#1 Skrevet November 23, 2010 Hei. Som tittelen sier så driver jeg sliter fært med godkjenning av audin min:( det er en Audi 100 som skal godkjennes som s4 sedan. Får ikke vekt garanti.. Har vært i Hamburg og godkjente bilen på TUV på fredag.. Men det er vist nok ikke bra nok i Norge med TUV godkjenning (( så jeg lurer på om det er noe her inne som har godkjent noe slik bil før?? Skulle hatt papirer på den bilen eller dl nr på Audi 100 Quattro chassi og s4 chassi hvis noen har det!? Jeg trenger virkelig hjelp:( har ikke så veldig lyst til å kaste denne bilen slik den er nå, litt for strøken til det:((( alt er til hjelp;) Tusen takk på forhold!!! Mvh aslan 1 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 24, 2010 Etter hva jeg har lest og forstått er det gjengs oppfattet at SV godkjenner på bakgrunn av TÜV-godkjenning som kan dokumenteres. Noe du sannsynligvis kan, om du har vært og vist bilen og fått den godkjent i Hamburg. Har du vært på ny visning av bilen og SV vil ikke godlkjenne den med dine TÜV papirer? I sa fall, hva begrunner de det med? Fant ikke delenummer på chassis på vagcat dessverre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 24, 2010 Hva slags tuv dreier det seg om? Hvordan foregikk denne testen og etter hvilket regelverk har du tuv i forhold til? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 24, 2010 SV sier bare at TUV papirene gjelder ikke i Norge.. Bare fabrikanten kan gi tillatelse for å ende vekter osv.. Jeg har godkjent bilen på TUV Hansen. Dem har gått over bilen og sett om delene er fra de to donor bilen jeg har plukka delene av og bekrefta at alt er fra s4.. Men vekt garanti får jeg ikke av fabrikanten eller importøren i Oslo, det kan man bare glemme har jeg funnet ut nå.. Men var på SV idag her på Lillehammer og snakka med en kar på teknisk. Han sa at man kan endre egen vekt men ikke tottal vekt.. Altså jeg kan få den registrert med 4 seter hvis jeg går ned med 40kg på bilen fikk jeg høre idag... Men i Oslo på Risløkka så sa dem at man kan ikke lage 4 seter når s4 ikke blir lever med 4 seter fra fabrikken.. Har dere hørt noe om det eller vært borti?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 24, 2010 så man kan altså ikek redusere antallet seter? Det vil da si at det er umulig å registrere en bil som egentlig har 4/5 seter som varebil? Står det noe om vekt i dette skrivet fra tuv da? Evt. er delenr på chassi det samme som på en s4? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 24, 2010 tull og atter tull. man kan registrere ned antall seter uavhengig hva bilen er levert med. gamle bilen min hadde registrert sitteplass for 3personer, mens orginalt var 4. dette pga bilen ble for tung med en annen motor og det var alternativet. tror meg ikke så skal jeg prøve å linke opp vognkortet. dette er en ombygd golf 1 cabriolet 79modell. denne justeringen ble foretatt før jeg godkjente med 16v motoren. 1979 modellen har vesentlig lavere totaltvekt og slet allerede med bare en standar 8v gti konvertering men jeg har det svart på hvitt at det har blitt gjort tidligere. og jeg vet fra bare 3 år tilbake at det gikk. siden det var ett alternativ igjen når jeg bygde om til 16v pga atter noen kg over NORGE!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 24, 2010 Dette sier kjøretøyforeskriften: 7. Krav om dokumentasjon For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for. Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret. TÜV er et slikt laboratorium. Dette sier rettningslinjene om TüV: SFOOR anser at TÜV dokumentasjon i de fleste tilfeller tilfredstiller §7-2 pkt. 7`s krav om dokumentasjon av ombygginger. Vi vil presisere at ombyggingen må være fagmessig utført og at kjøretøyet ved kontrollen tilfredstiller de konstruktive kravene. Dette er klippet fra dokumentet Genrelle retningslinjer for diverse ombygginger i forhold til kjøretøysforskriften kapittel 7. SFOOR: Vegdirektoratet opprettet ved notat av 23. november 2004 en spesialgruppe innen reparasjon, ombygging og oppbygging; SFOOR. Gruppen skal gi rådgivende uttalelser til trafikkstasjonene blandt annet i de tilfellene hvor det er tvil om hvilke typer arbeid som skal defineres som reparasjon, ombygging og/eller oppbygging av kjøretøy. Det presiseres at trafikkstasjonene i enkelt saker henvises til å be SFOOR om uttalelse i henhold til tidligere føringer. Mitt spørsmål da er tok din trafikkstasjon kontakt med SFOOR? Eller sa de nei selv? noe de ikke oppfordres til.. SFOOR går så og si alltid god for TÜV godkjenninger.. så det er ganske greit å få sjekket:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 24, 2010 Er egentlig helt på trynet at de godkjenner en ombygging til sterkere motor på bakgrunn av at karosseriet er levert med denne motoren/effekten, men kan ikke godkjenne den vekten som det samme karosseriet har orginalt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 25, 2010 Det stor ikke noe i om vekt i TUV papirene slik jeg har skjønt det.. Men ja SV på Risløkka i Oslo bare sa at, nei du for ikke redusere antall seter.. Pga Audi s4 kom ikke med 4 seter fra fabrikken osv.... Det viker som at dem gidder rett og slett ikke og gjøre noe for å hjelpe til.. Så nå skal jeg prøve på å regestrere den som 4 seter bil.. Må bare redusere litt vekta.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 28, 2010 Detta var noe dritt Aslan, kjett! men jeg vet du har en plan, en stygg plan men god! Eller hva? Den er ikke så stygg, men stygg mot denne tøffe Audi 100n som aldri blir godkjent pga. av helvetes trangtilsynet!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 29, 2010 Detta var noe dritt Aslan, kjett! men jeg vet du har en plan, en stygg plan men god! Eller hva? Den er ikke så stygg, men stygg mot denne tøffe Audi 100n som aldri blir godkjent pga. av helvetes trangtilsynet!! Huff, ja er jævla kjett dette her Kjett at jeg ikke får godkjent bilen selv om jeg har TUV godkjening osv Og jeg har ikke sjangs til å fjerne 95 kg på fram akslingen heller Men ja, har en stygg plan for 100'en ja Så det er bare å vente og se Men først så skal jeg bygge opp nye norske S4'en lik som 100'en 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 29, 2010 Tenk deg alle pengene du har brukt og timene for å gjøre BT fornøyd, også hjalp det ikke en dritt! Forbanna møkkafolk! Men du har jo hatt det mye artig med 100n "ulovlig" *hehe* Men nå blir det andre boller! Gratulerer med ny bil, orginal S4 sedan! ! Må forsette på tråden din da, kan bli artig og se hvordan den blir!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 29, 2010 Jeg vet at f.eks rammevangene framme er forskjellige fra A100 4/5 syl og A100 S4 samt 6 og 8 syl. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 29, 2010 jeg har en kompis som har en volvo 850 sedan, denne bilen er vell reg for 4 personer orginalt.. bilen er ombygget i Sverige, til 850 t5r Godkjent med X ant hester i norge, denne bilen ble godkjent og reg for 3 personer. Når det er mulig å godkjenne en volvo 850 men færre seterm så må det vell gå å gjøre det på en audi og..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 31, 2011 Det går garantert og ned registrere til mindre antall seter. En kollega registrerte en 240 om til to seter i fjor, bla pga bur og vekt. Men er vel som du sier at de ikke gidder og prøve og være bejelpelig engang. Et problem er jo at om du har begynnt en sak hos et gitt BT/SV, så må den gjøres ferdig der og. Jeg prøvde her i høst med en sak og gå til et annet BT, men de beklaget høfflig og sa de ikke kunne overprøve en sak fra et annet BT. Selvom de til det fulle så galskapen... Kom til oss først neste gang sa dem, så går det nok lettere :-) Kan det være mulig og få SFOOR til og se på saken uavhengig av SV? eller må det gå via dem tro? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 31, 2011 En ting som sikkert kan være greit for folk å vite... styr unna risløkka, det har vært helt bajas tilstander der og er formodning ikke så mye bedre nå. Hva det gjelder at man ikke kan søke om godkjenning et annet sted når man har fått et negativt vedtak fra en trafikkstasjon, så er ikke det heeelt tilfellet. Man kan få til det selv om det muligens er litt i grå sonen... men spør dere selv... hva om man selger bilen til en som bor på andre sida av landet.... da må det jo også være mulig å søke hos den lokale trafikkstasjonen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 31, 2011 Jeg kan også bekrefte at biler kan registreres med færre seter. En RS4 varebil i klubben ble jo nylig reg. som 4-seter ved innsetting av baksetet, fordi eieren manglet belter til setet i midten bak. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...