Mekanisk: Slik ser en defekt dynamo ut....

Anbefalte innlegg

Hvis ikke frihjulet har noe med at den ikke skal lade fullt med en gang pga belastning?

Bare ett guess,vet ikke hvordan systemet er bygd opp

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er der for å spare dynamoen fra den harde gangen på for eks diesel motorer... Ikke alltid det er frihjul på bensin motorer, da den har en penere gange..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvem selger Valeo i nærheten av Drammen?

 

Har Valeo webshop, men der står iiiiingen priser....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bestilte ny spenningsregulator i stad, 1295kr uten rabatt. Så får jeg håpe det kun er den som er defekt, komplett dynamo kostet visst 7000kr!

 

Det var også tomt for både dynamoer og spenningsregulatorer i Norge, hadde spenningsregulator i sverige eller så var de tomme for dynamoer der også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pass samtidig på å rengjøre alle kontaktflater når du først er i gang :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Yes, tenkte å børste dem eventuelt pusse litt på dem :)

 

IMG_0606.jpg?t=1289986156

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var dynamo vasket og ny spenningsregulator montert. Resultat: 11V....

 

Har egentlig aldri ruset motoren med panseret opp, men hører nå (stående inne i garasjen) at det kommer en hvining fra dynamoen hvis jeg gir 4000rpm og slipper gassen.

 

Antispinn lyser også hele tiden nå....

 

Pokker heller, 1200kr rett i dass?

 

 

 

01826 - Sensor for Steering Angle (G85); Supply Voltage Terminal 30

Possible Symptoms

 

* Malfunction Indicator Light (MIL) active

 

Possible Causes

 

* Temporary Supply Voltage Interruption

* Steering Angle Sensor (G85) faulty

* Steering Column Control Module (J527) faulty

 

Possible Solutions

 

* Perform Steering Angle Sensor (G85) Adaptation

o See Vehicle specific Diagnostic Procedures for Details

* Check/Replace Steering Angle Sensor (G85)

* Check/Replace Steering Column Control Module (J527)

 

Special Notes

 

* When found in Audi A4/S4/RS4/Cabriolet (8E/8H): Brake Electronics, these are the most likely causes if the Basic Setting fails or the Fault comes back shortly after clearing. See TPI 0984403 for further details.

o MY 2001: Steering Column Control Module (J527) was the most common fault

o MY 2002: Steering Angle Sensor (G85) was the most common fault

o MY 2003/2004: Experience has shown the Steering Angle Sensor (G85) were the only cause, Steering Column Control Module (J527) were not defective yet.

o MY 2006: Steering Column Control Module (J527) was the most common fault

 

 

1 Fault Found:

01826 - Sensor for Steering Angle (G85); Supply Voltage Terminal 30

000 - -

Freeze Frame:

Fault Status: 01100000

Fault Priority: 3

Fault Frequency: 6

Reset counter: 40

Time Indication: 0

 

Freeze Frame:

Hex Value: 0x0000

Hex Value: 0x4202

Hex Value: 0x0024

Hex Value: 0x0195

Hex Value: 0x0001

 

 

Kan være den krangler pga lite strøm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket at du ikke har ett ledningsbrudd mellom dynamo/batteri? Dårlig jording f.eks

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nederste bilde i post 15 ser ut som om børstene ikke er utslitt, de ser lange nok ut.

Når det er tilfellet men dynamo lader så er det vel oftere at diodebrua er defekt enn at innmaten i regulatoren er det. Med defekt diodebru så er det bare å bytte hele dynamoen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neida, de var langt fra utslitt. Bilen har kun gått 98000km, og det var lange børster.

 

Men hvis diodebrua var defekt, hvorfor fikk jeg 9,7V i går og 11,noe i dag med ny regulator?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan høres ut som diodebrua da, men det kan repareres det også :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvis diodebrua var defekt, hvorfor fikk jeg 9,7V i går og 11,noe i dag med ny regulator?

 

Def diodebru kan ha ødelagt regulator. Skifte av regulator vil da heve spenning litt men ikke nok.

 

Kan høres ut som diodebrua da, men det kan repareres det også :)

 

Forsåvidt riktig, men ikke like enkelt tilgjengelig som børster med spenningsregulator.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde spart meg bryet med å ta sjanser på deler osv og heller kjøpt en ny dynamo hos NBS. Bestilte ny dynamo der, 2700,-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De har ikke til min motor ;)

 

Meca og Møller skal ha ca 7000kr. Men har kommet litt videre i saken, dessverre dårlig nytt...

 

Noen som ser hva som er feil?

 

rotor2.jpg?t=1290193841

rotor1.jpg?t=1290193968

 

Selger fraskriver seg alt ansvar i og med at jeg fikk avslag i pris og fikk dermed ingen garanti.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo reklamere, selgere kan ikke fraskrive seg det. Kan ikke gi forbruker dårligere vern enn det som loven sier.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slitte ankre, med gammelt metall som fyller opp mellomrommet der det egentlig ikke skal være kobber/messing? Løses med å pusse litt, og skrape opp de isolerte feltene med en spiss skrutrekker?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo reklamere, selgere kan ikke fraskrive seg det. Kan ikke gi forbruker dårligere vern enn det som loven sier.

 

Har reklamert, men ble avvist. Har derfor send avslaget videre til forbrukerrådet :) Så får vi se....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løsning :

 

rotor2zoom.jpg?t=1290196483

rotor1zoom.jpg?t=1290196691

 

Liten bit med kobberledning har blitt rivd av. Har en følelse av at kun den ene børsten fikk jobbe...

"Vifta" er selvsagt sveiset fast så kommer ikke til restene av kobbertråden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lar det seg lodde ?

 

Vet ikke, kommer ikke til den ene delen som sitter inne under "vifta". Den ligger også inne i noe svart isolasjonsmateriale for å ikke komme i kontakt med noe annet metall. Kan jo legge en ledning over "vifta" og lodde den, men er redd jeg vil få vibrasjon pga mer vekt på ene siden eller noe slik.

 

Har sendt mail til denne karen: http://www.tbbecker.de/dynamodeler.htm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde ikke vert redd for uballanse i dette tillfellet, men en ledning over vifta vil ikke holde lenge før den hekter seg i noe eller vibrerer i stykker. Du må prøve å få dratt igjennom en ny leder i denne kanalen og lodde sammen.

 

Hvis det ikke lar seg gjøre kan du prøve å ta dremmelen og kutte vekk den biten av vifta som ligger over kabelen og få koblet under der.

 

om du kutter vekk litt har ikke noe å si for ballansen.

 

Hvis vifta blir løs må den pungtes på nytt, det kommer an på hvor langt unna den gamle sveisen ligger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk svar fra en dynamo "guru", og han sa det ville koste mer å fikse den. Viklingene hadde også vridd seg...

 

Har fått tilbud om å få kjøpe en til innpris, dvs 3016kr + mva av de jeg kjøpte bilen av. Har takket ja til det, men vil da kreve pengene tilbake når forbrukerrådet er ferdig med saken (hvis jeg vinner).

 

Kan ta opptil 2 uker før første brev fra forbrukerrådet blir sendt ut, og da har bilen stått i ca 3 uker. Så for å få litt fortgang så kjøper jeg nå dynamoen og krever penger tilbake senere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Reklamasjonretten gjelder i følge forbrukerrådet ikke dynamoer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.