AFN (1.9TDi) motor blir ikke varm. - NY info 13/10 !

Anbefalte innlegg

Hei,

Sliter med at kjølevannstempen min på Audi'n ikke blir varm, så fort det blir litt kjølig ute. Tenkte det kanskje kunne være noe termostat som stod åpen hele tiden, så kjøpte ny. Den gamle så fin ut, kokte den, og den fungerte, men byttet siden jeg allerede hadde kjøpt en ny. Prøvde å hive en papp-plate i fronten, men det hjalp ikke nevneverdig det heller.

Med litt idiot-kjøring, og kun et par minus-grader, så sleit jeg med å nå 70 grader i kjølevanntemp. Til vanlig så ligger bare nåla helt på bånn. Blir varmt i bilen, men tar mildt sagt en evighet.

Det jeg lurte på da er om det er noen form for tilleggsvarmere på de motorene? Evt. noe annen regulering som kan påvirke kjølevanngjennomstrømminga?

Jeg vet godt at dieselmotorer er en del kaldere enn bensin, men hadde ikke trodde det hadde vært så ille.. Ved 0 i utetemp, er det såvidt nåla rører på seg..

Takker for svar :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk multitemp føleren din G62. Vanlig med feil på denne. Har du sirkulasjon i kjølesystemet da? Kan være defekt vannpumpe kanskje? jeg hadde aldri problemer med kald bil når jeg kjørte A6 med afn. Hadde ikke tilleggsvarmer men syns den ble fort varm allikevel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk multitemp føleren din G62. Vanlig med feil på denne. Har du sirkulasjon i kjølesystemet da? Kan være defekt vannpumpe kanskje? jeg hadde aldri problemer med kald bil når jeg kjørte A6 med afn. Hadde ikke tilleggsvarmer men syns den ble fort varm allikevel.

Har ikke fått feil på den i VAG-COM hvertfall, men kan jo se nærmere på den. Vet du evt. hvor den står? Bilen det er snakk om er A4 B5 med rettstilt motor.

Ganske sikker på at jeg har sirkulasjon ja.. Den ville vel blitt for varm hvis det ikke var det? Blir jo også varmt i varmeapparatet osv..

Hei,

Ta ein titt på påkoplinga til slangen i bakkant av toppen. Der finn du antakeleg tre ledningar som forsyner kvar sin motstand, som varmar kjølevatnet.

Skal ta en titt på det :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er nok disse glødepluggene til kjølevannet som det er snakk om....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det blir varmt i varmeapparatet ville jeg absolutt sjekket g62. Det er en grønn multitemp giver som sitter på vannslangen bak blokka. Ofte en av følerene i denne gir feil signal. Har flere ganger opplevd at tempmåleren i instrumentet viser 90grader mens kjølevannet i vagcom viser feks 70grader når giveren er defekt. Disse skal vise ca like verdier.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det blir varmt i varmeapparatet ville jeg absolutt sjekket g62. Det er en grønn multitemp giver som sitter på vannslangen bak blokka. Ofte en av følerene i denne gir feil signal. Har flere ganger opplevd at tempmåleren i instrumentet viser 90grader mens kjølevannet i vagcom viser feks 70grader når giveren er defekt. Disse skal vise ca like verdier.

Hvis du har klima finner du kjølevanntemp der i kode 55 tror jeg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syntes det er rart at G62 blir nevnt, det er bare jo en tempføler som brukes vel for ecu'en til gløding / timing ved kald motor. Skulle blitt varm likevel, styring av mer/mindre kjølevann til blokka er det termostaten som tar seg av.

Jeg har samme symptom på min, klarer nesten ikke holde 90 grader på tomgang...

G62'en sitter på slangen som går inn på motorblokka på "baksiden", nærmest førersiden. Har byttet min for en tid siden, men da hadde jeg feil på den via vagcom. Grønn eller blå plugg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Christian.

Eg bomma nok angåande desse ledingane til slangestussen bak på toppen. Sjekka i Haynesboka, dette er ledningar til tempraturmålaren.

Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var en tur innom Møller i dag. Han mente også det var rart at den skulle være SÅ kald, uten at han hadde noe forklaring på det. Han mente det ikke var glødeplugger i kjølevannet på den, ettersom det er en importbil. Så er litt stuck her nå :(

Men det som er rart er at for et par uker siden, så helt uten videre, så hadde jeg 90 grader kjølevann-temp, og da var det bare et par grader ute. Så jeg vet "den kan hvis den vil" ..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva er reg nr ditt? send på pm omså..så kan jeg sjekke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

G62-føleren gir også signal til kombiinstrumentet.

Som nevnt, hvis du har el.klima (med display) så kan du lese av kjølevæsketempen og andre verdier.

Hold inne resirk.luftknappen og pil opp for å få opp kanalene, gå så videre til kanal 51 hvor du finner kjølevæsketemperaturen.

Er det noe feil med temp.føleren så kan den virke inniblandt slik du nevner.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva er reg nr ditt? send på pm omså..så kan jeg sjekke

NV44468 :)

G62-føleren gir også signal til kombiinstrumentet.

Som nevnt, hvis du har el.klima (med display) så kan du lese av kjølevæsketempen og andre verdier.

Hold inne resirk.luftknappen og pil opp for å få opp kanalene, gå så videre til kanal 51 hvor du finner kjølevæsketemperaturen.

Er det noe feil med temp.føleren så kan den virke inniblandt slik du nevner.

Tempen i dashen, og tempen i VAGCOM var ca lik sist jeg sjekket.. Har ikke sjekket i klima'n enda, kan gjøre det når jeg skal ut etterpå :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjørte i 35 minutter i går med min 1.9TDi uten at tempmåleren rikket seg.. Oppnådde ikke temp før jeg kom til en lang motbakke hvor jeg måtte ha ca 2/5gass på femte-gir;)

Dette med ny termostat og fungerende G62.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjørte i 35 minutter i går med min 1.9TDi uten at tempmåleren rikket seg.. Oppnådde ikke temp før jeg kom til en lang motbakke hvor jeg måtte ha ca 2/5gass på femte-gir;)

Dette med ny termostat og fungerende G62.

Velkommen til min verden :)

Synes det er "for dårlig", hvis det faktisk skal være sånn .. Audi må da ha regnet med at noen nord for Tyskland også kom til å kjøpe bilene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

finner ut att du har tillegsvarmer jeg....se i bak kant på motoren det radiatorslangen går inn i motor, der skal det sitte tre glødeplugger... slik er det på min har afn jeg å

01122010098 (Medium).jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

finner ut att du har tillegsvarmer jeg....se i bak kant på motoren det radiatorslangen går inn i motor, der skal det sitte tre glødeplugger... slik er det på min har afn jeg å

Var ute å tok et bilde nå .. Er det disse tre som er de glødepluggene? Tips til feilsøking på de for og sjekke om det er pluggene, eller noe lenger bak i systemet som ikke funker? Kan man måle spenning på ledningen som går inn på pluggen, til jord?

DSC_0190.jpg

(se bort fra griseriet, er fra tidligere trykklekkasje :) )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja det er glødepluggene, de kan ohmes men husker ikke hva det skulle være på de.

kan jo sjekke om det kommer strøm til de.så du har tillegsvarmer ja

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motstanden i pluggene skal vel være 0,8-1,1.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ute en tur nå .. 11-12 minusgrader ute .. Tempen iflg klima-displayet blei rundt 60 grader.. Målte pluggene og fant ut at jeg hadde litt over 18V inn på hver av de tre glødepluggene. Er dette riktig?

Får man målt motstanden uten å ta ut pluggen? evt. hvordan? ..

Takk for all hjelp så langt folkens :) !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror du må ut med pluggen ja...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da blir det ikke gjort i kveld, for og si det sånn .. :P stå ute i mørket i 11-12 minusgrader nå er uaktuelt for min del .. Kommer oppdatering i morgen .. og igjen, takk for hjelp så langt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan du ikke bare kople de fra og måle på ledningene?

Hvis du har ett litt "avansert" multimeter kan det jo hende du har amperetang på det også! :)

Ved feil vil du jo måle 0 Ohm (kortslutning og gåen sikring) eller O.L som er brudd på elementet og ingen varme. Er verdiene høye varmer de dårlig, men vil tro de har "riktige" verdier eller brudd. :)

Hilsen trikker Willy

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Usikker på hvordan du mener da?

Jeg har jo målt på ledningene som går inn på pluggen, og der hadde jeg spenning på alle 3.

Funker det å måle Ohm mellom plugg og jord?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis pluggene kun har tilkopling (+) på toppen vil det jo si at den får jord igjennom godset, så da skal du kunne ohme mellom tilkopling på toppen og gods i umiddelbar nærhet av pluggens plassering.

best og mest riktige måleresultater får du ved å skru av kablen på toppen, så er du sikker på at du ohmer KUN pluggen og ikke hele juletreet ;)

Ser veldig fuktig ut på bildene, du kan jo ha fått overslag mellom tilkoplingen og gods (noe jeg ikke tror...ville nok ha endt i sikringsbrudd)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke verre enn og skru dem ut, og jorde stammen der det er gjenger og sette pluss på kontaktpunket.

Da ser du om dem virker eller ikke.

Hvis bilen har gått et stykke skal du ikke se bort ifra at de er defekt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.