Hjelp til å forstå dimensjon råde/veivlager.

Anbefalte innlegg

Heisann, må jo bytte råder i den ene AEB blokka mi da jeg må ha noe som tåler litt mere effekt ved turbobytte.

 

Når jeg først bytter råder sier det seg selv å bytte råde og veivlager.

 

Men når jeg ser etter rådelager og veivlager så finner jeg orginal, over, og underdimensjonerte lager.

Hvordan vet jeg egentlig hva jeg skal velge? Må vel ta klaringstest med å legge den plastikkstrimmelen mellom lager og råder/veiv for å sjekke at klaringen blir riktig på den skalaen når det monteres.

 

Men må jeg bare kjøpe noen lager, så måle klaringen å se om de funker eller ikke, så kjøpe på nytt om de ikke går innenfor kravene?

 

Håper på noen tips, aldri fått noen forklaring på akkurat dette før.

 

Evt noe mere jeg bør bytte når blokka er fra hverandre? Skal bytte oljepumpe og selvfølgelig alle pakninger, men noe annet jeg bør ta med?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ikke vil bruke plastigauge test så kan du måler journalene på veiva... det bør være bra nok indikasjon. Det kan også hende i enkelte tilfeller at lagerbanene i blokka er blitt ovale eller vie, men da kan man linje hone dette til riktig spesifikasjoner :)

(men dette går litt over hvor langt stempelet går opp i blokka)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men så lenge jeg ikke har gjort noe spesielt så skal det være orginaldimensjon som bør passe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men så lenge jeg ikke har gjort noe spesielt så skal det være orginaldimensjon som bør passe?

 

noen få sekunder uten olje og det kan være gjort feks... :)

 

Det virker som at det er endel som bare kjøper std. størrelse og slenger inn uten å sjekke noe klaringer i det heletatt... det er ikke nevneverdig smart, men ser ut som det fungerer i mange tilfeller...

 

Det beste er uansett å sjekke så slipper du å lure og risikere unødvendige utgifter, men lagere er ikke så dyre så du kan sikkert bare kjøp std. lager og bruke plastigauge etterpå for sikkerhetsskyld som om det ikke avdekker om lagerbukkene er ovale feks.... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men hvor får jeg tak i plastigauge? Tenkte å sjekke klaringer på alle lagerene for å gjøre det litt mere nøye, greit at det sikkert ikke blir sykeste motoren men 400hk+ så føler jeg at det er verdt litt ekstra tid eller penger.

 

Men når du sier at lagerbukkene kan bli avrunde/ovale. Er dette noe jeg må måle for å se eller ser man det ved nøye ettersøking med det blotte øyet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men hvor får jeg tak i plastigauge? Tenkte å sjekke klaringer på alle lagerene for å gjøre det litt mere nøye, greit at det sikkert ikke blir sykeste motoren men 400hk+ så føler jeg at det er verdt litt ekstra tid eller penger.

 

Men når du sier at lagerbukkene kan bli avrunde/ovale. Er dette noe jeg må måle for å se eller ser man det ved nøye ettersøking med det blotte øyet?

 

Det er alltid smart å sjekke sånt når du bytter deler... det er ikke noe garanti for at råder eller lagre ALLTID er inne for spec og det er unødvendig å rase motorn pga. noe sånt..

 

søk og du finner :)

 

det ser du så absolutt ikke med øyne, da har du hatt rådebank en stund i så fall :P

 

Jeg tror ikke de tpleier å være et problem på audi's r5 motorer uansett så at du har riktig klaring med plastigauge e.l. er sikkert bra nok. Men skal du måle så må du skru på lagerbukkene og måle innveding diameter i høyde og på tvers. Men utstyr til å måle dette er vel ikke akkurat billig hvis de skal være nøyaktige nok om jeg ikke tar feil :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

får hvertfall bruke plastigauge å sjekke klarering :)

 

Er snakk om en 1.8T da, ikke en R5. Men skal nok få det til å funke etter litt undersøking å litt nøye skruing :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

får hvertfall bruke plastigauge å sjekke klarering :)

 

Er snakk om en 1.8T da, ikke en R5. Men skal nok få det til å funke etter litt undersøking å litt nøye skruing :)

 

Er i samme båt som deg om dagene, holder på å skal montere inn nye JE stempler og IE råder med "calicoated" lagre på min 1.8T. Litt problemer med å få tak i måletråd her i Bergen men skal ta noen tlf imorgen å høre litt rundt.

 

Har akkurat skaffet meg en "flexihone" til å hone opp sylinderene med før montering.

 

Hva bruker du av innmat?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal kjøpe h-råder og bruke orginale stempler. Blir nok scat råder tenker jeg.

Mahle orginalstempler er jo smidde å holder langt, så ser ikke helt vitsen med å legge masse mere penger i det om jeg ikke skal borre opp eller stroke.

 

Hvor mye effekt regner du med når du er ferdig da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal kjøpe h-råder og bruke orginale stempler. Blir nok scat råder tenker jeg.

Mahle orginalstempler er jo smidde å holder langt, så ser ikke helt vitsen med å legge masse mere penger i det om jeg ikke skal borre opp eller stroke.

 

Hvor mye effekt regner du med når du er ferdig da?

 

Har hørt at originale stempler er gode for rundt 400 men jeg bestilte JE stempler med litt lavere comp 9.25:1 så jeg kan justere tenningen litt også. Fikk et tilbud jeg ikke kunne si nei til kan du si.

 

Jeg kommer ikke til å kjøre så høy effekt men har en turbo som er sendt over til england for "hybrid treatment" dvs bratt momentkurve som holder hele registeret som jeg syntes virker veldig kjørbart. Er ikke så veldig fan av toppeffekt da jeg også har R-sykkel.

 

Turboen er en k04 hybrid med RS6 innmat men med k03 eksoshus så passer rett på Miltek systemet mitt.

 

Regener med å havne rundt 300+

 

Regner med du skal montere nye stempel ringer så du får gi meg en lyd hvis du trenger en flexihone for å de-glassere sylinderene før montering.

 

Hvilken turbo skal du gå for?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men når jeg ser etter rådelager og veivlager så finner jeg orginal, over, og underdimensjonerte lager.

Hvordan vet jeg egentlig hva jeg skal velge?

 

Men må jeg bare kjøpe noen lager, så måle klaringen å se om de funker eller ikke, så kjøpe på nytt om de ikke går innenfor kravene?

 

Håper på noen tips, aldri fått noen forklaring på akkurat dette før.

 

Evt noe mere jeg bør bytte når blokka er fra hverandre? Skal bytte oljepumpe og selvfølgelig alle pakninger, men noe annet jeg bør ta med?

 

Noen kan ha slipt veiva og montert overdim tidligere. Hold derfor øynene åpne når du demonterer, sjekk delenr på alle lagrene for å forsikre deg om at alle er orginaldim.

 

Se på veiva, har den ikke synlig slitasje (noe som naturligvis ikke er innlysende å avgjøre for et utrenet øye) så er veiva heller ikke urund og man kan derfor montere orginaldim lagre. En kontrollmåling av veiva er et godt prinsipp. Er den derimot slitt eller skadd må man slipe veiva og da gjøres det slik at overdim lagre passer.

 

Under montering av lagre måler man med klaringen med Plasticage. Er klaringen feil finnes følgende feilkilder: feil lagerdim i forhold til slipingen på veiva, slitte lagerbukker slik at linjeborringen blir feil, feil moment.

 

Når motor først er åpen kan du vurdere hvor langt den har gått og hvor slitt den er. Vurder å skifte:

- stempelfjærer

- alt av pakninger

- rådelager, bærelager, aksiallager

- ventilstyringer (+ frese seter)

- alt av registerdeler

- hydrauliske ventilløftere

 

Lurt å:

- planslipe toppen

- planslipe toppflaten av blokka

- montere elektrisk motorvarmerelement

 

Du spurte vel også hvor du får kjøpt Plasticage, svaret er der du handler overhalingsdelene, feks her: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=1849627#post1849627

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha, elektrisk motorvarmerelement er ikke akkurat noe som slår meg i denne sammenhengen, men det er nok ganske smart å montere når man først har motorn ute, ja. Ganske godt tips egentlig :P

Men man må bare huske på å bruke den når det blir kaldt! Tross altså kommer meste slitasjen når motorn er kald.. kanskje 90% av vanlig slitasje? Siden olja er for tykk til å smøre ordentlig :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt at originale stempler er gode for rundt 400 men jeg bestilte JE stempler med litt lavere comp 9.25:1 så jeg kan justere tenningen litt også. Fikk et tilbud jeg ikke kunne si nei til kan du si.

 

Jeg kommer ikke til å kjøre så høy effekt men har en turbo som er sendt over til england for "hybrid treatment" dvs bratt momentkurve som holder hele registeret som jeg syntes virker veldig kjørbart. Er ikke så veldig fan av toppeffekt da jeg også har R-sykkel.

 

Turboen er en k04 hybrid med RS6 innmat men med k03 eksoshus så passer rett på Miltek systemet mitt.

 

Regener med å havne rundt 300+

 

Regner med du skal montere nye stempel ringer så du får gi meg en lyd hvis du trenger en flexihone for å de-glassere sylinderene før montering.

 

Hvilken turbo skal du gå for?

 

Du kommer til å få en god kjørbar bil hvertfall, men du hadde nok ikke trengt lavere komp. Men får man ett godt tilbud på stempler så sier man ikke nei, så er hele bunndelen klar:)

 

Jeg skal selvfølgelig montere nye stempelringer, så siden di allerede har fått tak i flexi hon så skal jeg si ifra når jeg trenger å hone blokka mi.

 

Planen min er å gå får den T3/T4 hybriden jeg har liggende. Ikke noe kulelager eller noe rask spoolup på den. Men klarte 1.5 bar fint før 4000rpm når jeg testmonterte den, å den skal klare 450hk+ Så blir vel en motor med litt høyt register, men veldig god å kjøre til vanlig også når jeg testet den, og ikke så tørst som T3 super 60'n som sitter på nå på vanlig kjøring :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen kan ha slipt veiva og montert overdim tidligere. Hold derfor øynene åpne når du demonterer, sjekk delenr på alle lagrene for å forsikre deg om at alle er orginaldim.

 

Se på veiva, har den ikke synlig slitasje (noe som naturligvis ikke er innlysende å avgjøre for et utrenet øye) så er veiva heller ikke urund og man kan derfor montere orginaldim lagre. En kontrollmåling av veiva er et godt prinsipp. Er den derimot slitt eller skadd må man slipe veiva og da gjøres det slik at overdim lagre passer.

 

Under montering av lagre måler man med klaringen med Plasticage. Er klaringen feil finnes følgende feilkilder: feil lagerdim i forhold til slipingen på veiva, slitte lagerbukker slik at linjeborringen blir feil, feil moment.

 

Når motor først er åpen kan du vurdere hvor langt den har gått og hvor slitt den er. Vurder å skifte:

- stempelfjærer

- alt av pakninger

- rådelager, bærelager, aksiallager

- ventilstyringer (+ frese seter)

- alt av registerdeler

- hydrauliske ventilløftere

 

Lurt å:

- planslipe toppen

- planslipe toppflaten av blokka

- montere elektrisk motorvarmerelement

 

Du spurte vel også hvor du får kjøpt Plasticage, svaret er der du handler overhalingsdelene, feks her: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=1849627#post1849627

 

Kjempegod smørbrødliste detta! Toppen skal brukes fra blokka som jeg har nå, den er overhalt for ikke så lengesiden. Så alle lager i bunndel skal byttes, stempelringer, og alt av pakninger og bytter vann og oljepumpe samtidig. Det med planslipe blokka har jeg ikke tenkt så mye på enda, så det var bra du sa:)

 

Å montere motorvarmer når blokka er ute må være beste ideen jeg har hørt når man faktisk har ut blokka. Så sykt mye enklere, for har tenkt på det å montere defa motorvarmer eller slikt :)

Selv om jeg alltid venter på at motor blir varm føre jeg lar turbo og turtall få kjenne noe som helst belastning.

 

Takk for alle tips, setter pris på det:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.