#1 Skrevet November 25, 2010 Hei. Før jeg dro på jobb var jo tempen 10+ grader hjemme, men i det siste nå har det vært svært kaldt. Jeg glemte jo så klart å tømme av vannet på motoren for å fylle på frostvæske istede, kjøpte væska men glemte å fylle på Nå har det vært -5 til -15 grader hjemme, så kan vell ikke tro annet enn at vannet i motoren har frosset? Tips til hvordan jeg tiner opp dette vannet for å få tømt det ut? Er det bare å sette bilen i en varm garage over tid å la det tine, eller finnes det noen annet tips? Bilen skal selges, så hadde vært greit å fikset dette så fort jeg kommer hjem. Gjelder en 1.9TDK motor i Passat 96 mod. Takker på forhånd! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 25, 2010 Næmmen TES-Racing da.. dette var ikke mye racing-aktig! :PPPP.. Hadde fått den inn i garagen med en varme ovn på å fått tappa det av å fått i noe kjøleveske ja 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 25, 2010 Ja du kan ikke gjøre annet enn å trille den inn i en garasje og vurdere skadene etter at den har tint opp. Er ikke noe serlig å kjøre med vann på motoren uansett hvor varmt det er ute, da ruster det innvendig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 25, 2010 Må hvertfall ikke finne på og kjøre den med frossen vatn, da kan det gå til helvete! Hadde inne en kunde bil en gang, der vannet hadde fryst, radiatoren og blokk var fryst, men han kjøre like godt, spruta olje overalt! Få den inn i varmt lokale, få den tint opp og har du motorvarmer og sett i den mens den tiner. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 25, 2010 Må hvertfall ikke finne på og kjøre den med frossen vatn, da kan det gå til helvete! Hadde inne en kunde bil en gang, der vannet hadde fryst, radiatoren og blokk var fryst, men han kjøre like godt, spruta olje overalt!Få den inn i varmt lokale, få den tint opp og har du motorvarmer og sett i den mens den tiner. Var det jeg frykte. Nei, vet jeg ikke skal kjøre med bare vann. Men bilen fikk bare vann når jeg kjørte fra der bilen sto til overhaling til der den står idag:P Bilen er ikke blitt brukt nesten ikke siden den ble overhalt motoren, men med vann i motor såklart. Får tine opp drittn å helle på frostveske. Kan blokka sprekke? Om noen slanger ryker har jo ikke det noe å si, bare blokka og vesentlige deler ikke tar store skader:o Da får jeg finne frem slepetau eller bilhenger når jeg kommer hjem, og få den inn i en varm garage å få tinet den opp. Hva med en cupevifte (under oppsyn) mot motorrommet, og motorvarmer? Usikker på om svigermor har lånt bilen mens jeg har vært borte, men hvilke symptomer kan det være hvis noe skulle skjedd? Sånn at jeg kan høre med de hjemme om de har lagt merke til noe.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 25, 2010 Akkurat samme situasjon som med gamle 80`n min. Dytta den inn i garasje og tinte over natta. Morgenen etter lå det en diger oljedam under bilen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 25, 2010 Slangene er vel ikke det første som ryker vel Men uansett.. Lykke til håper på det beste. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 25, 2010 Har ikke disse motorene frostplugger? De skal jo i teorien sprette først. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 25, 2010 Akkurat samme situasjon som med gamle 80`n min. Dytta den inn i garasje og tinte over natta. Morgenen etter lå det en diger oljedam under bilen... Alltså..Hvis jeg setter inn bilen for tining, og det ikke er noen oljedam/lekasje under bilen så er jeg på den trygge siden? Såfremt ingen slanger har sprukket? Hva har ryki om den lekker olje, sprekk i blokka? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 25, 2010 Jeg har enda ikke sjekket hva det var som sprakk, så det kan jeg dessverre ikke svare på... Ikke prøvde jeg å starte den etter det heller, så aner ikke hva som skjedde. Kan muligens være pakning på oljekjølern på filteret, da den er vannkjølt. Vet ikke om du har det, for øvrig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 25, 2010 Jeg ville ha satt den på tining over natten, og prøvd å dratt den rundt et parr ganger på veien eller noe for og se at alt går rundt som det skal.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 26, 2010 Jeg ville ha satt den på tining over natten, og prøvd å dratt den rundt et parr ganger på veien eller noe for og se at alt går rundt som det skal.... Oki. Alle tips tas mot med takk. Ingenting får bli gjort før jeg kommer hjem fra jobb, men i værste fall får jeg kanskje arrangert dette før jeg kommer hjem.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 26, 2010 Hadde defekt toppakning sammen med vann i stedet for kjølevæske her i høst og da lå det vann i sylindrene som var fryst til is. Motoren stod bom og er glad jeg ikke fant på å tuae den i gang. Skifta toppakning og inspiserte topp og tut og kjør! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 26, 2010 Hadde defekt toppakning sammen med vann i stedet for kjølevæske her i høst og da lå det vann i sylindrene som var fryst til is. Motoren stod bom og er glad jeg ikke fant på å tuae den i gang. Skifta toppakning og inspiserte topp og tut og kjør! Toppakninga på bilen er jo ny, da mye er overhalt i toppen på denne etter havari. Så tror ikke det skal være noe lekasje på toppakninga iallefall..Skal den startes skal den startes med nøkkel, uansett ikke "trillstart". Blir vell å slepe den i garagen til en kamerat når jeg kommer hjem, isolert med skikkelig dieselfyrer.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 26, 2010 For all del ikke rør starteren på bilen før den har tint! Da går regreim å andre deler fort til helvete. Skjedde meg en gang å måtte bytte reg reim og vannpumpe. Kunne gått mye værre. Ene frostpluggen på turboen gikk også. Ellers overlevde motoren:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 26, 2010 For all del ikke rør starteren på bilen før den har tint! Da går regreim å andre deler fort til helvete. Skjedde meg en gang å måtte bytte reg reim og vannpumpe. Kunne gått mye værre. Ene frostpluggen på turboen gikk også. Ellers overlevde motoren:) Oki, takker for alle tips:) Ser ut til at det er meldt mildvær hjemme fom 3.Desember så kan være heldig at den tiner selv til jeg kommer hjem. Men kan jeg gå ut ifra at vannet har tint i motor, hvis det har tint i vannbeholder? Har 2-3 dager med 0-2+ grader ser jeg, men det kan jo forandres.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 26, 2010 VIlle ikke satsa på at alt i motoren har tint selv om det har det i ekspasjonstanken. Man vet aldri 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 26, 2010 VIlle ikke satsa på at alt i motoren har tint selv om det har det i ekspasjonstanken. Man vet aldri Oki, da får jeg vente litt ekstra da..å koble til motorvarmern etterhvert som det tiner. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet November 26, 2010 Bedre å være ekstra forsiktig enn å bare krysse fingra å fyre igang for tidlig. Men sjekk etter olje og vannlekasjer når du faktisk fyrer den også. Kan ha gått ting til helvete uansett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet November 26, 2010 Hva med denne frostpluggen da? Er det en sikkerhet som er for at vannet skal renne ut fra motor før det fryser? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet November 26, 2010 Denne spretter ut når vannet fryser og letter på trykket. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet November 26, 2010 Denne spretter ut når vannet fryser og letter på trykket. Oki, slik som jeg trodde da. Får da håpe at min motor har det. Ingen som kan sjekke dette i ETKA? Hvor sitter isåfall denne frostpluggen slik at jeg kan sjekke om den er der når jeg kommer hjem? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet November 26, 2010 Er frostplugger på den motoren.. Ser de fort bare ved å glane på blokka. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet November 26, 2010 Er 4 frostplugger bak på blokka, har du motorvarmer er en frostplugg erstattet av motorvarmeren. Ikke stol på at disse spretter ut, jeg tviler.... Hva tenkte du på når du har en "nyoverhalt" motor og heller på den vann? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet November 26, 2010 inn i garasje,skru opp lokket på ekspansjonstanken=o) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...