98 Audi A4 1.8 Automat - Mulig nødmodus.

Anbefalte innlegg

Hei.

Har litt problemer med A4en min, så derfor lurer jeg på ett par ting.

Jeg føler at bilens akslerasjon/trekk kraft ikke er som den skal.....

Bilen er gått 250882 km nå, å girkassen føles sliten.

Jeg merker dette pga rykking når den girer, spesielt når jeg legger den fra R (revers) til D (1.gir), turtallshopp mellom 2. og 3. gir, og henger lenge på høye turtall før den girer ned under normal kjøring.

 

Prøvde her om dagen når bilen var driftstempratur (90 grader etter en lang kjøretur) å ta kickdown fra stillestående på bløt asfalt/bein gate...å for å være helt erlig. Bilen ville ikke spinne.

En tanke sier meg at i å med at denne bilen skal ha 125 hester orginalt, så er det noe som ikke stemmer. Er det mulig at bilen kan gå i nødmodus pga mulig slitt automatkasse : klø : ?.....

Bare lurer, fordi jeg mener selv at bilen går skremmende dårlig. Har sittet på i en 95 modell A4 1.8 Sedan til en kamerat av meg, med manuell girkasse, å det kan nesten ikke sammenlignes med min 98 1.8 Sedan Automat.

 

Audi 100`en min (2.3E Sedan med manuell kasse) går også utrolig mye bedre, selv om den bare har 7 hester mer å er noen kilo tyngre vil jeg tro. Denne er en drøm å kjøre iforhold :tilber:

 

Noen som har noen gode svar å komme med, eller har vært borti det samme selv ? : vinke :

Takker for alle svar : rock :

 

Hilsen Fredrik :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du byttet olje og filter? Har det blitt gjort noen gang løpet av de 250882 km?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du byttet olje og filter? Har det blitt gjort noen gang løpet av de 250882 km?

 

Nei, girkasseolje å filter har jeg ikke byttet, å vet ikke når sist ble byttet.

Tanken har slått meg at det er olja som er moden for utskift....Har faktisk også vært å kjøpt ny olje, men har ikke fått skiftet den enda. Tenkte om det kunne være andre ting også som kunne spille inn, derfor jeg laget denne tråden.

Jeg har selv hatt bilen i bare noen mnd`er, å bilen var kjørt 248000 når jeg kjøpte den.

Men mulig dette er svaret på problemet da : rolleyes....

At alt ordner seg muligens med litt ny smørning i kassen.....Takk for tips Dagi ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ville satset på å byttet olje å filter først :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ville satset på å byttet olje å filter først :)

Jepp. Skal prøve på det ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakket med Møller i dag anngående å skift av girkasseolje.

De forklarte at hvis jeg skulle skifte olje ville bilen bare bli verre enn den allerede er :o !!!!...Kan ikke helt forstå det da : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er bare tull. Hvor har de det ifra, når det er skiftintervaller på oljen og filteret:confused:

 

Hvis prosedyren på oljebytte blir gjort riktig, så blir det alt annet enn dårligere.

 

Girkassen skal varmes til 45 grader ( kjøretur på ca. en halvtime)

Så tappes giroljen ut og bunnpanne på girkasse demonteres. Husk å skru ut hele tappepluggen, den er to-delt

Skift filter og rens magnet som ligger i bunnpanne

Monter bunnpanne med ny pakning

Så må du fylle på 3,5 liter rød ATF DEXTRON 2 olje.

Det som er vanskelig å gjøre med påfylling, er at oljen skal fylles på oppover i samme hull som avtapping. Da eg jobbet hos møller brukte vi spes. verktøy til det, (VAS 6262) så blir kansje litt vanskelig å lage. Så ikke tapp av noe før du har det i orden hvertfall.

I nødstilfelle kan du sette bunpanna på en girkassejekk og fylle denn opp med oljen før du setter den på plass.

 

Etter du har fyllt på 3,5 liter, er det bare å kjøre.

Peiling av oljen gjøres også gjennom samme påfyllingshull

 

Hele prosedyren tar ca en time, så et ''ikke merkeverksted'' tar nok ikke mangen kronene for jobben hvis du allerede har olje og filter

 

EDIT: ifølge Tolerancehidden er det enten 3,5L eller 5,5L, kommer an på motor,gir,modell etc...

Men det kan møller svare for ved hjelp av Reg.nr :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakket med Møller i dag anngående å skift av girkasseolje.

De forklarte at hvis jeg skulle skifte olje ville bilen bare bli verre enn den allerede er :o !!!!...Kan ikke helt forstå det da : klø :

 

Møller har vel også sagt at man ikke trenger å bytte olje på tip-tronic-kassene :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møller har vel også sagt at man ikke trenger å bytte olje på tip-tronic-kassene :)

 

Dettan er ikke noe tiptronic kasse Dag Ivar.....Så avangsert var det ikke da denne bilen rullet av samlebåndet : smil :.

 

Jeg har sjekket, å det skal 5.4 liter olje på kassen i følge Møller.

Takk for oppgitt fremgangsmåte Martin ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo ingen årsak.

 

Og det stemmer det Dag Ivar, tiptronic kassene trenger ikke byttes på :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakket med Møller i dag anngående å skift av girkasseolje.

De forklarte at hvis jeg skulle skifte olje ville bilen bare bli verre enn den allerede er :o !!!!...Kan ikke helt forstå det da : klø :

 

Refererer til dette innlegget, ang. oljeskift på din automatgirkasse, Fredrik :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Refererer til dette innlegget, ang. oljeskift på din automatgirkasse, Fredrik :)

 

Hm, snodige greier. Det er jo sant det han skriver da, brå tilførsel av ny olje, kan løsne avleiringer og tette saker og ting.: klø :

 

Får nesten arrestere meg selv litt og si at eg ikke var klar over dette: flau :

Men igjen, de har faste intervaller da, bare best å følge alle intervallene da.

Eg har skiftet mangen ganger på slike som har gått sinnsykt langt uten skift. Og det har gått bra, men som han sier ja, du har jo de det ikke går så bra med også

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg dropper oljeskiftet jeg, så gjør jeg ikke noe jeg muligens vil trege på etterpå ;)

Takk for linken Dagi : vinke :

 

Tråd kan stenges :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom dette er en 98-modell er dette en 5HP19-girkasse, altså en girkasse som er regnet som Tiptronic-girkasse.

 

Du bør absolutt skifte olje og filter. 5HP19/24/30-girkassene har komponenter som trenger svært ren olje for at de skal fungere, og dersom de ikke får det blir de blir de ødelagte. Oljen og filteret bør absolutt skiftes hver 60 000 km som nevnt over. Det at Møller sier noe annet kan du gi faen i (=

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det du gjør er å bytte olje og filter to ganger ganske hyppig. Da unngår du alle problemene som kan oppstå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.