#1 Skrevet November 16, 2010 Tenkte eg skulle få skiftet toppakninger, og lurer på en del ting. -Må topper planes, og i tilfelle kva er pris på dette? -er litt tikking på motor, men er veldig svak, er dette noe som bør gjøres noe med? kmstand er 180000. -korleis får eg kontrollert att kamaskler står riktig i forhold til veiv ved montering igjen? -hvilke deler treng eg utover toppakninger og regreimsett? evt andre ting som bør taes når toppene er av? -har eg behov for spesialverktøy? Takker for svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 16, 2010 Planing av topper vet jeg ikke så mye om, men resten kan jeg ihvertfall litt om. -Tikkingen er ikke nødvendigvis så farlig. Den kan muligens bøtes på ved å bytte en ventil i hver topp som regulerer oljetilstrømmingen til ventilløfterne.Disse ventilene sitter ved siden av kamakslingen og ser ut som toppen av en bolt med et hull på toppen. Når du først tar av toppen, kan du ta av kamakslingene for å sjekke selve ventilløfterne. Kan du presse den sammen med fingrene kan du like gjerne bytte dem. -For å time kamakslingene fins det et spesialverktøy som låser kamakslingene i riktig posisjon og et som låser veiva. Koster noen kroner, men det går kanskje å låne av noen i klubben? Utover dette krever det ikke spesialverktøy, men du må ha riktig torx eller unbrako for å løsne topplokksboltene. Sistnevnte må forresten byttes når de er løsnet. -Det er fast takst på disse motorene å bytte termostaten når du først løsner reima. Det er også mange som bytter vannpumpa med det samme. Anbefaler Autohausaz. De har alt du trenger til en billig penge. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 16, 2010 Det er absolutt lurt å planslipe toppene når du allikevel har de av. Det er grusomt kjedelig om de slår seg, også går det et par mnd og du må gjøre hele jobben om igjen... Siden bilen har gått nesten 200 000 km kunne du jo kanskje koste på deg nye ventiltetninger og en innslipning av eksosventilene også, siden du allikevel har toppene av. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 16, 2010 Planing av topper vet jeg ikke så mye om, men resten kan jeg ihvertfall litt om. -Tikkingen er ikke nødvendigvis så farlig. Den kan muligens bøtes på ved å bytte en ventil i hver topp som regulerer oljetilstrømmingen til ventilløfterne.Disse ventilene sitter ved siden av kamakslingen og ser ut som toppen av en bolt med et hull på toppen. Når du først tar av toppen, kan du ta av kamakslingene for å sjekke selve ventilløfterne. Kan du presse den sammen med fingrene kan du like gjerne bytte dem. -For å time kamakslingene fins det et spesialverktøy som låser kamakslingene i riktig posisjon og et som låser veiva. Koster noen kroner, men det går kanskje å låne av noen i klubben? Utover dette krever det ikke spesialverktøy, men du må ha riktig torx eller unbrako for å løsne topplokksboltene. Sistnevnte må forresten byttes når de er løsnet. -Det er fast takst på disse motorene å bytte termostaten når du først løsner reima. Det er også mange som bytter vannpumpa med det samme. Anbefaler Autohausaz. De har alt du trenger til en billig penge. Ok:) kva er leveringstida fra autohausaz? Og eg har en 91mod 100, men måtte opp på 92mod for å finne rette motoren, men d har vel ikkje noe å sei? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 16, 2010 Det er absolutt lurt å planslipe toppene når du allikevel har de av. Det er grusomt kjedelig om de slår seg, også går det et par mnd og du må gjøre hele jobben om igjen...Siden bilen har gått nesten 200 000 km kunne du jo kanskje koste på deg nye ventiltetninger og en innslipning av eksosventilene også, siden du allikevel har toppene av. Veit du prisen på plansliping og sliping av ventilene? er jo en gammel bil eg ikkje vil ha alt for masse utgifter på 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 16, 2010 Regn med minimum 500-1000 kr per topp for planfresing 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 16, 2010 Hva er grunnen til at du skal bytte de? vann i olja? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 16, 2010 Den lekker litt olje som trolig komme av en toppakning. og så ryker den litt kvitt, det kommer vel av litt forbruk av vatn. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 16, 2010 Det er ikke uvanlig at 2,6/2,8 12v lekker olje i bakkant fra toppakningene, så det er nok derfra det kommer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 16, 2010 Jeg ville først ha sjekket toppdekselpakningene og simringer til kamaksler om disse lekker. På den høyre toppen i bakkant sitter det et lokk , og her det kun en o-ring som tetter . Denne røk på min AAH og skapte et rimelig stort oljeforbruk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 16, 2010 ja lekkasjen kommer i bakkant av motor ja. men den ryker litt kvitt, det tyder vel på vannforbruk? forbruket er minimalt, men eg veit ikkje kor masse som skal til. og i såfall er det vel toppakningen som må skiftes uansett, eller ville eg sett dette på olja og? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 17, 2010 ja lekkasjen kommer i bakkant av motor ja. men den ryker litt kvitt, det tyder vel på vannforbruk? forbruket er minimalt, men eg veit ikkje kor masse som skal til. og i såfall er det vel toppakningen som må skiftes uansett, eller ville eg sett dette på olja og? Om motoren bruker vann, så blir vannet borte fra ekspanskjonstanken. Har du sjekket det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 17, 2010 Greit å forsikre seg om at det ikke er en noe annet som fører til de symptomene du har! Ikke moro hvis man koster på seg et toppakningsbytte og det viser seg at det ikke ble bedre etterpå! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 23, 2010 Er nok toppakninene som lekker, er oljesøl nedetter motoren på høgre side, under toppen. lite som tyder på toppdeksel eller andre ting. men har hørt man kan trekke litt til på strekkboltene, evt løsne en og en og trekke til igjen, noken som veit om dette funker? og i såfall, holder det lenge? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...