#1 Skrevet November 18, 2010 Fattern ringte idag til Møller Gjøvik for å bestille service på A4 caben sin denne er det multironic på, og han på møller sa at på denne kassen var det 60k intervaller på Automat oljeskift. Men til saken, Samtidlig spurte han om åssen det var med Automat oljeskift på triptronicen på 05" Allroaden, (denne har gått 191k), og da sier han på møller at på de kassene skal det ikke skiftes olje på, dette var det verste man kunne gjøre, for disse kassene er hermetisk forseglet og er smøret for livstid, videre sa han at det og åpne disse kassene for å skifte olje og filter, var det som skapte problemer, som feks havari. Så dette frarådet han personelig! er det virkelig sant? at det å skifte olje på disse kassene er så farlig? måtte egentlig le litt når fattern fortalte dette. Såvidt jeg har skjønt så er det at det ikke blir skiftet olje osv, som skaper problemer?... noen som har en mening om dette ? - Bjørn 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 18, 2010 Alt mekanisk vil jo slite, og skape spon i olja, som igjen vil føre til mer slitasje, ikke alt vil bli tatt av filteret, filteret vil gå tett med tiden, samt oljen mister smøreevnen etter hvert som den blir eldre.. Det er mitt syn på olje:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 18, 2010 Fabrikken har sett med erfaring at kasser som har gått langt uten skift av olje.. i større grad havarerer rett etter første oljeskift enn om man hadde droppet å skifte olja. Det aller beste er å bytte olja feks hver 60000km.. Men da bør dette gjøres fra starten av og første 60k.. Om bilen først har gått 180000km uten skift så brått skifter olja, så har erfaringen til fabrikken på returnerte slike girkasser etter havari at det er kanaler som er blitt tettet slik at trykket på lameller er dårlig, dritt i magnetventiler osv.. som igjen har vist seg å skyldes brå tilførsel av ny olje med gode rense engenskaper inn i en gammel kasse med masse avleiringer innvendig, som da løsner og tetter ting:) Fabrikken anbefaler da utifra dette at man helst ikke bytter olja, om den har gått veldig langt uten skift.. da dette oftere fører til problemer enn bedring. Om man må bytte olja pga feks lekasje etc.. så bør det byttes et par ganger med litt kjøring i mellom så man får ut mest mulig av dritten som løsner. Men aller best er det helt klart med jevnlige skift fra dag 1:) Vi har sett rimelig mange tip kasser som har vært problemfrie for eier.. og bilen har gått langt, hvor eier så vil bytte olja og får problemer med kassa kort tid etter oljeskiftet. Klart det finnes mange som har byttet olje slik å ikke fått problemer.. men vag totalt sett har nok ENDEL mere mengde erfaring på dette og sier klart at slike førstegangs oljeskift etter lang km oftere skaper problemer enn bedringer:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 18, 2010 okei, takk for utfyllende svar Stian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...