#1 Skrevet November 19, 2010 Hei, er det noen her som har vært borti at 2,2 motoren ruser seg når en starter den, den ruser seg om den er varm eller kald, går alltid ned på normal tomgang etter ca 20-30 sekunder noen ganger lenger. Den kan gjerne holde rundt 3000 omdr. til den er ferdig. Går etter dette ned til normal tomgang. Jeg har sjekket falsk luft. Har gått med lupe og lett etter falsk luft med startgass, uten å finne noe feil. Noen forslag? Hilsen Kalle 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 19, 2010 Hva er det den ruser seg på? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 20, 2010 Hei, er det noen her som har vært borti at 2,2 motoren ruser seg når en starter den, den ruser seg om den er varm eller kald, går alltid ned på normal tomgang etter ca 20-30 sekunder noen ganger lenger. Den kan gjerne holde rundt 3000 omdr. til den er ferdig. Går etter dette ned til normal tomgang. Jeg har sjekket falsk luft. Har gått med lupe og lett etter falsk luft med startgass, uten å finne noe feil. Noen forslag? Hilsen Kalle regner med at du har en 2.3 10v NG motor og ikke en 2.2 KV 10v, stemmer det? Altså, som flere ikke vet, startgass fungerer _IKKE_ spesielt bra til å finne falskluft om de ikke er en enormt stor lekasje, og da går ikke en k-jet. Så du må nok ta fingre og øyne fatt og titte nøye etter spreker i plastikken Og skader aldri å rense tomgangsregulator heller. også greit å se at tomgangsbryteren på spjeldet faktisk slår inn med en gang du slipper spjeldet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 20, 2010 Sjekk om tomgangsbryteren faktisk fungerer. Gå over alle vakuumslanger og sjekk at de faktisk er tette. Det skal bare en mikroskopisk vakuumlekkasje til for at motoren ruser seg opp. Rens tomgangsregulatoren med bremsrens og la den ligge med våpenolje innvendig natten over, helst i romtemperatur for å smøre lagerne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 20, 2010 Audien min er en original 1988 90 quattro med 2,2 10 v kV motor, har vært i mitt eie siden 2001 Jeg har rengjort tomgangsventil, men jeg har ikke lagt den i olje natten over, den var ny:) Bryteren virker som den skal. jeg har fått tak i en helt ny tomgangsmotor, så jeg håper på den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 20, 2010 Hva er det den ruser seg på? Send den på avrusing: rolleyes Har ikke k-jet en ekstra kaldstarts dyse da? Prøv å koble ut den å se om det hjelper. Kan jo være det er en feil som gjør at den aktiveres hver gang bilen starter 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 21, 2010 Hehe avrusing har jeg prøvd lenge på uten å lykkes ja, kaldstartdysa var den første tingen jeg tenkte på, men den er det ikke. Takker alle for innsatsen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 21, 2010 På KU/KV/HX (samme motor) aktiveres kaldstartdysen av termoswitchen (termotidsbryteren) som sitter i kjølevannet. Termoswitchen fungerer slik at den åpner kaldstartdysen mens starteren går og sprøyter inn bensin i opptil åtte sekunder. Når kjølevannet blir over 35 grader aktiveres ikke kaldstartdysen. Dersom termoswitchen er defekt får du stort sett en bil som er tungstartet varm da den får for mye bensin. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 21, 2010 Jeg har tatt av kontakten til kaldstartdysen, og det er ingen forskjell. Har bestilt tomgangsregulator så får vi se. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...