#26 Skrevet November 26, 2010 Jeg gjorde samme tabbe på en Golf en gang, startet motoren og sprengte radiatoren. Det beste du gjør er nok å få bilen inn i en varm garasje. Tvi tvi. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#27 Skrevet November 26, 2010 Er 4 frostplugger bak på blokka, har du motorvarmer er en frostplugg erstattet av motorvarmeren.Ikke stol på at disse spretter ut, jeg tviler.... Hva tenkte du på når du har en "nyoverhalt" motor og heller på den vann? Roger: Har ingen anelse..Det ble handla ny bil og passaten gikk i glemmeboksen. Handla inn kjøleveske og der ble dunken stående..Jeg får gjøre som dere sier her, sette den inn i garage med varme på, og koble på motorvarmer etterhvert og se om jeg får tinet det opp. Men er på jobb så får ikke gjort noe før jeg kommer hjem uansett.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#28 Skrevet November 26, 2010 Roger: Har ingen anelse..Det ble handla ny bil og passaten gikk i glemmeboksen. Handla inn kjøleveske og der ble dunken stående..Jeg får gjøre som dere sier her, sette den inn i garage med varme på, og koble på motorvarmer etterhvert og se om jeg får tinet det opp. Men er på jobb så får ikke gjort noe før jeg kommer hjem uansett.. Du bør jo ev få noen kompiser til å gjøre dette asap hvis det er lenge til du er tilbake..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#29 Skrevet November 27, 2010 Da har jeg samme saken. Bilen min har stått noen dager, men alt fungerte tilsynelatende ok. Clutch og gir var siruptregt, men kom seg etterhvert. Men ingen varme fra varmeanlegg til tross for at tempen sto på 90. Så ,mens jeg kjørte gjennom en tunnell steg den ganske kjapt fra 90 til 120, og kjølevannsvarselen begynte å lyse. Noen kompiser som kom og lekte veihjelp sa at det lå en 3km stripe med vann etter meg... så da lekker det tydeligvis noen steder! Bilen gikk kanskje i 30sek etter at det forbaska lyset kom på, kom meg ut av tunnellen og fikk tatt en liten nødstopp. Slangene er helt kalde og det er ingen vann i dem både på øvre og nedre kobling av radiator - alt er rent ut. Ekspansjonstanken er full. Motoren hadde en helt fin gange.. virker ikke som den er skadet på noe vis. Hvor er det vanlig at det kommer lekk når slikt skjer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#30 Skrevet November 27, 2010 "Frostplugger" har vel egentlig ikke den funksjonen som hovedfunksjon, det er vel bare slik at de som regel spretter ut grunnet trykket? Man bør vel ikke stole på at det har skjedd. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#31 Skrevet November 27, 2010 Du bør jo ev få noen kompiser til å gjøre dette asap hvis det er lenge til du er tilbake..... Jeg er hjemme igjen Torsdsg 9.Desember..Nesten alle jobber offshore:o Og veldig mange har flyttet..Men, jeg skal ta en runde å høre:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#32 Skrevet November 27, 2010 Da har en kjenning vært å kjent på slangene, og det er bare sørpe inni de, ikke frosset i slangene iallefall. Han tømmer av det vannet som er på den imorgen, og heller på frostveske og klemmer på slangene for å få det til å sirkulere uten å starte bilen..Kanskje jeg har berge akkurat da. Men skal til tining uansett når jeg kommer hjem. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#33 Skrevet November 27, 2010 Var bare sørpe i slangene og ekspansjonstanken hos meg også, så det er dessverre ingen garanti for at det har gått bra... Men vi får håpe på det beste Hos meg var det tross alt snakk om temperaturer fra -20 og ned i ca. en måned, så jeg vil kanskje tro du har sluppet bedre fra det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#34 Skrevet November 27, 2010 Hadde ALDRI startet bilen før jeg visste at det ikke var noe fryst vann noe sted, kan hende det er is i radiatoren, kan bli en dyr afere og starte den når det er bob bob bob... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#35 Skrevet Desember 10, 2010 Starta bilen idag, kjørte den inn i garagen og skal inn med 3kw vifteovn imorgen. Kjørte den 6m fra der den sto og inn i garagen. Har idag vært 1-2.5+ grader hele tiden, og vært ganske mildt siste dagene så kjente jeg på radiatorslangen og alt virket fint, bobla bra i beholderen når jeg klemte. Tømte på litt frostveske og klemte mer på slangen for å sirkulere litt. Kommer en å ser på den på Mandag så skal få tinet den opp til da. Håper den blir solgt nå.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#36 Skrevet Desember 12, 2010 Da har jeg vært å kjørt en tur:) Tempen gikk opp til 90 grader, og radiatorslangen ble varm så det tyder på at frostveska sirkulerer iallefall. Har fyllt etter med frostveske så den har fått sirkulert seg, og alt ser ut til å være bra. Bilen har stått i et par dager etter oppstart, og ingen vanndam eller oljedam under bilen. Stått i garage på samme plass med tørt gulv..Så har nok vært heldig tror jeg:) Da vil jeg takke alle for hjelpen!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#37 Skrevet Desember 14, 2010 Jeg hadde en civic en gang i tiden der jeg også hadde glemt kanna med frostvæske. Det var midt på sommeren og hadde nettopp byttet radiator, men tenkte jo ikke på frostvæska:p Det som skjedde var at vinteren kom og jeg startet bilen en dag og kjørte til ferga. Motoren begynte å jage på tomgang men jeg kunne ikke skjønne hvorfor: klø : Kjørte av ferga når den hadde kommet på andre siden og kjørte videre. Men etter noen minutter tenkte jeg "frostvæske!". Stoppet bilen med en gang og åpnet panseret og kjente på slangene. Noen var harde men begynte å bli litt slushie:o Det jeg gjorde var å vente til noe av det hadde tinet, startet motoren og lot den gå litt på tomgang før jeg stoppet den igjen. Dette gjorde jeg en del ganger til alt hadde tinet og kjørte rett til nærmeste bilrekvisita og kjøpte frostvæske: rolleyes Heldigvis hadde ingen ting gått i stykker og merket heller ikke noe problemer med motoren i ettertid. Det fungerte å tine vannet på denne måten, men det nok ikke anbefalt:rolleye: hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...