Enda en frosset-kjølevannstråd

Anbefalte innlegg

Trenger hjelp! : gråter :

 

Jeg har tydeligvis ikke hatt nok kjølevæske i A4en, for på fredag kom det ikke noe særlig varme av varmeanlegget, og så begynte temperaturen å stige. Har visst etterlatt meg en fin stripe med kjølevæske på et 3km-strekk.

 

Fikk stoppet, og bilen ble hentet og fraktet til garasjen av NAF. Når jeg gikk fram og så, var det godt med trykk i ekspansjonstanken, og helt fullt der.

 

Jeg vet at det har vært kjølevæske på bilen, men tydeligvis bare ikke nok.

 

Når jeg går ut til bilen for å se over, 2 dager etterpå, er ekspansjonstanken nesten tom, så ser ut som isen har tint iallefall. Da har den stått i oppvarmet garasje en stund.

Fargen på kjølevannet som er der, er skittent mørkt brunt, og det er små, hvite prikker nedi der.

Peilet oljen, og den var nesten på minimum, da har jeg skiftet olje for ca 4mnd siden, og peilet den på max for ca3 mnd siden. Den pleier ikke å bruke særlig mye olje, så dette syntes jeg det var mistenkelig lite.

Jeg syntes også at jeg hører en tikkelyd fra motoren som jeg ikke har hørt før (ikke den der sensor-klakkingen). Høres ut til å komme direkte fra motoren, det høres på en måte ut som løst metall.

 

Hva kan være ødelagt? Toppakning? Sprekk i blokken? Har jeg egentlig frostplugger eller andre overtrykksmekanismer? Har en 1.6 ADP-motor!

 

Takk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Update: Tømte ut gammelt kjølevann, så skittent og fælt ut, men ingen tegn til olje. Åpnet oljelokket, ingen grå belegg eller noe slikt nedi der.

Fylte på nytt, det sirkulerte fint uten tilsynelatende problemer. Iallefall ingen frostplugger som har dotte ut.. så da er spørsmålet hvor alt kjølevannet lakk ut!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det fosse vell ut fra lokket på ekspansjonstanken da. Siden det ikke er noe lekkaskje å du såg at det rann vann fra bilen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Inn i sylinderen via en ødelagt toppakning og ut sammen med eksosen i form av vanndamp?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan heldigvis avkrefte den siste der! :P

Lå rustbrunt slushy kjølevann etter meg i kilometervis bortover, kompisene mine som kom og lekte veihjelp drev å skled og irriterte seg over det på veien.

Er det slik at om det kommer overtrykk i ekspansjonstanken, så vil det renne ut? ser det er et slags avløp på toppen der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det fortsatt trykk i eksp.tanken når bilen går?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal sjekke dette i dag! Takk for tips! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lokket på ekspansjonstanken har en sikkerhetsventil som vil slippe ut kjølevæske hvis trykket blir for høyt. Jeg vet ikke om denne sikkerhetsventilen bare er "engangs" eller om den vil tette igjen hvis trykket blir normalt, men den vil slippe ut kjølevæske ved overtrykk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er jeg rimelig sikker på at det er det som har skjedd!

Det er nemlig et litt funky lokk på ekspansjonstanken, ser ut som vann kan bli presset oppover i korken, og komme ut ved siden av påfyllingshullet i toppen, hvor det er en dreneringskanal, selv om lokket er skrudd igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var denne løst, løsningen var den over :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.