Is i veivhusventilasjon - Høyt Oljetrykk

Anbefalte innlegg

Biltype og motor ses i signatur:

Var ute på en 50 mils tur i går kveld i 15-20 minus.

Merket ingen ting på motor eller kraft, men begynte å se litt mer røyk enn normalt i bakspeilet. Dette ble verre og verre. Røykla ganske bra når turbo ga ladetrykk.

Ingen lamper i instrumentpanelet ble tent. Jeg bestemte meg for å stoppe da jeg så sort røyk. Da så jeg at det hadde "sprutet" olje fra olepåfyllingslokket, og det kom litt oljedamp ut. Da jeg åpnet lokket, kom det ganske bra med trykk ut. Jeg fant fort ut at slangen fra toppdekselventilasjon var full av is rett før turbo, og tettet veivhusventilasjonen 100%. Dette har også skjedd meg 2 ganger tidligere, men har da ikke tettet helt slik at dette trykket har oppstått.

Sier seg selv at varm oljedamp, som blir blandet med luft som er 20 minus vil kondensere og fryse.

Sitter igjen med noen spørsmål jeg håper noen har svar på:

Finnes det noen "Triks" for å unngå dette?

Finnes det ikke oljetrykkssensor på denne bilen? Hvis jeg trykker "check" knappen ved instrumentpanelen, er "oil pressure" en av de testene den kjører, men virker den sensoren kun når du tester med denne funksjonen? Rart jeg ikke fikk noen feilmeldinger når trykket var såpass...

Kan dette gi andre feil, som defekt toppakning etc.? Hvor er det motoren har "presset" ut oljen som fikk den til å ryke? Motoren hadde kastet ut 3-5 dl olje (peilet før jeg begynte på turen).

Det er sikkert topp for turboen når man har istapper som fyker inn i skovlene også...

:bs:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et av "triksene" er jo å rengjøre veivhusventilasjonen en gang iblandt samt å sørge for hyppigere oljeskift. Disse to tingene vil forebygge problemet som har oppstått hos deg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et av "triksene" er jo å rengjøre veivhusventilasjonen en gang iblandt samt å sørge for hyppigere oljeskift. Disse to tingene vil forebygge problemet som har oppstått hos deg.

 

Det interessante er jo at jeg skifter olje på 10000 og renser ventilasjonsslangen ofte. Isen var "blank", og ikke den typiske smørblandinga man finner i slangen hvis man venter for lenge.:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det interessante er jo at jeg skifter olje på 10000 og renser ventilasjonsslangen ofte. Isen var "blank", og ikke den typiske smørblandinga man finner i slangen hvis man venter for lenge.:confused:

 

Tjah... mye småkjøring da vil jeg tro..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tjah... mye småkjøring da vil jeg tro..

 

Ikke riktig dette heller. Bruker bilen kun til og fra jobb. 168 km tur retur hver dag. Og dette hendte som sagt under en langtur på 500 km. Ingen som har tilsvarende motor som har vært borti dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter en liten investigering... Siden bilen er importert fra Tyskland, så har den feil rør fra veivhusventilasjon til luftinntak. Den skal ha en annen type som heter "varmerør" for land med kaldt klima, som skal unngå at dette skjer.

Nok en grunn for å ikke kjøpe bruktimport igjen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Montro om jeg også må skifte mine rør da, samme motor, og samme land. Fikk oljetrykklys i FIS i dag, og undrer om det er oljepumpa eller rørene etter å lest dette. Men kan sies at det er plussgrader ute nå, men har vært veldig kaldt de siste dagene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du burde ta av slangen for å se etter en kjøretur om det ligger is nedi slangen. Jeg mistenker at den sensoren som sjekker oljetrykk kun monitorerer om trykket er for lavt, ikke for høyt som jeg hadde. Har delenummer til den slangen som er til "kalde land" her:

03G103493T SCHLAUCH

068906391B HEIZROHR (har varmeelement innbygd og må kobles til strøm...)

 

Det er rør samt en annen tilkoblingsstuss til luftinnsuget. I tillegg må du ha en sil som skal stå mellom luftfilterboks og luftføring/inntak med delenr:

8E0129054 SIEB

 

Sikkert mer som må byttes for å gjøre den "vinterklar", men har ikke helt oversikt enda.

Sitter å studerer litt deler om dagen (har tilgang på deleprogram), og dette er det jeg har funnet ut av til nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.