Kjøpt brukt Touran med veldig skjeve felger - hva har man rett på?

Anbefalte innlegg

Hei

Har altså kjøpt en 2007 Touran Highline Exclusive som har gått 52000. Da jeg kjørte hjem fra butikken, merka jeg en veldig risting bak så snart jeg kom inn i 80-sona. Denne ristinga hadde jeg ikke kjent når jeg testa bilen, da jeg ikke var oppe i så stor hastighet.

Stakk innom en dekkbutikk i dag, og fikk litt sjokk da vi tok av bakdekka. Den ene var helt synlig skjev. Den andre var og skjev. De på butikken mente at dette ikke var spes. lurt å kjøre på, for bilen sin del. Hva tror folk her om det?

Men så var spørsmålet, hvem skal kjøpe nye felger? Bilen er kjøpt av en forhandler, men forhandleren har solgt denne "i kommisjon" som han sa. Vet ikke helt hva dette vil si, men han har solgt bilen for en bekjent eller noe. Men uansett, den kontrakten jeg har å forholde meg til er mellom meg, og en forhandler.

Når man kjøper bil fra en forhandler, har man automatisk en form for garanti/reklamasjonsrett ut over det som er vanlig ved et privat kjøp?

En siste ting er jo at den ristinga her MÅ jo forrige eier av bilen ha kjent, så dette burde vel strengt tatt vært opplyst om uansett?

Æsj, er så kjedelig når sånnt som dette skjer. Er jo så utrolig strålende fornøyd med alt annet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kommisjon betyr at de selger den videre for eieren for en slant med penger og at de dermed ikke eier bil.

hjul i ubalanse er ikke bra, klart avhengig av hvor mye, det skal vel trolig litt til for at det faktisk begynner å slite litt på deler... Skal vel litt til før slitasjen er merkbart tror jeg...

Men ta det opp med forhandler, vil ikke de gjøre noe, så tar du det opp med tidligere eier. Men du kan jo si til dem at det er av dem du kjøpte bilen og det oppleves jo som dårlig service om de ikke kan rydde opp i det :)

Lykke til :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste litt i kontrakten nå, og står der at firmaet fraskriver seg alt ansvar osv osv. og at den er solgt i kommisjon.

Men uansett, en feil som selger bør ha visst om kan man alltid reklamere på. Og den ristinga der MÅ han tidligere eieren ha visst om..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette tror jeg ikke du kommer så lang med ettersom du har prøvekjørt bilen og ikke fant det ut da.

finn noen felger eller noe på finn.no som du setter på istede for å bruke masse tid på å prøve å få noe dekt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med Arve her.. Dette skulle du ha merket under prøvekjøring. Klager du i ettertid på sånnt, så må du nesten bevise at du ikke har kjørt i et hull selv;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte akkurat samme som deg Stian, at det blir jo nesten umulig å bevise at dette ikke skjedde på vei hjem fra forhandleren.

Men saken er den at bilen har og en mangel som ble oppdaget etter jeg kjøpte den, nemlig at den ikke hadde regnsensor. Det stod i annonsen at den skulle ha. Dette burde jeg vel og sjekka på prøvekjøringa, men man husker jo ikke alt alltid.

Anyways, har nå snakket med forhandleren, og dette skulle vi få fikset. Han kjenner noen som retter felger, så vi kan jo prøve det først. Hvis ikke gir jeg meg bare f.. og kjøper noen nye felger.

Har lagt ut en "ønskes kjøpt"-tråd her nå så.. :) Er vel sikkert noen som har noen av disse felgene liggende, da mange bytter felger på touran.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.