. I tillegg til dette ville jeg kjørt motorbehandlingen til Qmi og kjørt på Esso Ultron 5W40. Royal Purple sin olje skal jo også være meget god, men har ingen erfaringer med den enda.. Passer du på å hele tiden ha fult oljenivå?? Vag sine maskiner er ganske kresen på dette, kommer det halveis ned på pinnen begynner det ofte å tikke spesielt ved kald motor.. Ta kontakt med meg hvis du er interessert i Qmi og Royal Purple... Hei, jeg har testet dette på vår på bil nr. 2 Audi 80 2.0E som har gått 215 000 , kjørte motorvask, tilsatte QMI og fått vekk tikkingen, fungerte på denne bilen, værd et forsøk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 5, 2005 Vi har nå begynt å få tilbakemeldinger fra testen. Se: http://www.qmi.no/ventiltest.htm Her er det fra en med en Audi Coupe GT -82 mod.: Rygge 4/4 2005 Test av QMI Motorbehandling og Royal Purple Olja Som en av 10 medlemmer av VW-Audi Club Norwegen ble jeg tilbudt å prøve full QMI behandling på min bil for å sjekke om produktene ville redusere tikking i hydrauliske ventilløftere. Jeg har en Audi Coupe GT fra 1982 som jeg nylig byttet motor i. Byttemotoren, en 5 sylindret 2,2 liters motor hadde da sittet i en bil på huggeren i ca 2 år før jeg kjøpte den, og hadde kun gått ca 90 000 km. På tross av den lave kilometerstanden hadde den en del ventiltikking. Da Thor Johansen tilbød QMI motorvask og motorbehandling for å prøve dette på problemmotorer med ventiltikking slo jeg til. Først ble innvendig motorvask foretatt, og selv om olja som var i motoren kun hadde gått rundt 1500 km, var olja brun og møkkete etter 20 minutter sammen med motorvasken. En titt ned i toppen via oljepåfyllingslokket og jeg kunne konstatere at vasken hadde gjort nytten. Motoren så helt ny ut! Nytt filter og olje ble fylt på og sammen med olja en liter med QMI motorbehandling. Deretter bar det ut på veien for å la sakene godgjøre seg. Den første halvtimen tikket det som før, men så kunne man høre en gradvis reduksjon i tikkingen. Etter å ha kjørt med motorbehandlingen i et par uker hadde tikkingen under konstantfart blitt merkbart redusert, men ved kaldstart og under akselerasjon var tikkingen fortsatt til stede dog i en noe redusert utgave. Nå var det dags for å prøve QMI sin Royal Purple olje for å se om den kunne hamle opp med tikkingen. Resultatet ble ytterligere en reduksjon i tikkingen. Under vanlig kjøring og ved varm motor er tikkingen nå så godt som fraværende. Det er kun ved akselerasjon og ved vinterkald motor at tikkingen nå er hørbar. På en sverigetur benyttet jeg anledningen til å måle drivstofforbruket. Et snittforbruk på 0,75 på mila ved konstant motorveihastighet er ikke å forakte på denne type motor. I tillegg virker bilen mer lettstartet enn før. På grunnlag av dette vil jeg trygt anbefale QMI produktene til alle. Med hilsen Ole-Håkon Opstad 1580 Rygge Med vennlig hilsen Thor Johansen, QMI SCANDINAVIA 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 5, 2005 Dette er bra.. Tok en test på min Audi 80 for ikke mange uker siden, jeg har hatt en liten kakling fra toppen i det siste. Ikke direkte tikking liksom. Har vært ved oppstart og rundt 1600 o/min.. Kjørte på en rens og påfølgende motorbehandling og allerede etter å ha gått på tomgang, før jeg fikk meg i bilen for å kjøre den varm var lyden borte.. Imponerende.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...