AFN (1.9TDi) motor blir ikke varm. - NY info 13/10 !

Anbefalte innlegg

Samme problemet med Touran min om dagen. Får ikke opp motortempen på den.

Har også vært litt tungstartet nå som det har vært så kaldt.

Er det glødepluggene da kanskje som må byttes?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme problemet med Touran min om dagen. Får ikke opp motortempen på den.

Har også vært litt tungstartet nå som det har vært så kaldt.

Er det glødepluggene da kanskje som må byttes?

Disse "glødepluggene" varmer kunne vannet på motoren etter start for å få opp driftstempraturen.

Har du startvansker er det glødeplugger til dieselen som sitter på selve motoren 4 stk en pr. sylinder.

Kan også være batteri da en TDI trekker BRA med strøm i startøyeblikket.

:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse "glødepluggene" varmer kunne vannet på motoren etter start for å få opp driftstempraturen.

Har du startvansker er det glødeplugger til dieselen som sitter på selve motoren 4 stk en pr. sylinder.

Kan også være batteri da en TDI trekker BRA med strøm i startøyeblikket.

:)

Ja er jo driftstempen på motoren som ikke vil opp. Går kanskje opp til 70 grader men blir ikke varmt inne i kupèn. Kan la bilen stå å gå i 30 min uten at det blir noe varmt.

Bruker jeg ikke defa`n så er bilen veldig tungstartet nå i kulda. (når den har stått lenge)

Kan det altså være glødepluggene som er skyld i alt dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stig Are: En eller flere glødeplugger som er defekte, samt at webastoen er død.. Kom deg på møller eller en som har vag-com å les ut feilminne på motor og ekstravarmer.

De glødepluggene det er snakk om på bilen til Christian har ikke du på din Touran.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja er jo driftstempen på motoren som ikke vil opp. Går kanskje opp til 70 grader men blir ikke varmt inne i kupèn. Kan la bilen stå å gå i 30 min uten at det blir noe varmt.

Bruker jeg ikke defa`n så er bilen veldig tungstartet nå i kulda. (når den har stått lenge)

Kan det altså være glødepluggene som er skyld i alt dette?

Ja, det kan det absolutt være.

Hvis det er batteriet vil jo starteren svive tregt rundt, så det er jo greit nok.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stig Are: En eller flere glødeplugger som er defekte, samt at webastoen er død.. Kom deg på møller eller en som har vag-com å les ut feilminne på motor og ekstravarmer.

De glødepluggene det er snakk om på bilen til Christian har ikke du på din Touran.

Ok ja det skal jeg gjøre.

Webastoen fungerte helt fint for noen uker siden. Men så kom den ekstra kulden og nå virker den død ja.

Takk for svar :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått tatt ut pluggene nå .. Målte 0.8 ohm på alle 3, og har jo strøm inn på de. Men to av pluggene så derimot litt "smelta" ut, har dette mye å si? Rengjorde de godt, og satte de inn igjen, uten forskjell..

DSC_0192.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du testa dem ikke når du først hadde dem ute da? Sette på dem strøm...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

som han sa oppfør her det skulle du ha gjort,da hadde du jo kjent om de ble varm.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg prøvde, men fikk dårlig tid, og hadde kun en batterilader for hånden.. Og den kuttet bare ut nå jeg koblet den på, så usikker på den tålte belastningen.

Litt mer "temperatur-hidden". På tomgang klarer den alltid å opprettholde 50 grader, uansett hvor kaldt det er, hvor mye varmeapparatet står på osv.. under kjøring så sliter den veldig med å passere 60 grader, selv med mye belastning. Skrur jeg av varmeapparatet helt, når jeg står på tomgang så kommer den opp i 66-67 grader ..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor brukte du ikke bare batteriet i bilen som strømkilde?

En diesel bil blir ikke/sjeldent varm på tomgang, så du har normal temp som du sier.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt spørsmål :P .. Var vel litt stressa pga dårlig tid, så det blei litt "faen heller.." ..

Vet at dieseler sliter på tomgang, men er jo lav temp selv med belastning jeg sliter med .. Men får vel rive ut pluggene igjen jeg har litt bedre tid, og heller komme med en update da :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått tatt ut pluggene nå .. Målte 0.8 ohm på alle 3, og har jo strøm inn på de. Men to av pluggene så derimot litt "smelta" ut, har dette mye å si? Rengjorde de godt, og satte de inn igjen, uten forskjell..

Må du tappe av mye kjølevann før du tar dem ut ?

Tenkte jeg skulle sjekke på dieselen min også, for blir ikke bedre med tida den her heller...

Stemmer det at de 3 pluggene er på "passasjersiden" av motoren, rett ved hjørnet av blokka inn mot torpedoveggen?... :o

G62-føleren gir også signal til kombiinstrumentet.

Som nevnt, hvis du har el.klima (med display) så kan du lese av kjølevæsketempen og andre verdier.

Hold inne resirk.luftknappen og pil opp for å få opp kanalene, gå så videre til kanal 51 hvor du finner kjølevæsketemperaturen.

Er det noe feil med temp.føleren så kan den virke inniblandt slik du nevner.

Sikker på at det er kanal 51? Får ikke det til å stemme hos meg... Den viste 90 grader, selv om vagcom og instrumentpanelet viste under 60 :o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke mye vattn som siger ut når du fjerner pluggene, pass på at det ikke er trykk i systemet, ta av lokket hvertfall. Kjekkest er og gjøre det når motor er kald.

En enklere måte og sjekke om de virker på er å bruke en prøvelampe og sette enden av denne på + pol på batteriet også setter du spissen på toppen av glødepluggen med hetta av, lyser prøvelampa er pluggen OK. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker på at det er kanal 51? Får ikke det til å stemme hos meg... Den viste 90 grader, selv om vagcom og instrumentpanelet viste under 60 :o

Kanal 51 er vel den som er for kjølevæsketemp til styreenheten ja. Du kan se den går opp i grader mens motoren blir varm. Brukte selv den kanalen da kjølevæsketempføleren (g62) gikk på A4en min.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanal 51 er vel den som er for kjølevæsketemp til styreenheten ja. Du kan se den går opp i grader mens motoren blir varm. Brukte selv den kanalen da kjølevæsketempføleren (g62) gikk på A4en min.

Ja, ser at den lever. Går oppover når motor er startet - men det stemte ikke overns med motortemp avlest i vagcom og på instrumentpanelet. I forhold til de, så passer verdien på kanal 49 bedre.

Kanskje du har noe dokumentasjon på klimaanlegg kanalene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, ser at den lever. Går oppover når motor er startet - men det stemte ikke overns med motortemp avlest i vagcom og på instrumentpanelet. I forhold til de, så passer verdien på kanal 49 bedre.

Kanskje du har noe dokumentasjon på klimaanlegg kanalene?

Kanskje jeg bare husker feil?: klø :

http://www.nordicaudi.com/arkivet/artiklar/hidden/a1306/a1306.php

På vagcomen skal du ha to kjølevæsketemperaturer. En for motorstyreenhet og en for kjølevæskeinstrument, du har sett på begge?

Hvis disse stemmer holder jeg fortsatt en knapp på glødepluggene. Test de skikkelig så er du sikker :)!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får man ikke kjørt "aktordiagnose" med Vagcom? Det kan man gjøre på VAS, og der kan man aktivere pluggene manuelt. Da hører du releet slå, og du kan måle spenning på pluggen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje jeg bare husker feil?: klø :

http://www.nordicaudi.com/arkivet/artiklar/hidden/a1306/a1306.php

På vagcomen skal du ha to kjølevæsketemperaturer. En for motorstyreenhet og en for kjølevæskeinstrument, du har sett på begge?

Hvis disse stemmer holder jeg fortsatt en knapp på glødepluggene. Test de skikkelig så er du sikker :)!

Hmm... Jo du har nok rett, iallefall ifølge den lista der:tilber:...

Men det ser ut som jeg har en annen type klimaanlegg:confused:... Den som er avbildet i artiklen, og en del andre bilder jeg har sett så er klimaanlegget to mindre displayer, med "auto" knappen på venstre side. Det er det ikke hos meg :) Bilen min er bruktimport fra tyskland, og det er mulig det er en annen type klimastyring - Det er ikke helt stabil forbindelse til den via vagcom heller. Kommer noe meldinger om invalid hidden og noe styr innimellom hvis jeg prøver å lese den..: bråk :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten oppdatering fra min side her hvertfall.. Tok ut glødepluggene som står i kjølevannet, og testet disse.. Fant ut at de var gåene.. Så har nå byttet disse, men nå har jeg ikke spenning der lenger .. Begynner å bli "litt" lei. Har sett over det meste av sikringer, både på førersiden ved døra, og oppi boksen hvor hjernen osv sitter .. Alt virker helt. Noen som vet hvilket relè/sikring som styrer disse pluggene? Kikka litt i instruksjonsboka, men tysken min er ikke såå stødig ..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tempføleren er med og styrer disse, så motor må være kald når du måler om du har spenning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var den :) .. Er jo litt det som er problemet, at den ikke blir varm ..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tempføleren er med og styrer disse, så motor må være kald når du måler om du har spenning.

Det Haynes skriver er at det er to relèer (med to sikringer) som styrer oppvarminga.

Ene av dem ("Høy") legger spenning til to av varmeelementene.

Det andre ("lav") legger kun til ett.

Mulig at det ene og samme klossen for det står "3-punktsrelähållare": klø :

Iallefall, det er jo en leder inn på hvert av varmeelementene, jord får den jo direkte der.

Letteste er kanskje da å prøve å følge lederene, kan hende det sitter en egen boks i motorrommet et sted,

for denne type oppvarming er vel ikke brukt på noen andre modeller..:confused:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ganske vanskelig å følge ledningene innover, ettersom de går rett inn i en svær klase med ledninger som bare forsvinner inn i bilen .. Noen som sitter på noe ledningsnett-oversikt ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I boksen til ecu'en din sitter den en stor rød 50A sikring. Denne er til Høyeffektstrinnet. Ved siden av sitter det en liten vanlig 25A sikring, denne er til lavtrinnet.

Ved siden av disse sikringene sitter det 2 stk reeler, som også hører til lav/høy effekt. Det ene reelet styrer 2 av pluggene, mens det andre styrer den ene pluggen.

Mulig det står 373 på det ene reelet og 53 på det andre.. (husker ikke eksakt:P)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.