Mekanisk: Slik ser en defekt dynamo ut....

Anbefalte innlegg

Batteri symbolet kom opp under kjøring tidligere i dag.

 

Var ute og kjørte vag-com nå og fikk følgende:

 

Address 16: Steering wheel Labels: 8E0-953-549.lbl

Part No: 8E0 953 549 Q

Component: Lenksáulenmodul 0601

Coding: 02142

Shop #: WSC 06325

VCID: 4183A9A361FB

 

1 Fault Found:

01304 - Radio

49-10 - No Communications - Intermittent

 

 

 

 

Address 37: Navigation Labels: 8E0-035-192-RNSE.lbl

Part No SW: 8E0 035 192 D HW: 8E0 035 192 D

Component: RNS-E HIGH EU H70 0330

Revision: 01S Serial number: AUZBZ7E1100763

Coding: 0309117

Shop #: WSC 00027 218 65955

VCID: 254B1D339593

 

1 Fault Found:

00857 - CD Changer Unit (R41)

004 - No Signal/Communication - Intermittent

Freeze Frame:

Fault Status: 00100100

Fault Priority: 5

Fault Frequency: 1

Reset counter: 244

Time Indication: 0

Date: 2010.11.15

Time: 16:29:15

 

 

 

 

 

Address 46: Central Conv. Labels: 8E0-959-433-MAX.lbl

Part No: 8E0 959 433 CA

Component: Komfortgerát T3B 3332

Coding: 07002

Shop #: WSC 00027

VCID: 72E1366F14DD

 

Part No: 8E1959801H

Component: Tõrsteuer.FS BRM 0406

 

Part No: 8E1959802B

Component: Tõrsteuer.BF BRM 0205

 

Part No: 8E0959801A

Component: Tõrsteuer.HL BRM 0205

 

Part No: 8E0959802A

Component: Tõrsteuer.HR BRM 0205

 

1 Fault Found:

00962 - Alarm via. Tilt Sensor

35-00 - -

 

 

 

 

 

Address 56: Radio Labels: 8E0-035-192-RNSE.lbl

Part No SW: 8E0 035 192 D HW: 8E0 035 192 D

Component: RNS-E HIGH EU H70 0330

Revision: 01S Serial number: AUZBZ7E1100763

Coding: 0309117

Shop #: WSC 00027 218 65955

VCID: 254B1D339593

 

1 Fault Found:

00857 - CD Changer Unit (R41)

004 - No Signal/Communication - Intermittent

Freeze Frame:

Fault Status: 00100100

Fault Priority: 5

Fault Frequency: 1

Reset counter: 244

Time Indication: 0

Date: 2010.11.15

Time: 16:29:15

 

 

 

Dette er jo klare tegn på at enhetene ikke får nok strøm.

Men fikk ingen feil på at ladningen var defekt.

Er det så enkelt som jeg tror at det er batteriet som er dødt?

 

Mens jeg kjørte diagnosen (med bilen på tomgang, kaldt ute...) så døde plutselig instrumentene, så navienheten....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da får jo bilen mindre strøm mens den går, og det tyder vel neppe på batteriet....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Målt batterispenning? Den sikreste målingen av batteriet er å ta syrevekt.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke målt om bilen produserer strøm, heller ikke målt om det er strøm på batteriet.

 

Bilen fortsatte å gå etter instrumentene døde, men da jeg prøvde å starte den igjen etter stopp så var den helt dau...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tyder på Dynamo.. batteriet kan være rimelig fucked, og bilen går fint videre på dynamo... Ergo, hadde det vært batteri, ville du kun merket det når du skal starte bilen igjen.. ( som regel) Men hvis dynamoen slutter å lade bruker den opp batterispenning helt til det er slutt:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte uansett nytt batteri i dag, -30% på Torshov.

 

Uansett så ble det røde batterisymbolet værende :(

 

Kjørte en vag-com test til og fikk MASSE feil, men den jeg fant mest interessant var denne som er merket med rødt:

 

001378 - System Voltage: Too Low

P0562 - 002 - Lower Limit Exceeded - Intermittent

Freeze Frame:

Fault Status: 00110010

Fault Priority: 0

Fault Frequency: 1

Mileage: 98879 km

Time Indication: 0

 

Freeze Frame:

RPM: 1315 /min

Load: 13.3 %

Speed: 0.0 km/h

Temperature: 64.0°C

Temperature: 15.0°C

Absolute Pres.: 1010.0 mbar

Voltage: 9.779 V

 

005634 - Power Supply Terminal 30: Voltage too Low

P1602 - 002 - Lower Limit Exceeded - Intermittent

Freeze Frame:

Fault Status: 00100010

Fault Priority: 0

Fault Frequency: 1

Mileage: 0 km

Time Indication: 0

 

Freeze Frame:

RPM: 0 /min

Load: 0.0 %

Speed: 0.0 km/h

Temperature: -40.0°C

Temperature: -40.0°C

Absolute Pres.: 0.0 mbar

Voltage: 0.000 V

 

Detter er vel hva bilen produserer av støm? I og med at batteriet er nytt så burde det vel stått 12V hvis det var batteriet det målte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Yes, var vel det jeg tenkte, og fryktet :(

 

Kan det være noe som spenningsregulator eller lign som også kan være defekt, eller er det helt klart dynamo?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Yes, var vel det jeg tenkte, men fryktet :(

 

Kan det være noe som spenningsregulator eller lign som også kan være defekt, eller er det helt klart dynamo?

 

En dynamo er jo en relativt enkel sak. Det kan være børster, spenningsregulator eller dårlig kontakt. Du bør også sjekke lagrene om du tar den ut :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du sparer deg for ganske mye penger ved å bytte det som Aadne sier her, børster, reg og lagre. Gjorde dette på min egen. Tar rundt en halvtime, og koster en brøkdel av en ny dynamo.

 

Fabian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er sjelden det blir kjøpt dynamo her i gården ihvertfall ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, ok, blir værtfall litt billigere vil jeg tro :)

 

Har aldri demontert en slik før, men finner vel ut av det. Regner med at man får kjøpt løse deler på møller i og med at de kan demonteres?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er relativt enkle saker :)

 

Kontroller hvilken type du har, Valeo eller Bosch, slik at du får riktige deler. Skulle tro at du ikke nødvendigvis må til Møller for å kjøpe disse delene ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møller skal ha rett over 1000kr for regulator, og rett over 3000 for heile skiten....

 

Valeo 06B 903 016 AF

 

Tenkte å demontere å sjekke regulatoren, men hvordan?

 

Dynamoen sitter med 4 skruer, men må vel løsne noe reimstrammer først? Hvor og hvordan? Er rimelig trangt foran der....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Masse børster igjen, er det noe annet som kan ryke?

 

Overraskende at den lille svarte plastikbiten koster ca 1200kr....

 

IMG_0604.jpg?t=1289934023

IMG_0605.jpg?t=1289934048

IMG_0606.jpg?t=1289934071

IMG_0607.jpg?t=1289934094

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være feil du ikke ser også, svidde viklinger f.eks. det kan måles hvis du vet hva verdier skal være.

Vask rent å sett sammen med en ny regulator. ev kjøp en bytte dynamo hos bosch sercice hvis den ikke lader.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, er det jeg er redd for. Ta sjansen på kun å kjøpe regulator eller kjøpe hele dynamoen.

 

Dette er Valeo, så er ikke sikkert bosch gidder å bytte den ;)

 

Freeze Frame:

RPM: 1315 /min

Load: 13.3 %

Speed: 0.0 km/h

Temperature: 64.0°C

Temperature: 15.0°C

Absolute Pres.: 1010.0 mbar

Voltage: 9.779 V

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hør med meca, mener de har sånn bytteordning på det;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, ser Valeo har bytteordning, men jeg får sikkert ikke handlet rett fra dem.

 

Meca neste :)

 

VAG: 06B903016AF.

Valeo: 437360 Generator

 

Bra;-) mener det er 500,- i avslag da;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men sjekket frihjulet på dynamoen da? Samme feil som kom på min.. Da var det frihjulet som var synderen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar tak ene veien, slurrer den andre. Hvordan skal den oppføre seg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar tak ene veien, slurrer den andre. Hvordan skal den oppføre seg?

 

Høres riktig ut det så lenge det tar tak riktig vei.

 

Men hva er vitsen med frihjul på dynamo egentlig?

 

 

Hva med de to som ligger på tysk ebay da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres riktig ut det så lenge det tar tak riktig vei.

 

Men hva er vitsen med frihjul på dynamo egentlig?

 

Beskytte dynamoen mot rykk,(kobler den ut da ) I guess. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At den fortsetter å snurre etter man har skrudd av motoren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.