#1 Skrevet November 15, 2010 (endret) Batteri symbolet kom opp under kjøring tidligere i dag. Var ute og kjørte vag-com nå og fikk følgende: Address 16: Steering wheel Labels: 8E0-953-549.lbl Part No: 8E0 953 549 Q Component: Lenksáulenmodul 0601 Coding: 02142 Shop #: WSC 06325 VCID: 4183A9A361FB 1 Fault Found: 01304 - Radio 49-10 - No Communications - Intermittent Address 37: Navigation Labels: 8E0-035-192-RNSE.lbl Part No SW: 8E0 035 192 D HW: 8E0 035 192 D Component: RNS-E HIGH EU H70 0330 Revision: 01S Serial number: AUZBZ7E1100763 Coding: 0309117 Shop #: WSC 00027 218 65955 VCID: 254B1D339593 1 Fault Found: 00857 - CD Changer Unit (R41) 004 - No Signal/Communication - Intermittent Freeze Frame: Fault Status: 00100100 Fault Priority: 5 Fault Frequency: 1 Reset counter: 244 Time Indication: 0 Date: 2010.11.15 Time: 16:29:15 Address 46: Central Conv. Labels: 8E0-959-433-MAX.lbl Part No: 8E0 959 433 CA Component: Komfortgerát T3B 3332 Coding: 07002 Shop #: WSC 00027 VCID: 72E1366F14DD Part No: 8E1959801H Component: Tõrsteuer.FS BRM 0406 Part No: 8E1959802B Component: Tõrsteuer.BF BRM 0205 Part No: 8E0959801A Component: Tõrsteuer.HL BRM 0205 Part No: 8E0959802A Component: Tõrsteuer.HR BRM 0205 1 Fault Found: 00962 - Alarm via. Tilt Sensor 35-00 - - Address 56: Radio Labels: 8E0-035-192-RNSE.lbl Part No SW: 8E0 035 192 D HW: 8E0 035 192 D Component: RNS-E HIGH EU H70 0330 Revision: 01S Serial number: AUZBZ7E1100763 Coding: 0309117 Shop #: WSC 00027 218 65955 VCID: 254B1D339593 1 Fault Found: 00857 - CD Changer Unit (R41) 004 - No Signal/Communication - Intermittent Freeze Frame: Fault Status: 00100100 Fault Priority: 5 Fault Frequency: 1 Reset counter: 244 Time Indication: 0 Date: 2010.11.15 Time: 16:29:15 Dette er jo klare tegn på at enhetene ikke får nok strøm. Men fikk ingen feil på at ladningen var defekt. Er det så enkelt som jeg tror at det er batteriet som er dødt? Mens jeg kjørte diagnosen (med bilen på tomgang, kaldt ute...) så døde plutselig instrumentene, så navienheten.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 15, 2010 Da får jo bilen mindre strøm mens den går, og det tyder vel neppe på batteriet.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 15, 2010 Målt batterispenning? Den sikreste målingen av batteriet er å ta syrevekt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 15, 2010 Ikke målt om bilen produserer strøm, heller ikke målt om det er strøm på batteriet. Bilen fortsatte å gå etter instrumentene døde, men da jeg prøvde å starte den igjen etter stopp så var den helt dau... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 15, 2010 Tyder på Dynamo.. batteriet kan være rimelig fucked, og bilen går fint videre på dynamo... Ergo, hadde det vært batteri, ville du kun merket det når du skal starte bilen igjen.. ( som regel) Men hvis dynamoen slutter å lade bruker den opp batterispenning helt til det er slutt:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 16, 2010 Kjøpte uansett nytt batteri i dag, -30% på Torshov. Uansett så ble det røde batterisymbolet værende Kjørte en vag-com test til og fikk MASSE feil, men den jeg fant mest interessant var denne som er merket med rødt: 001378 - System Voltage: Too Low P0562 - 002 - Lower Limit Exceeded - Intermittent Freeze Frame: Fault Status: 00110010 Fault Priority: 0 Fault Frequency: 1 Mileage: 98879 km Time Indication: 0 Freeze Frame: RPM: 1315 /min Load: 13.3 % Speed: 0.0 km/h Temperature: 64.0°C Temperature: 15.0°C Absolute Pres.: 1010.0 mbar Voltage: 9.779 V 005634 - Power Supply Terminal 30: Voltage too Low P1602 - 002 - Lower Limit Exceeded - Intermittent Freeze Frame: Fault Status: 00100010 Fault Priority: 0 Fault Frequency: 1 Mileage: 0 km Time Indication: 0 Freeze Frame: RPM: 0 /min Load: 0.0 % Speed: 0.0 km/h Temperature: -40.0°C Temperature: -40.0°C Absolute Pres.: 0.0 mbar Voltage: 0.000 V Detter er vel hva bilen produserer av støm? I og med at batteriet er nytt så burde det vel stått 12V hvis det var batteriet det målte? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 16, 2010 Da lader ikke dynamoen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 16, 2010 (endret) Yes, var vel det jeg tenkte, og fryktet Kan det være noe som spenningsregulator eller lign som også kan være defekt, eller er det helt klart dynamo? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 16, 2010 Yes, var vel det jeg tenkte, men fryktet Kan det være noe som spenningsregulator eller lign som også kan være defekt, eller er det helt klart dynamo? En dynamo er jo en relativt enkel sak. Det kan være børster, spenningsregulator eller dårlig kontakt. Du bør også sjekke lagrene om du tar den ut 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 16, 2010 Du sparer deg for ganske mye penger ved å bytte det som Aadne sier her, børster, reg og lagre. Gjorde dette på min egen. Tar rundt en halvtime, og koster en brøkdel av en ny dynamo. Fabian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 16, 2010 Er sjelden det blir kjøpt dynamo her i gården ihvertfall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 16, 2010 Ja, ok, blir værtfall litt billigere vil jeg tro Har aldri demontert en slik før, men finner vel ut av det. Regner med at man får kjøpt løse deler på møller i og med at de kan demonteres? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 16, 2010 Er relativt enkle saker Kontroller hvilken type du har, Valeo eller Bosch, slik at du får riktige deler. Skulle tro at du ikke nødvendigvis må til Møller for å kjøpe disse delene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 16, 2010 Møller skal ha rett over 1000kr for regulator, og rett over 3000 for heile skiten.... Valeo 06B 903 016 AF Tenkte å demontere å sjekke regulatoren, men hvordan? Dynamoen sitter med 4 skruer, men må vel løsne noe reimstrammer først? Hvor og hvordan? Er rimelig trangt foran der.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 16, 2010 Masse børster igjen, er det noe annet som kan ryke? Overraskende at den lille svarte plastikbiten koster ca 1200kr.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 16, 2010 Kan være feil du ikke ser også, svidde viklinger f.eks. det kan måles hvis du vet hva verdier skal være. Vask rent å sett sammen med en ny regulator. ev kjøp en bytte dynamo hos bosch sercice hvis den ikke lader. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 16, 2010 Ja, er det jeg er redd for. Ta sjansen på kun å kjøpe regulator eller kjøpe hele dynamoen. Dette er Valeo, så er ikke sikkert bosch gidder å bytte den Freeze Frame: RPM: 1315 /min Load: 13.3 % Speed: 0.0 km/h Temperature: 64.0°C Temperature: 15.0°C Absolute Pres.: 1010.0 mbar Voltage: 9.779 V 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 16, 2010 Hør med meca, mener de har sånn bytteordning på det;-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet November 16, 2010 Ok, ser Valeo har bytteordning, men jeg får sikkert ikke handlet rett fra dem. Meca neste VAG: 06B903016AF. Valeo: 437360 Generator EDIT: http://catalog.meca.no/ProductSheet.aspx?Article_ID=396067&CarReference_ID=6092&CategoryType_ID=1 Pris: 6.017,50 kr Ekstra avgifter kr 1 250,00 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet November 16, 2010 Ok, ser Valeo har bytteordning, men jeg får sikkert ikke handlet rett fra dem. Meca neste VAG: 06B903016AF. Valeo: 437360 Generator Bra;-) mener det er 500,- i avslag da;-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet November 16, 2010 Men sjekket frihjulet på dynamoen da? Samme feil som kom på min.. Da var det frihjulet som var synderen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet November 16, 2010 Tar tak ene veien, slurrer den andre. Hvordan skal den oppføre seg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet November 16, 2010 Tar tak ene veien, slurrer den andre. Hvordan skal den oppføre seg? Høres riktig ut det så lenge det tar tak riktig vei. Men hva er vitsen med frihjul på dynamo egentlig? Hva med de to som ligger på tysk ebay da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet November 16, 2010 Høres riktig ut det så lenge det tar tak riktig vei. Men hva er vitsen med frihjul på dynamo egentlig? Beskytte dynamoen mot rykk,(kobler den ut da ) I guess. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet November 16, 2010 At den fortsetter å snurre etter man har skrudd av motoren? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...