#1 Skrevet November 28, 2010 (endret) Som nevnt over, bilen begynte plutselig å hive ut olje under motoren et eller annet sted..... Golf 4 2001 modell 1,6 16V 105HK, motorkode AUS. Bilen stod hjemme, ingen oljelekk som jeg kunne se, kjørte en tur på rundt en mil, stoppet bilen og var der 3 timer ca. uten å merke noe. Startet bilen, og da jeg rygget ut, så så jeg at der lå en stor dam olje under bilen! Kan noe ha frosset eller noe? Rundt 6-7 minusgrader. Kikket i motorrommet, lå olje alle veier opp bak motoren på passasjersiden. Tror oljen har havnet på trekkakselen, og blitt kastet oppover, men bare en teori. Kan den ha kastet ut i veivhusutluftinga eller noe? Luftfilterboksen var ikke full av olje. Den har nok kastet ut ca2-3 desiliter. Etterfylte litt, og kjørte hjem. Tok inn bilen i garasjen, og gjorde rent under motoren for olje. Skrudde av plata under, og saumfarte alt for lekk etter rengjøring, uten å se noe lekkasje: klø : Der er en plastboks i bakkant av motor, nokså langt nede, med rør på skrå oppover til ny boks, begge skrudd inn i blokka, og veivhusutlufting ut fra den igjen. Kunne ikke se noe der heller etter rengjøring. Kan det allikevel ha lekket der?? Slangen over opp til luftfilterboksen er tett, finner ikke hull i den heller. Skrudde av øvre del av registerdeksel, tenkte på tetninger inn i motoren, men reimer og lignende er tørt. Kikket både når bilen står, og med motor i gang. Hva kan dette være, og hva må jeg gjøre for at det ikke skal skje igjen?? Skumle greier:confused: Hadde satt stor pris på om noen hadde gode forslag her:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 28, 2010 Veldig stor sjans for at veivhusventilasjonen er fryst. Denne ligger på baksiden av motoren under innsuget. Svart plast boks som er skrudd på blokka. Det som skjer i de fleste tilfeller på denne type motor er at oljen kommer opp og ut peilepinnen. Start motor å ta ut peilepinnen så ser du kjappt om dette er problemet. Pass seff på at det faktisk er olje på motoren før du starter den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 28, 2010 Tipper det med veivhusventilasjonen jeg også. Det var ihvertfall et lite "problem" på VAG fra 80- og 90-tallet. Det egentlige problemet er at det dannes kondens i oljen som legger seg i denne "boksen" og når det er kaldt nok så fryser det til is, og overtrykket i veivhuset må finne alternative veier enn den egentlige veien. Min bror hadde samme problemet på en -90 Polo 1,3. Det var tining av ventilasjonshuset, så var motoren grei igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 28, 2010 Veldig stor sjans for at veivhusventilasjonen er fryst. Denne ligger på baksiden av motoren under innsuget. Svart plast boks som er skrudd på blokka.Det som skjer i de fleste tilfeller på denne type motor er at oljen kommer opp og ut peilepinnen. Start motor å ta ut peilepinnen så ser du kjappt om dette er problemet. Pass seff på at det faktisk er olje på motoren før du starter den. Takker og bukker for tips:) Kikket på den boksen ja. Oljen lå helt opp til peilepinnen, trodde den var blitt kastet opp der fra trekkakselen som var dynket i olje, men da kommer det nok derfra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 29, 2010 Tipper det med veivhusventilasjonen jeg også. Det var ihvertfall et lite "problem" på VAG fra 80- og 90-tallet. Det egentlige problemet er at det dannes kondens i oljen som legger seg i denne "boksen" og når det er kaldt nok så fryser det til is, og overtrykket i veivhuset må finne alternative veier enn den egentlige veien. Min bror hadde samme problemet på en -90 Polo 1,3. Det var tining av ventilasjonshuset, så var motoren grei igjen. Kan det evt. hjelpe å få skrudd denne av, og rengjort den? Ikke lett å komme til.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 29, 2010 Rengjøring er nok det beste ja, evt å bytte den ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 29, 2010 Takker og bukker alle sammen for hjelp:) Var smekkfullt av gørr. Kommer nok fra den gamle motoren som var gåen/høyt oljeforbruk. Skrudde over den delen. Renset alt nå, og montert. Spennende om det gir seg:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...