#1 Skrevet November 28, 2010 Hei Har en Touran 2007 mod. Highl. Excl. hvor det kun er slik hjelpevarmer. Har opplevd et par ganger når jeg står i ro på tomgang (gjerne 10 min eller mer) at det begynner å ryke noe voldsomt fra høyre side av bilen. Skjønner at dette må ha noe med webastoen å gjøre, og regner med at den "kveles" eller noe? Hva skal/kan gjøres? Bilen er gått 52 000km. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 28, 2010 HeiHar en Touran 2007 mod. Highl. Excl. hvor det kun er slik hjelpevarmer. Har opplevd et par ganger når jeg står i ro på tomgang (gjerne 10 min eller mer) at det begynner å ryke noe voldsomt fra høyre side av bilen. Skjønner at dette må ha noe med webastoen å gjøre, og regner med at den "kveles" eller noe? Hva skal/kan gjøres? Bilen er gått 52 000km. Er ikke noe farlig og helt vanlig. Er eksosen fra Webastoen og eksosrøret til denne ligger vell på høyreisden om jeg ikke husker feil. Er nok ikke noe galt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 28, 2010 Var ute og starta bilen istad. La meg ned så jeg fikk se litt under. Er nok kanskje bare litt uheldig vind eller noe som har samla mye røyk og at det har blitt litt poffe-effekt. Men har merka at den eksosen KAN komme inn i bilen til tider, og det liker jeg ikke. Jeg har ofte bikkja i bilen, og ønsker jo å kunne f.eks sette på varmen mens bikkja sitter i bilen, men vil jo nødig at han skal daue av kullosforgiftning.. Er det noe jeg faktisk må bekymre meg for? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 28, 2010 Er som Ørjan sier helt normalt. Skal være sånn. Den har behov for å brenne rent systemet innimellom, viktig at den for lov å gå da til det slutter å ryke ellers vil det etterhver "tette seg" og bilen må på verksted for å få det igang igjen. Webastoen har eget eksosrør bak høyre forhjul. Hvis man står på tomgang når dette skjer vil bilen kunne dra inn røyklukt gjennom friskluftsanlegget. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 28, 2010 Hvis man står på tomgang når dette skjer vil bilen kunne dra inn røyklukt gjennom friskluftsanlegget. Dette er grunnen til at jeg mener at VW burde ha påkostet seg en knapp hvor man kan slå av webastoen. Stod å venta på noe mat i går, og ble halvveis forgifta inni bilen.. Men hvis det er sånn at den må få gjøre dette, så hadde det hjulpet lite å deaktivere den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 28, 2010 Trykk på Econ knappen så slår webastoen seg av. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 28, 2010 Det er fult mulig å forlenge eksosrøret til webastoen Har gjort dette flere ganger på div maskiner Om du ikke får tak i eksos rør kan jeg se på jobben om vi har noe liggende 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 28, 2010 Men har merka at den eksosen KAN komme inn i bilen til tider, og det liker jeg ikke. Jeg har ofte bikkja i bilen, og ønsker jo å kunne f.eks sette på varmen mens bikkja sitter i bilen, men vil jo nødig at han skal daue av kullosforgiftning.. Er det noe jeg faktisk må bekymre meg for? Hadde samme problemet som deg med eksos inn i kupeen på min første Touran(2004 model). klagde på dette og eksosrøret ble forlenga (på Vw sin regning) og hadde siden ikke det problemet. I Touranen jeg har idag (2010 model så har det ikke vært problem i det hele tatt). Så problem kan løses 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 28, 2010 Ja men daaa så Da avventer jeg bare litt å ser det an.. Visste jo egentlig at man kunne slå av webastoen med eco-knappen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 28, 2010 Ble du halvveis forgiftet, eller syns du at det luktet litt dieseleksos? Skal mye til før det er noen fare for liv og helse... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 28, 2010 Går an med resirk av luften mens du står på tomgang også da. Da har du fortsatt varme fra webastoen, og ingen lukt inni bilen. Gjør dette selv på min Touran, som ryker noe jævlig... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 28, 2010 Ble du halvveis forgiftet, eller syns du at det luktet litt dieseleksos? Skal mye til før det er noen fare for liv og helse... Måtte ikke på legevakta for å si det slik... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 28, 2010 Går an med resirk av luften mens du står på tomgang også da.Da har du fortsatt varme fra webastoen, og ingen lukt inni bilen. Gjør dette selv på min Touran, som ryker noe jævlig... Kjempetips! Skjønner ikke hvorfor det ikke slo meg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 3, 2010 Dette er grunnen til at jeg mener at VW burde ha påkostet seg en knapp hvor man kan slå av webastoen. Stod å venta på noe mat i går, og ble halvveis forgifta inni bilen.. Men hvis det er sånn at den må få gjøre dette, så hadde det hjulpet lite å deaktivere den. Følger du lover og regler så er det ikke noe problem da det ikke er lov å stå på tomgang lurer på om ikke webasto bør forbys dersom man "tolker" disse reglene på en spesiell måte Får vel snart bot for å kjøre webastoen på morran også Forbudet mot tomgangskjøring er regulert i Trafikkreglenes § 16 : 1.I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødvendig utslipp av røyk eller gass. http://www.bt.no/nyheter/trafikk/Full-forvirring-om-tomgangskjoering-1023975.html 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 3, 2010 Samme "problemet" på min Touran også. Det ryker MYE til tider. Skjedde en ganger mens jeg stod å festet mini-me i bilstolen sin. Er ikke noe særlig at han får i seg eksosen såpass konsentrert syntes jeg, så etter det står jeg aldri på tomgang når han er med.. Ellers så gir jeg blanke i regelen om tomgangskjøring, som stort sett alle andre.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 3, 2010 Det lukter fælt diesel, men er temmelig ufarlig. Du kan stå ganske lenge på tomgang i en garasje med en (frisk) dieselbil og/eller webastoapparat, uten at lufta blir farlig. Det er langt verre med bensin. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 4, 2010 har reparert endel på desse webasto anleggene og vis eksosen kommer inn så kan det være eksos røret fra varmeren til eksospotta som er sprekt, de har en tendens til det, og da kommer det mere inn.. vis du tar av dekselet på høyre siden i fangeren foran kan du lyse inn og da ser du røret og potta. kan være greit å sjekke.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...