#1 Skrevet November 28, 2010 Har i en stund hatt problemer med at batteriet lader seg ut. Jeg lurer på om dette komme av at batteriet er gammelt eller at det kanskje rett og slett er for ugunstig kjøring, at jeg ikke rekker å lade tilsvarende som vi bruker. Det er snakk om en A8 2.5 TDI 98 modell. Kjører bilen stort sett 10-15 minutter om morgenen og ca samme tilbake på ettermiddagen, dette er rundt 8km antar jeg. En gang eller to blir det en lengre tur men dessverre ikke veldig ofte motoren blir 90 grader. Vi bruker automatisk klimaanlegg i bilen, men prøver å unngå bakrutetråder og varmeseter. Noen som har en ide om det vil hjelpe å skifte batteriet eller må vi kjøre lengre turer for at det skal være noe vits? Bilen var på NAF-test i fjor og de mente at kaldstartkapasiteten var bra, men batteriet måtte lades. Vi må lade 2-3 ganger /mnd føles det som. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 28, 2010 har ca samme kjøring å sliter overhode ikke med at jeg blir fri for strøm... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 28, 2010 Ok, får du motorvarm bil ? Har kanskje ikke noe å si? Muligens litt mindre strømforbruk på en A4 også? Eventuelt noen forskjell mellom diesel og bensin? Prøver å finne ut alle eventuelle variabler før jeg kjøper nytt batteri 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 28, 2010 På en start skal man kjøre ca 20min for å få ladet opp batteriet igjen..CA..... forskjell om det er vinter eller sommer, og ladespenning såklart.. Men er batteriet gammelt er det bare å bytte, ikke noe å lure på engang 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 28, 2010 Gjelder stamping på tomgang som kjøring? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 28, 2010 Vil ikke si det. Jo lavere turtall, jo mindre lader dynamoen. Mens klima, radio, lys o.l. forbruker like mye strøm uavhengig av turtall. Så man oppnår mye bedre opplading ved å ligge på litt turtall, enn å stå i ro i kø med tomgangsturtall. Når man står i kø så starter gjerne den elektriske radiatorviften å gå i tillegg for å holde motortemp i sjakk, og det medfører jo ytterligere strømforbruk. :-) Du har en bil fra 98. Har du peiling på når batteriet ble byttet sist? Hvis det er så lenge siden at du ikke vet/husker, ville jeg spandert 1000,- på et nytt batteri på biltema. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 28, 2010 Tviler på at vifta går noe særlig da bilen skjelden når mer enn 60 grader før vi er framme.. Webastoen trekker vel sitt av strøm også.. Er biltema batteri noe å spare på da? Er vel bedre å kjøpe et "bra" batteri til 2000 kr? Er bra stort batteri som står i bilen også.. og tungt som juling 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 28, 2010 biltema batteri har vel kommet nokså godt ut i test.har et selv og har ingen problem med det. webasto trekker godt med strøm den ja,har ikke defa anlegg og? evnt koblet til en defa lader? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 28, 2010 Hvis du har webasto som surrer og går før oppstart attpåtil, er det ikke noe tvil om at 10 min kjøring to ganger om dagen ikke er nok til å lade opp igjen batteriet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 28, 2010 ps mener webasto når jeg kjører som ekstravarme, originalt.. Defa hadde selvfølgelig løst alle problemer og hadde vært en drøm, men har ikke strøm ved parkering, så det er dessverre ikke en mulighet.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 28, 2010 Tja, du sjekker jo ladespenninga når bilen står på tomgang.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 28, 2010 Kjører bilen stort sett 10-15 minutter om morgenen og ca samme tilbake på ettermiddagen, dette er rundt 8km antar jeg. Du kunne jo like godt ha kjøpt deg en el-bil, til den kjøringen der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 1, 2010 Du kunne jo like godt ha kjøpt deg en el-bil, til den kjøringen der. Dårlig med det du.. Ikke at jeg har prøvd men er vel ikke mange el-biler i Norge i dag som gir samme komfort som en A8.. Eller plass til alt man vil ha med seg.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 1, 2010 (endret) Kan på død og liv ikke finne igjen multimeteret men lurer på å gå for et nytt batteri. Antar at den lader siden det ikke har vært et problem når vi har kjørt litt lengre turer tidligere i sommer f.eks. Har et slikt batteri nå: http://www.eikeraudio.no/nettbutikk/odyssey_pc1700/112/vis_prod/221# Ser det står 72Ah der, vil det være gunstig å gå for noe med høyere for å få bedre "småkjøringskompatibilitet" ? Biltema sine har 88Ah mener jeg, i alle fall de som "er til" denne bilen. Har sett meca har et med 110Ah til ~2200 kr Mekonomen til ~1750 for 108Ah. Er det noe å gå for eller bare bortkasta? Setter pris på alle tips ang batterier 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 1, 2010 Var jeg deg ville jeg ha kjøpt et std. bly/syre-batteri som Biltema sitt på 88 Ah og heller gitt det en opplading en gang eller to pr mnd. Vær bare forsiktig og ikke lade med for høy spenning (gjelder forsåvidt alle batterier), maks 14,5V anbefales. Husk at når du kjøper et nytt batteri så er de aldri fulladet, samme hva selgeren sier 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 1, 2010 Da kan jeg vel forsåvidt beholde batteriet jeg har.. Poenget er at jeg vil unngå å måtte lade hele tiden.. Er skrekkelig tungvindt da bilen står på offentlig parkering og jeg må skru ut batteriet hver gang (det er nesten 30kg) og gjøre dette hver helg er ikke akkurat noe jeg ønsker, har heller ingen gunstige steder å lade batteriet så det står på utsiden med ledning ut vinduet. Har en vanlig bilbatterilader, den burde vel ikke gi for mye? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 1, 2010 Da kan jeg vel forsåvidt beholde batteriet jeg har..Poenget er at jeg vil unngå å måtte lade hele tiden.. Er skrekkelig tungvindt da bilen står på offentlig parkering og jeg må skru ut batteriet hver gang (det er nesten 30kg) og gjøre dette hver helg er ikke akkurat noe jeg ønsker, har heller ingen gunstige steder å lade batteriet så det står på utsiden med ledning ut vinduet. Har en vanlig bilbatterilader, den burde vel ikke gi for mye? Ser problemet ditt. Ingen mulighet for å lade den når du er på jobb heller? Mange av batteriladerene på markedet gir for høy ladespenning (over 14,5V). I tillegg går de ikke ned på vedlikeholdslading (13,4V) når batteriet er fulladet, men holder samme høye spenning. Husk at et batteri kan ikke lades for mye (såfremt speningen ikke er for høy). Et batteri som ofte er helt eller delvis utladet vil sulfatere og ta kvelden ganske fort 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 1, 2010 Som Hermann skriver sørg for at bilen lader 14,5V og ikke 14,1V da får du maksimalt ut av systemet! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 1, 2010 Skal få sjekket dette når jeg finner multimeteret.. Og dessverre dårlig med strøm overalt hvor jeg parkerer.. ellers hadde jeg nok installert Defa for lenge siden.. Slik det er nå er dessverre en stor nedtur... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Desember 1, 2010 Det første du må gjøre er er å måle ladespenningen. Ladespenningen blir ikke høyere på turtall. 11-1200 omdreininger holder. Du skal ha mellom 14.4 og 14.1 selv med varme i setene bakrute og vifta på fullt. Har du ikke det må du se på dynamo/spenningsregulator i tilleg til et nytt batteri. Men hvis batteriet ditt er mindre enn 5 år så burde det vøre håp for det hvis det ikke har blitt for dårlig ladet over tid. skal være noe dato stempling på det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Desember 2, 2010 Å skifte et batteri under slike forutsetninger og med vanlig for lav ladespenning (som 99% av tyske biler har) vil være den sikre død for det nye batteriet også etter kort tid. Med det bruksmønsteret der er det ingen vei utenom hyppige oppladinger, spesielt i vinterhalvåret.. Å kjøre bilen 10 minutter et par ganger om dagen lader batteriet mer og mer ut for hver dag, ingen sjans til at bilen klarer å ta inn igjen det etterslepet uten en langtur på flere timer.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Desember 2, 2010 Som nevnt tidligere, sjekk ladespenning med noe belastning, er den ok, bytt batteri. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...