1990 Golf II 1.6 (forgasser) fusker

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg nylig en velholdt Golf II 1.6 automat, motorkode PN, 69HK forgasser. Bilen er gått kun 105.000km.

 

Motoren fusket litt, spesielt ved pådrag og motstand, kanskje ekstra mye ved kald motor, men også når varm. All kraft forsvant en periode før den kom seg igjen ved å slippe opp gassen og være litt forsiktig på foten for å komme i gang igjen, mulig den kuttet på en sylinder(?)

Begynte med å bytte fordelerlokk og rotor da det var litt koks på kontaktpunktene, men det gjorde ingen utslag.

 

Ohmet pluggkablene, alle hadde samme motstand, men den korteste (sylinder 1?) var det veldig vanskelig å få kontakt gjennom, var en del irr og graps på pluggenden av kabelen.

 

Iom. at det er samboeren som skal ha bilen, og det billigst mulig (student), kjøpte jeg pluggkabler og plugger på biltema (Brisk-plugger). Kjørte i de nye flotte delene med det resultat at motoren bare ble _veldig_ slapp og så vidt klarte å kjøre en bakke uten å daue.

 

Da begynte jeg å eksperimentere litt med opprinnelige pluggkabler og nye plugger og omvendt og frem og tilbake, men fuskingen har bare eskalert. Nå vil den ikke gå rent med det opprinnelige oppsettet heller, når den starter så hoster og harker den, og dauer nesten alltid når jeg gir litt gass, å kjøre nytter ikke.

 

Dette ble jo ekstra galt når jeg satte inn tenningsdelene fra Biltema, kan det tenkes at disse har skadet coil eller transistor-tennings-dingsen? Hvordan kan jeg teste disse i så fall?

La merke til at disse kablene har større motstand jo lengre de er ifht. de opprinnelige som hadde samme motstand alle sammen.

Nå skal det sies at den opprinnelige pluggkabelen med dårlig kontakt bare har fått enda dårligere kontakt etter jeg har drevet på å rote inni med multimeter-stikker og tatt den av og på pluggen, har prøvd å kjøre med en Biltema-kabel på den ene sylinderen, men det gjorde ikke noe utslag.

 

Luftfilteret lå inni hanskerommet fant jeg ut etter å ha kjøpt bilen, det var tomt i luftfilteboksen : klø :, kan det har kommet noe rusk/fukt i gasseren som forårsaker dette? Aner ikke hvor lenge den er kjørt med slik som dette. (mulig tidligere eier kanskje har tatt det ut som et ledd i feilsøking på fuskingen selv)

 

Tenkte på mandag å kjøpe nye plugger (ikke biltema...) og en boks med CRC forgasserrens for å begynne et sted rimeligst mulig.

Originale pluggkabler er jo hinsides dyrt, Møller skulle ha 500,-/stk, Mekonomen ville ha 1200,- før rabatt for et sett. Biltema tok 270,- for sine... Hva er det som er så spesielt med disse kablene som gjør at de kan ha slike priser?

 

Har noen noen gode tips til hvor jeg kan begynne å feilsøke? :tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.