#1 Skrevet November 18, 2010 Hei. Min far har en 2010 BMW X1. Kjørt ca 32.000km. Var akkuratt ute og kjørte den en liten tur og merket at den sporet noe voldsomt. Kan ikke huske at den har gjort det tidligere. De andre i familien som kjører den (untatt min far så klart) sier at den er noe rar på styringen. Så til spørsmålet, er det noe annet en breie dekk som kan gjøre at bilen sporer? Dekkene som står på er ikke så voldsomt breie. Det er 225/45-18 som står på. Kjører selv med 215 dekk på min bil, og den sporer ikke i det hele tatt... Noen innspill? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 18, 2010 Høres muligens ut som om diverse foringer et utslitt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 18, 2010 Ikke etter 32000 km, da er det nok mere sansynlig fortauskanter o.l. som er årsaken! Fort gjort Uansett så må bilen på verksted! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 18, 2010 Kan det være feil innpress? Passaten min sporer noe voldsomt til å være på 15" og den veit jeg har feil innpress på felgene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 18, 2010 Justere forstillingen? Selv om det strengt talt ikke skulle være nødvendig når den ikke har gått lenger, men mulig det tar litt tid for alt i forstilling å "sette seg" også. Jeg ville ihvertfall begynt med en forstillingskontroll. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 18, 2010 Sjekke luftrykk kan også være en plass å begynne..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 18, 2010 Ved forskjellig luftrykk vil bilen spore og med 225 bredde merker man det ganske godt. Ville begynt der jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 18, 2010 Hvilke dekk står på? (ikke dim, men merke/type) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 18, 2010 Hvilke dekk står på? (ikke dim, men merke/type) Det husker jeg ikke. Men det er sånne idiotiske Run Flat Tire så BMW bruke hvertfall... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 18, 2010 Det husker jeg ikke. Men det er sånne idiotiske Run Flat Tire så BMW bruke hvertfall... Mulig du har svaret der ja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 18, 2010 Jeg vil ikke tro at på en 2010 BMW X1 som er kjørt 32.000km har det vært skrudd på eller mont felger med feil offset osv Hvis du skal sjekke noe sjekker du alt på samme tid, hvis du ikke har mulighet selv få med kyndig hjelp! Sjekk at hjulbolter samt bolter i forstilling er fastskrudd! Sjekk for skader, slitasjer, defekter, kontrolere luftrykk i dekk og dekkenes tillstand samt overblikk av bilen. Tenker da på høyder, hjulets plassering i hjulhuset osv Til slutt selvfølgelig en kontroll på hjulvinklene! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 18, 2010 For "åpen" spissing vil gi masse sporing. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 18, 2010 Runflat dekkene er mye stivere og sporer mye mer, har lagt på vanlige dekk på div nyere bimmere, og de sier de har fått en helt ny bil etter dette. Feil spissing er heller ikke noe overraskende på nyere biler. Vi har måttet justert begge caddyene våre etter ca 15k etter tydelig feilslitasje. Omtrent hver nye Volvo må også justeres før 20k km. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 18, 2010 Hvis bilen har Runflatdekk -( feks .Bridgestone potenza), og det ikke er en alvorlig feil i understellet. Er det stor sansylighet at det er dekkene. Jeg har kjørt med slike og byttet til normale dekk, og da fått helt annen bil. Men sørg for å få gode dekk med runde kanter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 18, 2010 Som flere andre her ville også jeg satset penger på at problemet skyldes Run-Flat dekkene.. De er så stive i sidevegger og skuldre at det går ut over komfort og retningsstabilitet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 18, 2010 Svågern min har en 2007 modell BMW 520d Sedan kjørt 40000 km ca, å den kjører på 235/40R18 Run-Flat dekk, å en dag jeg kjørte den bilen, reagerte jeg også på at bilen sporte en del til å være så ny type bil 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...