Se i snitt i topplokk, på langs og tvers - AAN 2,2 20VT

Anbefalte innlegg

Hvis man lurer på:

- hvor tykke veggene er med tanke på porting

- hvor tykt godset er med tanke på borring/gjenging ved gjengeskader

- hvor sprekker er greit og hvor går de lett over i vannkanalene

Så trenger man følgende utstyr:

- en egnet sag, alternativt en sager (i dette tilfellet tusen takk til John-Arne Ø her på forumet).

- et topplokk slik som dette:

hel.jpg

Resultatet blir 15 deler med systematiske kapp på tvers og langs:

15 deler.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Innsugs- og eksoskanaler, oljekanaler og beggtykkelser:

1 kanaler.jpg

Ventilsetenes oppbygging:

2 kanaler.jpg

Godstykkelse under og rundt pinnebolter, i tilfelle man trenger å gjenge opp eller sette inn helicoiler:

boltlengder.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bildene over er snitt på tvers.

Under her kommer noen snitt på langs:

langs snitt 1.jpg

Gode muligheter til å vurdere muligheter for porting;

langs snitt 2.jpg

Gode muligheter til å se hvor det er grunt og hvor det er dypt under potensielle sprekk-steder:

langs snitt 3.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med et par sprekker mellom ventilene er det mulig å se hvor mye de spriker, kontra hvor dypt de stikker, og hvor tykt det er på undersiden:

sprekk 1.jpg

sprekk 2.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spesielt interesserte som

mangler en slik:

båndsag.jpg

og tenker at tid=

penger.jpeg

og derfor hverken kan eller vil ofre sin egen topp for å kunne se inni den, kan låne min modell.

I såfall blir det det mot å bidra med en liten slant slik at jeg ikke må bære hele "tapet" selv:) Jeg har trossalt ofret en topp, en kvelds arbeid og litt driks til John-Arne.

Dog blir det mye rimeligere enn å porte hull i toppen, å borre for dypt eller bruke tiden på å lage sin egen modell.

Hvis man har en egen topp til overs så kan man jo kontakte John-Arne Ø her på forumet, han er dyktig og hjelpsom og kan absolutt anbefales for å lage et tilsvarnde kunstverk. Som man ser av denne tråden så har han god oversikt over metallets egenskaper http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=164414 Han får derfor til meget pene snitt i et slikt topplokk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner ikke at ingen kommenterer her:) dette er meget spennende synes jeg hvertfall.

Ser raskt at porting er ikke noe man skal prøve på selv på disse toppene. Er litt å gå på ved å korte ventil styringene ser jeg, legge ogsåmmerke til at pinboltene er veldig nært vannet enkelte plasser. Skremmende nært!

Flott initiativ :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner ikke at ingen kommenterer her:) dette er meget spennende synes jeg hvertfall.

Ser raskt at porting er ikke noe man skal prøve på selv på disse toppene. Er litt å gå på ved å korte ventil styringene ser jeg, legge ogsåmmerke til at pinboltene er veldig nært vannet enkelte plasser. Skremmende nært!

Flott initiativ :)

Hehe, enig i første setning og takk for siste setning.:)

Jeg har sett en slik portet topp fra en som virkelig kan det, ble egentlig litt overrasket over at det ikke var tatt av så veldig mye gods. Men etter å ha studert mitt nye underverk så skjønner jeg meget godt hvorfor.

Noen steder er veggene relativt tynne, ned mot 1 cm. Men andre steder er det mye gods å ta av, så enten må man ha erfaring eller så må man ha en slik modell som man kan studere under arbeidets gang. Da er det i hvertfall mulig å leke seg litt selv uten å kappe hull eller lage veggene så tynne at de ikke tåler ladetrykk.

Der det er mest å gå på i innsuget er veggen mellom kanalene til hver sin ventil og i området rundt styringene, både selve styringen, rundt styringen og like før styringen.

Om man klarer å lage riktig design er jo en helt annen sak, informasjon om det må man enten skaffe seg annet sted eller gi blaffen i ;)

Mulig det er noen som vet hvor tynne vegger man kan akseptere?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Informativt dette :) Mener å huske det var en kar på ClubGTI forumet som gjorde noe tilsvarende,med en 16v topp.Og på de er de forskjellige støpe utgaver,så litt obs der :)

Finnes det andre støpe utgaver av disse toppene?Eller er alle 20v toppene likt støpt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller er alle 20v toppene likt støpt?

Går rykter om at 7a er litt ulikt støpt og har tynnere vegger enten på innsug eller utblås, har hørt det fra flere men vet ikke hva som er riktig og i såfall om veggene er tynnere fordi innerkanalen i utgangspunktet er større eller om de er mindre på utsiden.

Man kan vel heller ikke være sikre på om formene har forandret seg over tid? Mulig en 91 modell ikke er identisk med 97 modell? Er jo også et skille mellom med/uten feste for trigger i front, vet ikke om det er frest ut fra like former eller ikke?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for at du ofret en topp, tid og penger for å lage en så informativ tråd : ja :

Slike prosjekter burde vært mulig å finansiert ved hjelp av kronerulling i klubben

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slike prosjekter burde vært mulig å finansiert ved hjelp av kronerulling i klubben

Nå var jeg nyskjerrig selv og synes dette var en morsom ide, og når man først gjør noe så bør det deles på forumet.:)

Man kan ikke starte kronerulling på alt mulig, men som nevnt høyere opp: Dersom noen virkelig har tenkt å varme opp dreml'en sin og forsøke å porte selv så tror jeg de vil ha meget stor nytte av å låne modellen. I slikt tilfelle ønsker jeg meg litt driks for å dekke litt av egne utgifter.;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle ønske du var like nysgjerrig på 1.6td og 1.9td toppene :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en 1.6TD topp som jeg mangler kam overfallene på og et par ventiler, den kan du få billig Mr.Lønning

Er ikke gammel heller, gått et par år bare.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en 1.6TD topp som jeg mangler kam overfallene på og et par ventiler, den kan du få billig Mr.Lønning

Er egentlig helst 1.9td/AAZ toppen jeg er mest interessert i (gir lavere komp, flower bedre og har større ventiler), men å se forskjellene i tversnitt på denne måten hadde vært helmaks :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Send den hit så kan jeg kutte den opp i skiver.

Har en 16V KR topp jeg skal ofre til metallguden også : smil :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Send den hit så kan jeg kutte den opp i skiver.

Har en 16V KR topp jeg skal ofre til metallguden også : smil :

Åhh,,,hehe kanskje det gitt, ligger jo bare her og slenger lell så :)

Blir spennende og se en oppkutta 16v topp også, se om den er lik 20v toppen fra AAN.

En gammel arbeiskollega var litt ivrig når han porta en 16v topp.....oooooops vannkanal der gitt...: haha :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åhh,,,hehe kanskje det gitt, ligger jo bare her og slenger lell så :)

Ikke bare kanskje, sleng den i posten ASAP! ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke bare kanskje, sleng den i posten ASAP! ;)

Haha du ble ivrig nå? : vinke :

Skal rote den fram i helga jeg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går rykter om at 7a er litt ulikt støpt og har tynnere vegger enten på innsug eller utblås, har hørt det fra flere men vet ikke hva som er riktig og i såfall om veggene er tynnere fordi innerkanalen i utgangspunktet er større eller om de er mindre på utsiden.

Man kan vel heller ikke være sikre på om formene har forandret seg over tid? Mulig en 91 modell ikke er identisk med 97 modell? Er jo også et skille mellom med/uten feste for trigger i front, vet ikke om det er frest ut fra like former eller ikke?

Kan være noe forskjeller ute å går da,som det er på 16v toppene..

Noter ned delenummeret å legg det ut her da,da er det greit å ha en referanse på støpeform :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1.6TD med sprekk mellom ventilene (standardutstyr..)

crack1.jpg

crack2.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1.6TD topp med forkammeret på plass:

pre3.jpg

pre2.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilde av 2,2 20VT topp som ser polert ut, det ligger noe diskusjon om kvaliteten på portingen her: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=202686&page=2

Portet topp EBB CIMG1554.JPG

Bilde av samme type topp som er portet av anerkjent skikkelse i tuningmiljøet på Østlandet (har ikke klarert med eier av topp eller han som har utført det så vil ikke nevne navn her...)

Portet topp kvalitet lite.JPG

Man ser her store forskjeller på hvor mye som er fjernet av utveksen rundt ventilstyringene. Videre er det av hensyn til effekt på det nederste bildet valgt å kjøre med så korte styringer. Det vil gi raskere slitasje av styringene.

Det er vanskelig å se på bildene hvor mye som er tatt i diameter i portene, men når man ser den nederste i virkeligheten så ser man at hullene er blitt vesentlig større i alle retninger. Særlig er det tatt av mye i veggen i midten, den er blitt både kortere og smalere. Vanskelig å se på bildene, men det kan se ut som om det er tatt vekk mindre gods i den øverste enn den nederste.

Men kunsten i god og dårlig porting ligger vel også i hvor det er fjernet gods og hvordan utformingen blir, ikke bare hvor stort hullet er.

Her finner man en del bilder og noe forklaring rundt porting. Om dette er god eller dårlig kvalitet vet jeg ikke noe om, men man får et visst inntrykk og noen ideer:

http://www.80tq.com/20vtMotor.html

http://www.evo.no/index.php?name=PNphpBB2&file=printview&t=6217&start=0

http://www.evo.no/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&p=41191

http://www.bmwguiden.no/forum/viewtopic.php?f=11&t=43756&start=15

Svensk TV-program med Vidar Strand, hvor man visstnok kommer inn på porting (har ikke sett gjennom den times lange videoen selv, så meld fra til meg dersom noen tar en titt på den, så jeg får høre om den er på sin plass å ha i denne tråden eller ikke)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Port_parts.GIF

Her kan man se at det ikke lønner seg å porte så mye i nedre del av porten (det er ikke poeng å se mest av ventilen gjennom porten), for da "vender" ikke lufta like godt rundt ventilen

EKS:

Cylinder Head Porting.jpg

Rundt ventilstyringer: Her er det jo mange som mener at man bør ta ventilstyringa helt jamt med toppen i porten (noe ikke jeg ville gjort, godt nok med kon ende på VS)

BBC_Dart_Olds_14deg_Oval-Ports_5.jpg

mopp_0111_06_z+porting_w2_heads+valve_guide_boss.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.